Sök:

Agogiska aspekter i Beethovens pianosonat nr 31 i Ass-dur, op. 110, sats I

egen interpretation samt analys av fonogram


Syftet med denna undersökning var att medelst egen inspelning och analys av tempoaspekter i inspelningar av första satsen ur Beethovens pianosonat nr 31 i Ass-dur, op. 110 bidra till ökad förståelse för agogik i musikalisk interpretation. För att besvara syftet formulerade jag forskningsfrågorna:1. Hur kan jag som interpret använda mig av andras inspelningar vid utformandet av min interpretation?2. Hur påverkas min syn på interpretation och på interpretens (kreativa) domän av att jag använder mig av andras inspelningar vid utformandet av min interpretation?Undersökningens teoretiska ram byggde på musikverkets ontologi samt frågan om interpretationens status som konstverk.Metoden var dels en undersökning av tempoaspekter i inspelningar av satsen, samt en egen inspelning där jag lät min interpretation influeras av inspelningarna.Resultatet visade att det var utvecklande för min syn på interpretation i allmänhet och av op. 110 i synnerhet att låta inspelningarna influera min tolkning. Inspelningarna visade på alternativa möjligheter att realisera notbilden vilket stimulerade till ett mer nyanserat och flexibelt förhållningssätt. Vid arbetet med särskilt intressanta eller mångtydiga avsnitt var det givande att handgripligt och förutsättningslöst pröva olika lösningar. Mot slutet av studien kände jag mig även friare i min interpretation såtillvida att jag var mer öppen för spontana förändringar i stunden då interpretationen inte var bestämd på detaljplanet utan snarare formulerad som ett övergripande ramverk.

Författare

Carl Holmgren

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..