Sök:

Sökresultat:

91 Uppsatser om Verbövningar - Sida 3 av 7

Action Naming Test (ANT) : ÖversĂ€ttning och normering för vuxna i en svensk population

BenÀmningsförmÄgan av verb och substantiv kan pÄverkas pÄ skilda sÀtt vid neurologisk skada eller sjukdom och idag finns inget normerat verbbenÀmningstest pÄ svenska. Syftet med föreliggande studie var att översÀtta och ta fram normvÀrden för friska vuxna personer pÄ Action Naming Test (ANT), samt att undersöka huruvida Älder, kön, utbildnings- och kognitionsnivÄ pÄverkar resultaten.MÄlorden i ANT översattes frÄn engelska till svenska genom omvÀnd översÀttning och 120 personer i Äldrarna 20-83 Är testades med detta. För möjlighet att undersöka inverkande faktorer pÄ resultaten samlades information om utbildningsnivÄ in och deltagarna testades Àven med Irregularly Spelled Words (ISW) och Wechsler Intelligence Scale for Children-III (WISC-III) Blockmönster.Resultaten visade att Älder, utbildning och kognition hade en inverkan pÄ hur friska vuxna personer presterade pÄ ANT. Yngre deltagare presterade signifikant bÀttre, liksom deltagare med hög utbildnings- och kognitionsnivÄ. HÀnsyn bör tas till att anpassningar till svenska sprÄket inte Àr fullstÀndigt utförda, men dÄ resultaten har ett stort underlag kan de ÀndÄ anvÀndas som normvÀrden vid testning av verbbenÀmningsförmÄga hos personer med neurologisk skada eller sjukdom..

Ekvivalensproblematik i ekonomiskt sprÄk En studie av översÀttningsproblematik i artiklar ur The Economist utifrÄn Werner Kollers ekvivalenskategorier

UtgÄngspunkten för denna uppsats Àr egna översÀttningar av fem artiklar ur den brittiska tidskriften The Economist. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka översÀttningsproblematik vid översÀttning av ekonomiska tidningsartiklar utifrÄn Werner Kollers fem ekvivalenskategorier: denotativ, konnotativ, textnormativ, pragmatisk och formell ekvivalens. För att begrÀnsa Àmnet för uppsatsen utgÄr analysen frÄn tre analyskategorier: verb, stilfigurer och termer.Uppsatsen inleds med en redogörelse för nÄgra av det ekonomiska sprÄkets karaktÀrsdrag och för Werner Kollers teorier. DÀrefter följer av en presentation av kÀlltexter, tillvÀgagÄngssÀtt och uppsatsens syfte. I uppsatsens resultat- och diskussionskapitel tas relevanta och typiska problem upp som under arbetet uppkommit utifrÄn exempel frÄn de översatta texterna, som först avhandlas separat.

Viljen I veta? : Om verbens pluralböjning i sydvÀstsvenska dialekter.

SÄ sent som vid 1900-talets början var pluralböjningen av verb Ànnu fullt levande pÄ ett stort omrÄde i södra och vÀstra Götaland. Den hÀr studien undersöker det hÀr pluralomrÄdet pÄ ett geografiskt, kronologiskt, och morfologiskt plan. Syftet Àr att faststÀlla var pluralformer fortfarande anvÀndes vid tiden för förra sekelskiftet, vilka Àndelser som förekom och deras eventuella variation över tid, samt hur och nÀr pluralböjningen slutligen försvann. Studien undersöker ocksÄ pluralböjningens kronologiska utveckling i ljuset av morfologiska teorier om markering ('markedness'), för att pÄ sÄ sÀtt lÀmna ett bidrag till historisk-morfologisk teoribildning.Studiens huvudsakliga material utgörs av samlingarna till Ordbok över Sveriges dialekter pÄ Institutet för sprÄk och folkminnen i Uppsala. Ur dessa har pluralformer frÄn tre specifika verb excerperats och analyserats.

Utveckling av praktiska o?vningar i a?mnet musikproduktion : Konsten att analysera och reflektera o?ver ljudbilder

Syftet med arbetet Ă€r att fĂ„ en inblick i lekens betydelse för förskolebarns sprĂ„kutveckling, samt vad förskollĂ€rare gör för att frĂ€mja barns sprĂ„kutveckling i den dagliga leken. De frĂ„gestĂ€llningar studien bygger pĂ„ Ă€r: Hur ser pedagoger pĂ„ den dagliga leken? samt Hur ser pedagogerna pĂ„ sin roll i barnens sprĂ„kutveckling utifrĂ„n lekens betydelse? Åtta pedagoger pĂ„ tvĂ„ förskolor intervjuades med hjĂ€lp av semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att pedagogerna anser att leken Ă€r den viktigaste grundstenen i förskolans verksamhet. I leken lĂ€r sig barnen att ta ansvar, utvecklar sjĂ€lvkĂ€nsla och trĂ€nar sin sociala kompetens.

FrÄn knackningar till blodspÄr - Analys av Marie Hermansons Mannen under trappan

This essay examines the differences and similarities, weaknesses and strengths of the two Cognitive Semantic theories Conceptual Metaphor Theory and Principled Polysemy Approach to Meaning Analysis. To illustrate the two theories, the Swedish verb-particle construction "gÄ upp" is examined and analyzed accordingly. The results showed differences in the number of polysemous meaning found. The methodological evaluation showed that the differences in the underlying ideas concerning meaning-construction behind these two theories make them incompatible..

Kan vi inte vara ute idag? : Om lÀrarens respektive rektorns förhÄllningssÀtt pÄverkar elevers intresse för natur och friluftsliv

SammanfattningDen hÀr uppsatsen undersöker verbanvÀndningen i skriftlig produktion hos en grupp avancerade svenska som andrasprÄkselever. Studien granskar sÄvÀl kvantitativa som kvalitativa aspekter i elevernas verbordförrÄd. Uppsatsens syfte Àr att kartlÀgga L2-elevernas verbvokabulÀr med avseende pÄ frekvens, variation, fördelning över semantiska fÀlt samt semantisk och konstruktionsmÀssig korrekthet. L2-gruppens resultat kontrasteras mot en kontrollgrupp bestÄende av L1-elever. Undersökningsmaterialet bestÄr av 20 argumenterande uppsatser skrivna av komvuxelever med svenska som andrasprÄk samt 20 argumenterande uppsatser skrivna av komvuxelever med svenska som förstasprÄk.

Jag tror det Àr viktigt att mamma och pappa pratar med fröken : Hur kan ett samarbete hem - skola skapa bÀttre förutsÀttningar för eleven?

SammanfattningDen hÀr uppsatsen undersöker verbanvÀndningen i skriftlig produktion hos en grupp avancerade svenska som andrasprÄkselever. Studien granskar sÄvÀl kvantitativa som kvalitativa aspekter i elevernas verbordförrÄd. Uppsatsens syfte Àr att kartlÀgga L2-elevernas verbvokabulÀr med avseende pÄ frekvens, variation, fördelning över semantiska fÀlt samt semantisk och konstruktionsmÀssig korrekthet. L2-gruppens resultat kontrasteras mot en kontrollgrupp bestÄende av L1-elever. Undersökningsmaterialet bestÄr av 20 argumenterande uppsatser skrivna av komvuxelever med svenska som andrasprÄk samt 20 argumenterande uppsatser skrivna av komvuxelever med svenska som förstasprÄk.

Fo?rdjupande aktiviteter i gymnasieskolans matematik : En studie om uppfo?ljningen av det inverterade klassrummets videolektioner

Syftet med denna studie var att underso?ka hur la?rare i gymnasieskolans matematik bedriver sin undervisning med utga?ngspunkt i undervisningsmodellen det inverterade klassrummet. Videolektioner anva?nds fo?r att frigo?ra tid fo?r en aktiv inla?rning under lektionstid. En fra?gesta?llning ga?ller hur la?rarna arbetar fo?r att fo?rdjupa eleverna kunskaper fra?n videolektionernas inneha?ll.

Vilka faktorer avgör hur en person framstÄr i en text? : Analys av processtyper, förstadeltagare och modalitet i partiledarintervjuer frÄn 2010

Vad Àr det som gör att vi uppfattar en person pÄ ett visst sÀtt? Vi pÄverkas inte bara av personen sjÀlv och allt som personen sjÀlv bidrar med, utan Àven av vÄr egen utgÄngspunkt, vÄra egna och andras vÀrderingar och andras val av framstÀllning. Genom att plocka isÀr meningar och satser i Ätta partiledarintervjuer, analysera deras lexikogrammatiska bestÄndsdelar och kategorisera dem har jag undersökt om det var möjligt att hitta sprÄkliga mönster för detta. För det syftet har jag anvÀnt den systemisk-funktionella grammatiken, SFG, eftersom den gör det möjligt att kategorisera satsers lexikogrammatiska bestÄndsdelar utifrÄn bÄde funktion och betydelse. De analyserade bestÄndsdelarna Àr förstadeltagare, processtyper och modalitet i alla fria satser.Det analyserade materialet Àr intervjuer med Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt publicerade i fyra svenska dagstidningar inför valet 2010, ett material som dÀrför innehÄller bÄde citat frÄn den studerade personen och kommentarer om densamma.

Vad hÀnder i skolans historieböcker? En undersökning om innehÄll och sprÄkliga strukturer i lÀrobokstexter i historia.

SammandragSyftet med min studie Àr att prova ut en modifierad textanalysmodell i fyra steg pÄ fyra texter i tvÄ lÀroböcker. Genom utprovningen av modellen, som Àr baserad pÄ den systemiska funktionella grammatikens teorier, undersöker och beskriver jag utifrÄn ett andrasprÄksperspektiv sprÄkliga strukturer i tvÄ svenska lÀroböcker i historia, för att fÄ en bild av vilka sprÄkliga utmaningar elever möter nÀr de lÀser och lÀr sig historia. De fyra analyserade texterna handlar om franska revolutionen, och Àr hÀmtade frÄn tvÄ lÀroböcker i historia, en för grundskolans senare Är och en för Historia A pÄ gymnasiet. I modellen identifieras och kategoriseras verb och deltagare i texten, dÀrefter undersöks relationen mellan verb och deltagare och slutligen analyseras textens organisation.Resultaten frÄn utprovningen av modellen visar att de fyra undersökta texterna kan placeras pÄ en skala frÄn relativt konkret vardagssprÄk till abstrakt och akademiskt sprÄk. MÄnga av de sprÄkliga drag jag funnit bekrÀftar tidigare systemisk funktionell forskning om sprÄket i texter om historia.

Intraoperativ sprÄktestning genom elicitering av meningskonstruktion : Vidareutveckling av sprÄktestförfarande vid neurokirurgi i vaket tillstÄnd baserat pÄ aktuell forskning, praktiska observationer samt intraoperativ pilottestning.

LÄggradiga gliom (LGG) Àr lÄngsamt vÀxande, maligna hjÀrntumörer som oftainfiltrerar omrÄden hjÀrnan som stÄr för olika viktiga funktioner, exempelvis tal ochsprÄk. Vid vakenkirurgi av LGG kan patientens funktioner testas fortlöpande, vilket gerförutsÀttning för bevarande av funktion samt en mer aggressiv resektion. Graden avresektion Àr en viktig prognostisk faktor för överlevnad. Vid sprÄktestning undervakenkirurgi anvÀnds vanligen visuell objektsbenÀmning. Det finns dock patienter somfÄr en bestÄende postoperativ sprÄkstörning, varför frÄgor vÀckts om visuellobjektsbenÀmning Àr ett tillrÀckligt sensitivt test för intraoperativ kartlÀggning avsprÄkliga funktioner.

Kommunikativa handlingsmönster i enskild sÄngundervisning : observationsstudie av tre sÄngpedagoger pÄ gymnasiets estetiska program

Studiens syfte a?r att underso?ka pa? vilka sa?tt sa?ngpedagogerna kommunicerar med eleven: vilka kommunikativa verktyg anva?nder sa?ngpedagogen och hur kombineras dessa i olika handlingsmo?nster. Studien begra?nsas till att analysera den del av sa?nglektionen som specifikt handlar om o?vningar. Studien analyserar inte kommunikationens effektivitet, utan fokus ligger pa? att kartla?gga kommunikationen i tidigare na?mnda del av lektionen.

Kan vi leka en saga nu?

Syftet med denna studie a?r att underso?ka la?rprocesser kring bera?ttande och gestaltning i fo?rskolan. Den genomfo?rs da? vi upplever ett behov av fo?rdjupad kunskap inom omra?det. Vi anser att de estetiska la?rprocesserna a?r viktiga och o?nskar fo?ra in mer av bera?ttande och gestaltning i den ordinarie verksamheten i fo?rskolan. Den teoretiska utga?ngspunkten fo?r studien a?r utvecklingspedagogik i kombination med Vygotskijs teorier kring fantasi och kreativitet samt den proximala utvecklingszonen.

Har du ölat dig odödlig? En undersökning av resultativkonstruktioner i svenskan

Denna uppsats handlar om den typ av sprÄklig konstruktion som kallasresultativkonstruktion. MÄlet med uppsatsen Àr att förklara vad en resultativkonstruktionÀr, att ge en kort skiss av hur forskningen kring resultativerhar utvecklats, samt att beskriva hur resultativkonstruktionerkommer till uttryck i det svenska sprÄket.Resultativer Àr konstruktioner dÀr komplementet i verbfrasen uttryckerett resultat av verbhandlingen. Resultativer lÀmpar sig vÀl för attbeskrivas i ett konstruktionsgrammatiskt perspektiv. En ledande forskareinom konstruktionsgrammatiken Àr Adele Goldberg, och hennessÀtt att beskriva resultativkonstruktionen har varit en viktig utgÄngspunktför uppsatsen.Ett av de mera intressanta dragen hos resultativkonstruktionerna verkarvara att de skulle kunna Àndra valensen för det verb som ingÄr ikonstruktionen. Det Àr en egenhet som innebÀr att man, beroende pÄvilka tolkningar man gör, kan se det som att dessa konstruktioner inte Àrhelt förenliga med vissa delar den grammatiktradition som har sitt ursprungi tranformationsgrammatiken.

En kognitiv semantisk analys av partikelverbet gÄ upp: : Conceptual Metaphor Theory (CMT) kontra Principled Polysemy Approach to Meaning Analysis (PPAMA)

This essay examines the differences and similarities, weaknesses and strengths of the two Cognitive Semantic theories Conceptual Metaphor Theory and Principled Polysemy Approach to Meaning Analysis. To illustrate the two theories, the Swedish verb-particle construction "gÄ upp" is examined and analyzed accordingly. The results showed differences in the number of polysemous meaning found. The methodological evaluation showed that the differences in the underlying ideas concerning meaning-construction behind these two theories make them incompatible..

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->