Sök:

Sökresultat:

12756 Uppsatser om Utveckling och lärande - Sida 49 av 851

Utgifter för Forskning och Utveckling : hur redovisar svenska börsnoterade företag

Syftet med uppsatsen var att beskriva och förklara hur svenska börsnoterade koncernbolag redovisar utgifter för Forskning och Utveckling i sin Ärsredovisning för 2006.Problemet med denna redovisning Àr att den framtida ekonomiska nyttan Àr svÄr att mÀta pÄ ett tillförlitligt sÀtt, detta kan skapa svÄrigheter att visa upp den verkliga bilden av ett företags resultat och stÀllning.Genom att undersöka hur bolagen redovisar, har vi fÄtt svar och eventuella motiveringar till bolagens val att antingen tillgÄngs- eller kostnadsredovisa sina FoU-utgifter. Vi valde att göra en kvantitativ undersökning av bolagen pÄ Stockholmsbörsens Large Cap-lista och skapade dÀrefter egna tabeller och diagram som skulle vara lÀttöverskÄdliga för lÀsaren. Av de resultat vi funnit kan vi bÄde se likheter och skillnader mellan bolagen och branscherna, och vi kan dra slutsatsen att bolagen redovisar utgifter för Forskning och Utveckling som immateriella tillgÄngar Àven som dom Àr otydliga med hur det gÄtt tillvÀga nÀr hur de bedömt förmÄgan att skapa framtida ekonomiska fördelar..

Begreppet hÄllbar utveckling : Dess historia samt internationella och lokala anvÀndning

This thesis is a case study of the search function on the University of Uppsala?s web site. The search function in this study was chosen since it exists on a large and complex web site and there were apparent lacks in the old version of the search function. The thesis highlights some of the problems that can appear in the development of a search function on a local site. One interesting find is that one of the most difficult issues is organizational and not technical.

Folksagor i pedagogiskt drama

Jag har i denna uppsats valt att undersöka om och pÄ vilket sÀtt drama och folksagor kan hjÀlpa 10-12-Äriga barn att utveckla sin ÄterberÀttarförmÄga. Jag har Àven försökt att finna ett sÀtt att med hjÀlp av gestaltning av folksagor skapa en bÀttre uppfattning av barnens inre utveckling. En positiv upptÀckt under denna studie var att unga redan i första stadiet av sin utveckling lÀtt kan lÀra sig att personifiera olika objekt och utvidga sin fantasi, vilket kan leda till att de i framtiden lÀttare kan lösa mera komplicerade ting i livet. Ett problem var att jag var ensam om en sÄdan undersökning, som skulle krÀvt minst tre personer för att man skulle kunna genomföra hela proceduren frÄn videoupptagning till observation, intervju och analys. Under denna undersökning har jag upptÀckt att gestaltning av folksagor fungerar bÄde som en bra metod i arbetet med utveckling av barnens fantasi och som ett sÀtt att fÄ en bÀttre uppfattning om andra mÀnniskor i samhÀllet..

Dokumentation: allt frÄn minnen till pedagogisk utveckling

Syftet med studien var att beskriva och analysera dokumentationen som pedagoger inom förskolan genomför. Dagens lÀroplan framhÄller den pedagogiska dokumentationen som ett verktyg i den vardagliga verksamheten. Hur och i vilket syfte utförs dokumentationen och hur kan den bidra till den pedagogiska verksamhetens utveckling? Det empiriska materialet har inhÀmtats genom en enkÀtundersökning utförd bland pedagoger pÄ förskolor i en kommun i Norrbotten. Resultatet visar att dokumentation förekommer pÄ alla förskolor, om och hur den dÀremot anvÀnds för att bidra till pedagogisk utveckling varierar.

Utveckling av en SMS-tjÀnst med David Siegels modell

Det satsas allt mer pÄ mobiltelefontjÀnster idag och snabbt vÀxande Àr sÄdana tjÀnster som involverar SMS. Högskolans Bibliotek pÄ Campus BorlÀnge har ett intresse av att kunna erbjuda sina lÄntagare en pÄminnelsetjÀnst för försenade eller reserverade böcker.Vi fick i uppgift att under vÄrt examensarbete ta fram en prototyp av en SMS-tjÀnst Ät biblioteket. Den skall pÄminna lÄntagare om att en bok Àr försenad och/eller att en reserverad bok har inkommit. Denna tjÀnst skall hjÀlpa biblioteket att nÄ ut med informationen till lÄntagaren via ett SMS till mobiltelefonen.Denna rapport Àr en undersökning av vilka delkomponenter i David Siegels modell som anses lÀmpade respektive inte lÀmpade för utveckling av ny funktionalitet som innefattar SMS till en befintlig webbplats. En förklaring finns varför vissa Àr lÀmpade och andra inte.I rapporten förklaras ocksÄ att SMS-funktionen Àr en IT-tjÀnst, nÀrmare bestÀmt en SMS-tjÀnst.

Dans och rörelsehinder : En studie kring mental utveckling

Ett rörelsehinder inskrÀnker inte bara det funktionshindrade barnets fysiska möjligheter utan kan verka handikappande Àven pÄ social nivÄ. Dans Àr ett Àmne i skolan dÀr man interagerar och fÄr möjlighet att samarbeta och utvecklas socialt. FrÄgestÀllningen som denna uppsats undersöker lyder: Vilken betydelse kan dans i skolan ha för rörelsehindrade elevers mentala utveckling?FrÄgan besvaras dels av berörd litteratur, dels av intervjurespondenter.Det framgÄr att dans, som fokuserar pÄ den funktionella kroppen, har förmÄga att fÄ de rörelsehindrade ungdomarna att se vad de har möjlighet att Ästadkomma i stÀllet för att lÀgga fokus pÄ funktionsnedsÀttningen. Det framkommer ocksÄ att de kan dansa med icke-rörelsehindrade elever och ta del av den sociala gemenskapen samt att inlÀrningsförmÄgan och kunskapsnivÄn höjs.

Dans och rörelsehinder : En studie kring mental utveckling

Ett rörelsehinder inskrÀnker inte bara det funktionshindrade barnets fysiska möjligheter utan kan verka handikappande Àven pÄ social nivÄ. Dans Àr ett Àmne i skolan dÀr man interagerar och fÄr möjlighet att samarbeta och utvecklas socialt. FrÄgestÀllningen som denna uppsats undersöker lyder: Vilken betydelse kan dans i skolan ha för rörelsehindrade elevers mentala utveckling?FrÄgan besvaras dels av berörd litteratur, dels av intervjurespondenter.Det framgÄr att dans, som fokuserar pÄ den funktionella kroppen, har förmÄga att fÄ de rörelsehindrade ungdomarna att se vad de har möjlighet att Ästadkomma i stÀllet för att lÀgga fokus pÄ funktionsnedsÀttningen. Det framkommer ocksÄ att de kan dansa med icke-rörelsehindrade elever och ta del av den sociala gemenskapen samt att inlÀrningsförmÄgan och kunskapsnivÄn höjs.

Skolans praktiska arbete för likvÀrdighet

Syftet med studien Àr att utforska och förtydliga vad likvÀrdighet idag uppfattas som hos skolans huvudmÀn, rektorer och lÀrare, samt hur likvÀrdighet efterstrÀvas inom grundskolan. Det finns en önskan om att uppmÀrksamma en problematik med strÀvan efter minskade resultatskillnader mellan elever som verkar motsÀga likvÀrdighetsmÄlet att alla elever ska utvecklas sÄ lÄngt som möjligt.Studien har utförts i Linköpings kommun dÀr huvudmÀn, rektorer och lÀrare inom grundskolans högstadie har intervjuats. LikvÀrdighet definieras av respondenterna som att ge alla elever samma möjlighet och samma chans. Detta genom en lyckad skolgÄng för att nÄ kunskapskraven samt möjlighet till maximal utveckling. Resultaten visar att smÄ resultatskillnader mellan elever och mellan skolor inte efterstrÀvas, utan varje elevs maximala utveckling anses viktigare för likvÀrdigheten.

Implementering- lÀttare sagt Àn gjort : En studie om vad som hindrar eller möjliggör en god implementering

I denna uppsats har vi gjort ett fo?rso?k att ta reda pa? hur det ga?r till i samband med vidareutbildning fo?r de som a?r ansta?llda i Socialtja?nsten. Vi har genom analys av enka?ter fo?rso?kt utskilja vad som varit sa?rskilt hja?lpsamt och vad som mo?jliggjort en god implementering av olika metoder. Vi har da?rfo?r ocksa? so?kt fo?rsta?else fo?r dess motsats, na?mligen de hinder som kan ha funnits.Vi hoppas att denna uppsats kan utgo?ra ett diskussionsunderlag fo?r sa?va?l studenter, socialarbetare och chefer, eftersom det kan vara bra att fo?rsta? processer av implementering och la?rande info?r att utbildningar ska planeras och genomfo?ras.Va?r avsikt med uppsatsen a?r inte att presentera nya teorier utan att fo?rso?ka presentera hur upplevelser av implementering kan se ut fo?r enskilda socialarbetare.

Heart of hockey - vi ger oss aldrig : En kvalitativ studie om tva? hockeyorganisationers kommunikation kring va?lgo?renhet

Titel: Heart of hockey ? vi ger oss aldrig. En kvalitativ studie om tva? hockeyorganisationers kommunikation kring va?lgo?renhet.Fo?rfattare: Johanna Alba, Erika Skogsberg, Johanna Grundberg Kurs, termin och a?r: Vetenskaplig rapport, HT 2013 Antal ord i uppsatsen: 10.565 stycken.Problemformulering och syfte: Syftet a?r att beskriva hur tva? olika hockeyklubbar kommunicerar sina aktiviteter fo?r va?lgo?rande a?ndama?l via sociala medier och pa? sina hemsidor. Syftet specificeras genom fo?ljande fra?gesta?llningar;Skiljer sig de olika klubbarnas kommunikation a?t? Pa? vilket sa?tt i sa? fall?Vad a?r det fo?r skillnader och/eller likheter mellan de olika forumen?Metod och material: Kvalitativ textanalys.Huvudresultat: Vi kom fram till att Fro?lunda och MODO kommunicerade va?ldigt lika i sociala medier.

Catering- och butikskock- ett specialutformat program

Syfte med detta arbete Àr att skapa förstÄelse för gymnasieskolans utbildningsinnehÄll pÄ Hotell och Restaurangprogrammet respektive Livsmedelsprogrammet i relation till arbetslivets utveckling och utbildningsbehov. Genom en kartlÀggning av berörda branschers uppfattning om elevernas utbildningsbehov vill vi undersöka om det finns behov av att utveckla nytt specialutformat program med inriktning mot ?Butik och Cateringkock?. Metod Vi har genomfört en kvalitativ studie, dÀr vi gjort intervjuer med berörda branscher. DÀr söker vi svar pÄ frÄgan om utbildningsinnehÄllet pÄ gymnasieskolans ?Hotell och Restaurang program? och ?Livsmedelsprogram? motsvarar arbetslivets utveckling och framtida krav pÄ utbildningsbehov. Resultat Resultatet inleds med en övergripande introduktion som handlar om förÀndrade mattrender och livsstilar i dagens samhÀlle.

Barns kunskaper om miljö och hÄllbar utveckling i vardagen

Miljöproblemen uppmÀrksammas idag i hela vÀrlden. Dagligen hör vi att hoten mot miljön mÄste ÄtgÀrdas och att alla mÄste hjÀlpas Ät. Riksdag, regering, och flera stora vÀrldsorganisationer arbetar hÄrt med att fÄ in ett miljöperspektiv i all undervisning. Det hÀr gÀller frÄn förskolan Ànda upp till vuxenutbildning. Syftet Àr att undersöka vad barn vet och kan om vardagliga handlingar som pÄverkar miljön och en hÄllbar utveckling pÄ ett positivt sÀtt i förhÄllande till vad rapporter och styrdokument föreskriver.

Hur lÀrare i de samhÀllsorienterande Àmnena ser pÄ begreppet
hÄllbar utveckling

Undersökningens syfte var att granska vilket innehÄll samhÀllskunskapslÀrare i grundskolans senare Är tillskrev hÄllbar utveckling. Arbetets utgÄngspunkt var en kvalitativ fallstudie. DÀr-med utfördes kvalitativa intervjuer av fem utbildade och verksamma samhÀllskunskapslÀrare inom grundskolans senare Är. Intervjuer som sedan analyserades med hjÀlp av intentionell analys. Undersökningen visade ett resultat av tre genomgripande och centrala teman i förhÄl-lande till undersökningens syfte.

Interkommunal samverkan kringregional e-utveckling : En fallstudie av utmaningar och möjligheter förledningen

Interkommunal samverkan kring regional e-utveckling Àr ett Àmne som Àr vÀldigt aktuellt för Sveriges kommuner. I takt med att den offentliga sektorn fÄr ökade krav om digitalisering och minskade offentliga medel sÄ skapas ocksÄ ett behov av att kunna anvÀnda befintliga resurser effektivare. I VÀrmland pÄgÄr nu ett samarbete kring regional e-utveckling. I detta samarbete deltar samtliga vÀrmlÀndska kommuner. Samarbetet har varit vÀldigt framgÄngsrikt dÀremot finns det samtidigt utmaningar och möjligheter som ledningen bör beakta.

"Är det varmt eller kallt ute idag?!" : en studie om företagsklimatet pĂ„ Österlen

Denna samhĂ€llsvetenskapliga kandidatuppsats har sin utgĂ„ngspunkt i de regionala tillvĂ€xtskillnader som kan urskiljas mellan Malmöregionen och Österlenregionen i SkĂ„ne. Representanter frĂ„n myndigheter, organisationer och företag, verksamma pĂ„ Österlen, har intervjuats om vad som efterfrĂ„gas för ett gynnsamt företagsklimat pĂ„ Österlen. Möjliga hinder och förutsĂ€ttningar i regionen, för utveckling av företagsklimatet, har ocksĂ„ varit centralt. Analysen av materialet har tolkats med utgĂ„ngspunkt frĂ„n Ferdinand Tönnies begreppspar Gemeinschaft och Gesellschaft. NĂ€tverkens möjligheter och förutsĂ€ttningar i regionen har redovisats.

<- FöregÄende sida 49 NÀsta sida ->