Sök:

Hur lärare i de samhällsorienterande ämnena ser på begreppet
hållbar utveckling


Undersökningens syfte var att granska vilket innehåll samhällskunskapslärare i grundskolans senare år tillskrev hållbar utveckling. Arbetets utgångspunkt var en kvalitativ fallstudie. Där-med utfördes kvalitativa intervjuer av fem utbildade och verksamma samhällskunskapslärare inom grundskolans senare år. Intervjuer som sedan analyserades med hjälp av intentionell analys. Undersökningen visade ett resultat av tre genomgripande och centrala teman i förhål-lande till undersökningens syfte. Dessa var människan i sin omgivning, det aktuella läget och tidsdimensionen. Temat människan i sin omgivning karaktäriserades av en historisk aspekt, en livsstilsaspekt samt en konsumtionsaspekt. När informanterna talade om det aktuella läget var det media, samhällsdebatten samt elevernas möjligheter att vara med och påverka bland annat sin undervisning som framkom. Det tredje temat var tidsdimensionen som tog upp elevaspek-ten samt en jämförandeaspekt.

Författare

Pia Olsson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..