Sök:

Implementering- lättare sagt än gjort

En studie om vad som hindrar eller möjliggör en god implementering

I denna uppsats har vi gjort ett fo?rso?k att ta reda pa? hur det ga?r till i samband med vidareutbildning fo?r de som a?r ansta?llda i Socialtja?nsten. Vi har genom analys av enka?ter fo?rso?kt utskilja vad som varit sa?rskilt hja?lpsamt och vad som mo?jliggjort en god implementering av olika metoder. Vi har da?rfo?r ocksa? so?kt fo?rsta?else fo?r dess motsats, na?mligen de hinder som kan ha funnits.Vi hoppas att denna uppsats kan utgo?ra ett diskussionsunderlag fo?r sa?va?l studenter, socialarbetare och chefer, eftersom det kan vara bra att fo?rsta? processer av implementering och la?rande info?r att utbildningar ska planeras och genomfo?ras.Va?r avsikt med uppsatsen a?r inte att presentera nya teorier utan att fo?rso?ka presentera hur upplevelser av implementering kan se ut fo?r enskilda socialarbetare. Vi o?nskar ocksa? la?mna ett kunskapsunderlag om implementeringens viktighet och slutligen vad vi sett som skulle kunna vara viktigt att beakta i detta ha?nseende.Det har pa? olika vis varit intressant att arbeta med uppsatsen, som inneburit att vi bland annat utformat en enka?t som beskriver olika omra?den avseende implementeringens mo?jligheter och begra?nsningar. De nio informanternas reflekterande svar har bland annat visat att tiden a?r en viktig komponent att beakta da? ett implementeringsarbete ska go?ras. Genom analys med hja?lp av olika teoretiska utga?ngspunkter har vi slutligen kunnat presentera nya fra?gesta?llningar som kan ge uppslag till nya uppsatser eller forskning. Det har varit lika kul att fa? bearbeta och fo?rsta? informanternas ma?nga svar pa? fra?gorna samt se vart de leder. 

Författare

Emelie Öjebrandt Maria Törnqvist Kullberg

Lärosäte och institution

Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..