Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 62 av 73

Hur identifieras och behandlas patienter med sepsis prehospitalt

Bakgrund: Sepsis, svÄr sepsis och septisk chock Àr ett accelererande tillstÄnd dÀr tid till antibiotika och vÀtskebehandling har stor betydelse för denna utsatta patientgrupp. Trots att nÀstan hÀlften av sepsispatienterna anlÀnder till sjukhus med ambulans, sÄ gör diffusa symtom att enbart en liten del identifierats eller mottagit nÄgon form av behandling. Syfte: Att belysa svaga lÀnkar i den tidiga vÄrdkedjan för patienter som i efterhand diagnostiserats med positiv blododling/sepsis. Metod: Kvantitativ registerstudie. Samtliga patienter (n=696) i Sahlgrenska Universitets sjukhus upptagningsomrÄde som testades med positiv blododling (Sepsis) under perioden: 1 februari till 30 april 2012 analyserades.

En mirakelkur som barnen klarar med bravur

Titel: En mirakelkur som barnen klarar med bravur? En studie av Ale kommuns satsning pÄ att ge alla elever i Ärskurserna 1 - 3 varsin egen bÀrbar datorFörfattare: Sofia PetterssonKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, vid Göteborgs UniversitetTermin: Höstterminen 2010Uppdragsgivare: Ale kommun (i samarbete med medieinriktningen pÄ lÀrarutbildningen vid Göteborgs Universitet)Handledare: Annika BergströmAntal ord: 19 355 ord, inklusive försÀttsblad och bilagor (49 sidor)Syfte: Syftet Àr att studera vilken betydelse datorn i klassrummet kan ha för synen pÄ undervisning samt för relationen mellan elev och lÀrare.Metod: Kvalitativa intervjuerMaterial: Intervjuer med sex stycken lÄgstadielÀrare inom tvÄ olika kommunerHuvudresultat: I denna studie har jag kunnat se att datorer i klassrummet (En-till-En) kan bidra till att göra barn mer kÀllkritiska och att ge dem ett mer kritiskt förhÄllningssÀtt, jÀmfört med barn i en kommun utan En-till-En. Precis som att En-till-En driver fram ett kritiskt förhÄllningssÀtt verkar det Àven kunna bidra till att minska generationsklyftorna mellan elever och lÀrare. LÀrarna i min studie tror att En-till-En tvingar fram en mindre klyfta mellan generationerna eftersom vuxna mÄste lÀra sig tekniken samt sitta mer vid datorerna för att kunna förstÄ barnens skolgÄng. DÀremot tror lÀrarna inte att barnen litar mer pÄ internet Àn pÄ lÀraren och de kÀnner inte att deras auktoritet har hotats sedan En-till-En startade.Beroende pÄ om lÀrarna Àr en del av En-till-En eller inte har de olika syn pÄ undervisning och pÄ datorns roll i undervisningen, förmodligen pÄ grund av erfarenheter och förkunskaper kring datorer och frÄn projektet i stort.

"Att inte knÀcka dem pÄ vÀgen" - LÀrares uppfattningar om betyg i de tidigare skolÄren

För att fÄ reda pÄ om svenska lÀrare upplever att det finns ett behov av betyg i de tidiga skolÄren (F- Är 5) undersöker vi bland annat i detta arbete hur en amerikansk privat skola arbetar med (ovanstÄende)just betyg och bedömning. DÀr samlar vi pÄ oss fakta och material som vi sedan tar med hem, sammanstÀller och delar med oss till den andra urvalsgruppen, vÄra svenska lÀrare. Rent kortfattat bestÄr dÀrför detta arbete av tvÄ undersökningar bÄda med kvalitativa intervjuer/samtal som tillsammans sedan ger oss ett eller flera svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar.Vi ger en kortfattad betygs och bedÀmningshistorik samt vilka politiska ambitioner som eventuellt vÀntar vid maktskifte 2006, dÀrefter gÄr vi Àven in pÄ vÄra svenska styrdokument. De teoretiker som refereras till i arbetet Àr Pierre Bourdieu, Lev Vygotskij och Jerome Bruner. Bourdieu behandlar habitusbegreppet och gemensamt för de andra tvÄ Àr att de pÄ olika sÀtt stÀttar individen, i vÄrt fall eleven.VÄrt sammantagna intryck av det vi undersökt Àr att svenska lÀrare inte efterfrÄgar betyg i de tidigare skolÄren dÄ de uttryckte rÀdslor för att lusten och glÀdjen skulle försvinna.

Vem Àr jag? : En litteraturstudie om barn till förÀldrar med nedsatt förÀldraförmÄga

Syftet med studien Àr att utifrÄn sjÀlvbiografiska berÀttelser beskriva och förstÄ barns upplevelser av att vÀxa upp med en förÀlder med bristande förÀldraförmÄga, samt vilken inverkan detta har pÄ barnets sjÀlvbild och sjÀlvkÀnsla. UtifrÄn syftet har vi stÀllt oss dessa frÄgor: Hur pÄverkas barnen nÀr förÀldraförmÄgan brister? Upplever barnen skuld och skam? Hur pÄverkas barnen av skuld och skamkÀnslor och konsekvenserna av detta? AnvÀnder barnen strategier för att minska eventuella konsekvenser? Hur pÄverkas barnets sjÀlvbild och sjÀlvkÀnsla?Vi har valt att anvÀnda oss av kvalitativ textanalys. Med detta val fick vi en möjlighet att ingÄende granska nÄgra biografier som innehÄller ett Àmne som Àr bÄde aktuellt, kontroversiellt och intressant. Studien Àr utförd i ett sociologiskt perspektiv och vi har anvÀnt oss av teorierna: socialisation, emotion, skuld och skam, stigmatisering, sjÀlvkÀnsla, förÀldraförmÄga och barnuppfostran.Tidigare forskning visar vikten av förÀldraförmÄga i barns uppvÀxt för att barnen ska kunna utvecklas och hitta sin egen identitet.

Efter BosölÀgret - till Allsvenskan eller Korpen? : En kvantitativ uppföljning av Stockholmsfotbollens största talanger födda 1983-1989

SYFTE OCH FRÅGESTÄLLNINGAR Syftet med denna uppsats var att undersöka vad som hĂ€nt med Stockholms fotbollstalanger födda 1983-1989 bĂ„de pĂ„ och utanför fotbollsplanen. Avsikten var att skapa ett underlag för Stockholms Fotbollförbund (StFF) som de ska kunna anvĂ€nda för att förbĂ€ttra talangutvecklingen inom stockholmsfotbollen. Följande huvudfrĂ„gestĂ€llningar lĂ„g som grund för studien: - Vad gör talangerna idag pĂ„ och utanför fotbollsplanen? - Vad Ă€r det som frĂ€mst har pĂ„verkat deras utveckling? - Hur har talangernas karriĂ€rövergĂ„ngar pĂ„verkat deras utveckling? - Om de inte Ă€r aktiva lĂ€ngre, vilka olika faktorer har bidragit till att de slutat? METOD Vi valde att göra en kvantitativ studie. Vi bestĂ€mde oss för att undersöka de som varit med pĂ„ BosölĂ€gret eftersom de vid ett tillfĂ€lle ansetts som Stockholms största talanger.

Att sitta pÄ höga hÀstar : En kvalitativ studie om betydelsen av kapital och kön inom svensk ridsport

Syftet med denna studie har varit att studera ridsporten frÄn ett ryttarperspektiv med fokus pÄ hur sporten utövas i dagens samhÀlle och vilka möjligheter man som ryttare upplever sig ha nÀr det kommer till att fortsÀtta tÀvla pÄ elitnivÄ. Detta har undersökts genom en jÀmförelse mellan tidigare forskning av ridsporten och hur ryttare pÄ olika nivÄer upplever och definierar sina egna möjligheter inom ridsporten, könsfördelning och eventuella bakomliggande mekanismer till att det ser ut som det gör med mÄnga unga kvinnor pÄ hobbynivÄ och nÄgra fÄ mÀn inom ryttareliten. Varför Àr det sÄ var en av de tidiga funderingarna som fanns med nÀr denna uppsats började utformas.Studien har en kvalitativ ansats, genom tematiskt öppna intervjuer har datamaterialet insamlats, transkriberats och analyserats utifrÄn Bourdieus sociologiska teorier om habitus och kapitalformer. Det insamlade materialet har i analysen stÀllts mot den tidigare forskningen inom ridsport och idrottsutövande som fokuserar pÄ fördelningen mellan könen och statusen som ridsport haft över tid i samhÀllet.Resultaten av studien visar att det skett en stor förÀndring inom ridsporten det senaste hundra Ären, att gÄ frÄn en manligt dominerad sport dÀr kvinnor förbjöds att delta till att bli en mycket populÀr sport för unga kvinnor. Kvinnorna kan dÀrför ses som huvudutövarna medan det Àr relativt fÄ mÀn som Àr aktiva inom ridsporten pÄ lÀgre nivÄer och trots detta sÄ Àr det pÄ elitnivÄ ungefÀr lika mÄnga mÀn som kvinnor.

Bryt dig fri frÄn ett slentrianmÀssigt bildskapande : ett arbete om att vÀlja passande illustrationsteknik för aktuellt presentationsskede

Vid presentation av ett gestaltningsförslag Àr det viktigt att ge betraktaren en tydlig och lÀttlÀst bild av förslagets intentioner och innehÄll. För detta syfte finns olika illustrationstekniker att nyttja. Dessa ger bilder med olika karaktÀr, varför de passar för att fÄnga och förmedla olika delar av ett motiv. PÄ arkitektkontoren rÄder dock tidsbrist, varför det kan vara svÄrt att utveckla en skicklighet i flera olika illustrationssÀtt under arbetstid. En effekt kan dÄ bli att den teknik som man Àr mest bekvÀm med alltid vÀljs.

StationssamhÀllet Hurfva : en skÄnsk bondbys förÀndring med jÀrnvÀgens ankomst

JĂ€rnvĂ€gen och dess moder industrialismen omformade Sverige frĂ„n bondeland till industriland. Genom en förĂ€ndring över endast ett 10-tal Ă„r ersattes de knaggliga vĂ€garna och ett förlegat skjutsvĂ€sende med ett kommunikationsmedel som alla kunde resa och transportera varor med. Större delen av riket förvandlades pĂ„ mĂ„nga vis av det nya kommunikationssĂ€ttet. Även smĂ„ bondbyar i SkĂ„ne blev i högsta grad pĂ„verkade.För 140 Ă„r sedan öppnades Ystad-Eslövs jĂ€rnvĂ€g och bondbyn Hurva blev med bara en stations mellanrum knuten till södra stambanan. DĂ„, Ă„r 1866, var SkĂ„ne ett industrialiserat samhĂ€lle i vardande.

Tio tecknarpositioner : En semiotisk analys av elevers tidiga multimodala textskapande

Denna studie ingÄr i ett forskningsprogram under ledning av professor Caroline Liberg vid Uppsala universitet. Programmet syftar till att utforska nya sÀtt att se pÄ elevers tidigatextskapande, bland annat genom att fokusera samspelet mellan texters funktion, innehÄll och form. Studien utgÄr frÄn ett vidgat textbegrepp och en dialogisk syn pÄ sprÄkande, dÀr Àven barn aktivt intar olika sociala positioner gentemot sina medsprÄkare. Syftet med studien Àr att studera elevers (Ärskurs ett) tecknarpositioner i multimodala elevtexter, i termer av dels hur eleverna skapar mening i sina teckningar, dels hur teckningar och det skrivna Àr relaterade. Sammanlagt har 57 multimodala elevtexter frÄn tvÄ olika skrivsituationer i Ärskurs ett bearbetats i en kvalitativ semiotisk textanalys med en hermeneutisk metodologisk ansats.

LÀspedagogik och lÀsförstÄelse - finns det ett samband? : En jÀmförelse av lÀsförstÄelsen hos elever i Ärskurs 4 och 6 och lÀrarnas arbete med lÀsning och lÀsförstÄelse i klassrummet

Uppsatsens övergripande syfte var att undersöka eventuella skillnader och likheter mellan elever i Ärskurs 4 resp. Ärskurs 6 med avseende pÄ lÀsförstÄelsen. För att mÀta lÀsförstÄelsen anvÀndes ett vÀlbeprövat lÀsförstÄelsetest. Syftet var ocksÄ att beskriva hur lÀrare, med ansvar för lÀs- och skrivutvecklingen i respektive klass, arbetar med lÀsning och för att stimulera lÀsförstÄelsen hos sina elever. För att ta reda pÄ hur lÀrarna arbetar besvarades en enkÀt.

Ägarformens pĂ„verkan i venture capital-bolag ? agerande och risktagande

>>>Problemdiskussion<<<Kan man genom att titta pÄ ett VC-bolags Àgarstruktur förvÀnta sig ett visst agerande frÄn bolaget? Kanske kan en del företeelser i VC-bolagens agerande, med avseende pÄ branschval, riskaversion och tidshorisont, förklaras med hjÀlp av deras Àgarstruktur. >>>Syfte<<<Syftet med uppsatsen Àr att förklara Àgarstrukturens pÄverkan pÄ venture capital-bolags agerande vid val av investeringsfas, samt om venture capital-bolagets Àgarstruktur pÄverkar dess val av portföljbolag. >>>Metod<<<Vi har valt att genomföra tvÄ stycken undersökningar. Dels har vi gjort en kvantitativ undersökning av Riskkapitalföreningens hemsida, dÀr majoriteten av Sveriges VC-bolag finns representerade, dels har vi gjort en kvalitativ undersökning i form av telefonintervjuer.

Riskanalys i jÀrnvÀgsutredningar: anbudsstadiet och
genomförandet

Denna uppsats handlar om riskanalyser i projekt. Riskanalyser har lÀnge funnits inom olycksutredningar och i processen att förebygga olyckor. Riskhanteringen anvÀnds numera ocksÄ i projekt. Risk kan innebÀra bÄde hot och möjlighet, men det Àr oftast hot man fokuserar mest pÄ nÀr det gÀller risker. Det kan vara lika viktigt att uppskatta den positiva sidan av risk, som kan ge möjligheter istÀllet för negativa effekter.

Reproduktion av politiska ideologier i datorspel : Fallstudie av Democracy 3

Bakgrund:I den svenska skolan har det under en lÀngre tid funnits olika pedagogiska, beslutsbaserade rollspel i undervisningen. Nu har skolan digitaliserats, vilket har öppnat upp för datorspel i undervisningen, frÀmst inom matematik och sprÄkliga Àmnen. SamhÀllskunskapen Àr ett mer komplext Àmne att reproducera och dÀrför har inte dataspel i undervisningen anvÀnts i lika stor utstrÀckning. I och med den tekniska utvecklingen, kan spel Äterskapa mer komplexa företeelser och har dÀrför möjligheten att inkluderas i fler skolÀmnen Àn tidigare. Spelindustrin Àr idag i en position, grafiskt och tekniskt, dÀr det gÄr att simulera hela lÀnder, historiska hÀndelser och hela ekonomier med varierande komplexitet.

 Utvecklingssamtalet i grundskolans tidiga Är :  En kvalitativ studie om vilken mening förÀldrar tilldelar utvecklingssamtalet

Marcus Willén vill med titeln pÄ sin avhandling, Konsten att upphöja det ringa (2008), beskriva Torgny Lindgrens litterÀra metod. UtifrÄn novellsamlingarna Merabs skönhet och Brokiga blads vatten diskuterar Willén funktionen hos tvÄ övergripande teman han valt att benÀmna som ?Ordet? och ?Konsten?. Han menar att Lindgren i dessa gör bruk av samma metod som tematiken behandlar: existentiella frÄgor med vardagen och det materiella som bakgrund som lyfts av konsten.I romanen Norrlands Akvavit tycks Lindgren Äterkomma till en liknande tematik. Genom att beskriva protagonisten, Olof Helmerssons, vÀsterbottniska odyssé vill jag i den hÀr uppsatsen visa hur denna tematik suggereras och hur romanens olika delar bildar en enda tematisk komposition.Olof Helmersson ÄtervÀnder till VÀsterbotten med ett uppdrag.

Det utskrivna barnet : En studie av relationen till barnet som konstruktion i Mare Kandres tidiga författarskap (1984-1991)

This MA thesis analyzes how the protagonists and the narrative structure relates to ?the Child? as a linguistic/cultural construction in Mare Kandre?s early authorship (1984-1991). A thematic of children portraits defines this period of Kandre?s writing, which consits of the following works: In a Different Country (1984), The Annunciation (1986), BĂŒbin?s Kid (1987), The Burning Tree (1988) and Aliide, Aliide (1991).Linguistic components, such as the word ?child?, the name ?Kid? and a reconstruction of the concept of childhood, holds an actuate position in these narratives when they first appear in direct relation to the protagonists. This suggests how generally accepted categories and concepts consciously are at work in Kandre?s writings.

<- FöregÄende sida 62 NÀsta sida ->