Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 63 av 73

Friskoleetablering och skolval : Konstruktion av och konkurrens pÄ högstadiemarknaden i Uppsala kommun 1991-2014

Den aktuella studien kretsar kring temat det fria skolvalet och Àmnar studera Uppsala kommuns ?högstadiemarknad?. Detta görs ur tvÄ hÀnseenden. Dels genom att kartlÀgga högstadiemarknadens etablering och utseende, i termer av friskoleetablering, sedan skolvalsreformernas införande i början av 1990-talet fram till 2014, och dels genom att studera hur nÄgra potentiella faktorer pÄverkar enskilda skolors förmÄga att rekrytera elever pÄ marknaden, sett till hur mÄnga elever de lockar lÀsÄren 2006/07, 2009/10 samt 2013/14. Följande tvÄ forskningsfrÄgor besvaras: Hur har högstadiemarknaden i Uppsala kommun, sett till producenterna och huvudmannatypernas andelar av marknaden, förÀndrats sedan införandet av det tidiga 1990-talets skolreformer? Och kan lÀrartÀthet, marknadsföringskostnad, skolkvalitet, betyg eller huvudmannatyp förklara den andel enskilda högstadieskolor har och har haft i konkurrensen pÄ samma marknad? Studien baseras frÀmst pÄ data frÄn Skolverkets offentliga databaser och analyseras via tabellanalys och linjÀr regressionsanalys.

Ond hjÀltinna och aktiv prinsessa : En jÀmförande studie i hur portrÀtteringen av kvinnor har förÀndrats i berÀttelsen om Törnrosa

Bakgrund: Törnrosa lanserades 1959 och Àr en Disneyfilm som blivit hÄrt kritiserad för stereotypa karaktÀrsframstÀllningar. 2014 lanserades Maleficent som baseras pÄ samma berÀttelse. Den tidigare forskningen pekar pÄ att kvinnliga karaktÀrer i tidiga Disneyfilmer har framstÀllts som passiva och svaga i olika former vilket ocksÄ den feministiska arenan stÀller sig kritiskt till, dÄ pojkar uppmuntras till det motsatta. LikasÄ hur förhÄllningen mellan god och ond framstÀlls, i förhÄllande till svag och stark samt det kvinnliga sökandet efter en man. PopulÀrkulturen följer samhÀllsutvecklingen och Äterspeglar denna och feminismen Àr en del av denna samhÀllsutveckling.

Uppfattningar av lÀrarbekrÀftelse i skolsituationer : ? en fenomenografisk studie utifrÄn ett lÀrarperspektiv.

Bakgrund: Vi som skrev denna studie har ett intresse för relationer inom skolundervisning. Vi ville genom denna studie ta reda pÄ vilka uppfattningar lÀrare i tidiga grundskolan har av lÀrarbekrÀftelse till elever i skolsituationer. Problemformuleringen runt vÄr studie var att ta reda pÄ hur lÀrare uppfattar fenomenet lÀrarbekrÀftelse till elever i skolsituationer för att erbjuda kunskapsbidrag om och möjligheter till reflektion av lÀrares möte med elever i skolsituationer.Syfte: VÄrt syfte med denna studie var att upptÀcka och beskriva variationer i olika uppfattningar av fenomenet lÀrarbekrÀftelse till elever i skolsituationer.Metod: Genom att undersöka nÄgons uppfattningar av ett fenomen sÄ blev en kvalitativ metod med intervjuer av lÀrare utgÄngspunkten. Dessa uppfattningar ville vi sedan kategorisera för att hitta likheter och skillnader mellan lÀrares uppfattningar. VÄr empiriska studie kopplades samman med litteratur, tidigare forskning och teorier som berörde fenomenet.Resultat: UtifrÄn vÄr empiriska undersökning dÄ det gÀllde att sÀtta sig in i hur lÀrare uppfattar fenomenet lÀrarbekrÀftelse till elever i skolsituationer sÄ kom vi fram till att det fanns flera olika uppfattningar av fenomenet.

Repeterad lÀsning i Är 1 : En jÀmförelse mellan repeterad lÀsning i par och i en-till-en-undervisning

För kunskapsinlÀrningen i skolan Àr det viktigt med en god lÀsförmÄga. Elever i Är 1 har under vÄrterminen kommit igÄng med sin lÀsning och behöver fortsatt trÀning för att öka sin avkodningsförmÄga och nÄ ett lÀsflyt. I studien jÀmfördes tvÄ olika sÀtt att arbeta med repeterad lÀsning i en etta under vÄrterminen för att se om det fanns nÄgra skillnader i elevernas ordavkodningsförmÄga beroende pÄ de olika metoderna. Vid tolv tillfÀllen fördelade under tre veckors tid lÀste eleverna tolv olika texter med repeterad lÀsning. En grupp med fjorton elever lÀste samma text fyra gÄnger i par och i den andra gruppen med Ätta elever lÀste eleverna samma text fyra gÄnger tillsammans med en pedagog, som gav direkt Äterkoppling.

Olja frÄn Arktis till Mellanöstern

I rapporten beskrivs sjöfarten, och sjöfartsindustrin i allmÀnhet för att sedan göra ett djupdyk i den tidiga fartygsprojekteringsprocessen, dÀr propellerdesignen stÄr i speciellt fokus. Efter projekteringsstudien, dÀr genomförbarheten av en oljetransport mellan Bandar Abbas och NynÀshamn utreds, studeras möjligheten att exploatera nya oljekÀllor i Arktis.Propellermodellering visar en möjlig metod för propellerdesign dÀr med hjÀlp av enkla antaganden rörande energibalans, strömning och bladgeometri fÄs resultat vilka visar propellereffektiviteten vid uppfyllandet av den krÀvda propellereffekten. Modelleringsmetoden anvÀnds senare i fartygsprojekteringen som ett riktmÀrke för att vÀlja en lÀmplig standardpropeller ur kataloger.Oljetransportscenariot som utreds innefattar val av lÀmpligt fartyg, antal fartyg som behövs, huvuddimensioner hos fartygen, propellerval och motorval, samt stabilitets och motstÄndsberÀkningar. För att uppfylla den efterfrÄgade leveransen av rÄolja till NynÀshamn anses det nödvÀndigt att tvÄ fartyg byggs dÄ storleken hos fartygen begrÀnsas frÄn hamnrestriktioner i Sverige. Fartygen som projekteras fÄr bÄda en lastkapacitet pÄ 150 000 ton och respektive fartyg förvÀntas transportera olja frÄn Bandar Abbas i Iran till NynÀshamn, Sverige, inom loppet av en mÄnad.

Individen bakom ogiltig frÄnvaro. En studie om Ätta elevers erfarenheter kring ogiltig frÄnvaro

Bakgrund: Elever som inte deltar kontinuerligt i undervisningen riskerar att inte nÄ mÄluppfyllelse. Ett dilemma för oss som lÀrare har dÄ varit hur man bemöter de behov som finns hos dessa elever som sÀllan eller aldrig Àr dÀr. Hur kan de motiveras till nÀrvaro i skolan? Vem bÀr yttersta ansvaret?Syfte: Studiens syfte Àr att utifrÄn semistrukturerade intervjuer ta del av Ätta elevers upplevelser kring ogiltig frÄnvaro. Vi vill med stöd av deras upplevelser fÄ erfarenheter och en förstÄelse inför vad ogiltig frÄnvaro innebÀr för dem.

Samer i lÀromedel : LÀromedelsanalys av samers förekomst i SO-lÀromedel för tidiga skolÄr

Syftet med detta arbete har varit att undersöka samtalet mellan pedagoger och barn samt barnen sinsemellan under lĂ€sstunder i förskolan. Även barnens deltagande och agerande har varit fokus i studien. Metoden som anvĂ€ndes var observationer dĂ€r vi observerade lĂ€saktiviteter i förskolans verksamhet. Vi observerade aktiviteterna pĂ„ avstĂ„nd vilket innebar att vi sjĂ€lva inte deltog aktivt i lĂ€sstunderna. Observationerna gjordes pĂ„ tvĂ„ olika förskolor, materialet analyserades och dĂ€refter jĂ€mfördes vĂ„ra respektive analyser.

Kvinnors förestÀllningar om sexualitet

Sammanfattning Har kvinnor verkligen samma sexuella behov som mÀn? Den hÀr studien behandlar yrkesverksamma kvinnors förestÀllningar kring sexualitet. Kvinnorna Àr i Äldern 19-65 Är. Syftet med studien Àr att kartlÀgga kvinnors förestÀllningar om sin egen och andra kvinnors sexualitet. FörhÄllningssÀttet till kvinnors sexualitet i Sverige har förÀndrats genom Ären.

Kvinnor med adhd och deras minnen av sin skolg?ng och psykiska h?lsa! En intervjustudie med narrativ ansats ur ett specialpedagogiskt perspektiv

Denna studie fokuserar p? kvinnor med adhd (som ?r en f?rkortning av attention deficit hyperactivity disorder) och deras minnen av sin skolg?ng och psykiska h?lsa. Metoden ?r kvalitativ och har en narrativ ansats i analys och intervjuer. Intervjuerna genomf?rdes med vuxna kvinnor med diagnostiserad adhd.

Barns syn pÄ att lÀra sig lÀsa och skriva - Att ta tillvara pÄ barns egna tankar om sitt första skriftsprÄkslÀrande

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att fÄ en uppfattning om hur de Àldsta förskolebarnen ser pÄ sitt lÀrande. Mer specifikt hur de uppfattar att de lÀr sig lÀsa och skriva samt att lÄta barnens syn pÄ sin tidiga skriftsprÄksinlÀrning fÄ komma fram.Teori: Detta Àr en kvalitativ studie som undersöker barnens uppfattningar om sitt skriftsprÄkslÀrande. Det har varit viktigare att tolka och förstÄ resultaten Àn att studien skulle vara generaliserbar (Stukåt, 2005).Metod: Intervju/samtal för att lÄta barn uttrycka sin uppfattning om hur de uppfattat att de lÀrt sig lÀsa och skriva. Genom barnintervju som metod lÄta barns röst bli hörd.Resultat: Barnen beskrev att de lÀrt sig lÀsa och skriva pÄ flera olika sÀtt. T.ex.

Patentpooler : Den EU-rÀttsliga regleringen och dess svagheter

Patentsystemet kan ge upphov till vad som kallas patentsnÄr, dÀr en aktör som vill producera en produkt eller bedriva en process mÄste vÀnda sig till de olika patentinnehavare vilka innehar rÀttigheterna till de nödvÀndiga teknikerna för att fÄ göra detta. Det hÀr Àr ett förfarande som Àr bÄde kostsamt och tidskrÀvande och dÀrigenom fÄr en dÀmpande inverkan pÄ innovationen. För att hantera detta kan patentinnehavare gÄ samman i en patentpool och genom denna gemensamt licensera ut de patent vilka krÀvs för att producera en produkt eller bedriva en process.Dessa poolsamarbeten som berör monopolrÀttigheter kan dock skapa konkurrensbegrÀnsande effekter. Genom tiderna har domstolarna gÄtt frÄn en bedömning av patentpooler som en rÀttmÀtig utbyggnad av patentrÀtten, till en bedömning att varje avtal som ökar patentrÀttens omfattning Àr olaglig för att slutligen tillÀmpa regler som tar hÀnsyn till positiva och negativa effekter och dÀrifrÄn göra en avvÀgning i fall till fall.Den tidiga utvecklingen tog plats i Förenta staterna men det nuvarande rÀttslÀget Àr i stort det samma ocksÄ i EU. De första reglerna som utfÀrdats om patentpooler Àr de riktlinjer som kommissionen gav ut 2004, dessa ger ledning om hur kommissionen kommer att bedöma ett poolsamarbete men de utgör inte bindande rÀtt.

Den svenska och bengaliska sfÀren i samhÀllet : - en studie om svenskbengaliska ungdomstjejers identitetsskapande

NÀr kulturer möts och förenas i det mÄngkulturella samhÀllet kan konflikter uppstÄ. Dessa kan ibland fÄ olyckliga slut, som i fallet med Fadime Sahindal. Det Àr dÀrför viktigt att förstÄ hur tjejer med fler Àn en bakgrund skapar sin identitet för att samhÀllet sak kunna avvÀrja dessa konflikter. Syftet med denna studie var dels att undersöka vilken roll faktorer som etnicitet, kultur och sociala relationer har i formandet av identiteten hos unga, kvinnor uppvuxna i Sverige, men vars förÀldrar Àr uppvuxna i Bangladesh. Dessutom syftade uppsatsen till att undersöka vilka för- och nackdelar de unga kvinnorna anser kommer med att ha bÄde svensk och bengalisk bakgrund.

En-till-en redan frĂ„n start. : Är egen dator i skolan nyckeln till lĂ„nga och fantasirika elevtexter i tidig Ă„lder?

Syfte:Denna studie syftar till att undersöka om, och i sÄ fall hur, barns förmÄga att skriva texter förÀndras nÀr de fÄr anvÀnda datorn som verktyg jÀmfört med nÀr de skriver för hand, samt att analysera skrivförmÄga utifrÄn ett genusperspektiv. I den kultur vi lever i idag Àr datorn en sjÀlvklar artefakt för vuxna mÀnniskor. Den Àr pÄ vÀg in i skolan men har Ànnu inte blivit en sjÀlvklar del av skolans kultur. Trageton (2005) förordar att barn borde fÄ skriva sig till lÀsning men pÄ grund av motoriska svÄrigheter att skriva och forma bokstÀver för hand tar undervisningen ofta sin början med lÀsning istÀllet. Detta vÀckte idén om att ta reda pÄ hur datorn pÄverkar förutsÀttningarna för en god skrivutveckling.

FrÄn sagor till skrÀckromaner : - en studie om hur fyra elevers bekantskap med böcker i barndomen pÄverkat deras förhÄllande till litteraturen i Är 8.

FrÄgorna som jag stÀller i min uppsats utgÄr frÄn om ungdomars tidiga bekantskap med sagor haft betydelse för deras skönlitterÀra lÀsning i senare delen av grundskolan och hur man ska stimulera dem frÄn skolans sida att lÀsa mer. Problemet Àr det klassiska att det Àr svÄrt att fÄ elever i senare delen av grundskolan att lÀsa skönlitteratur, vilket ocksÄ mÄnga lÀrare inom skolvÀrlden uppmÀrksammat. Syftet med min studie Àr att undersöka om barndomens lÀsning varit av nÄgon större vikt för lÀsningen och hur man i skolan kan gÄ vidare. Judith A. Langers teori som Wegendal Wallin (1997) anvÀnt om olika lÀsfaser har legat till grund för min ana-lys.

LÀrplattan i förskolan : En undersökning om hur pedagoger och förskolechefer resonerar angÄende lÀrplattans anvÀndning i förskolan.

Bakgrund:I den svenska skolan har det under en lÀngre tid funnits olika pedagogiska, beslutsbaserade rollspel i undervisningen. Nu har skolan digitaliserats, vilket har öppnat upp för datorspel i undervisningen, frÀmst inom matematik och sprÄkliga Àmnen. SamhÀllskunskapen Àr ett mer komplext Àmne att reproducera och dÀrför har inte dataspel i undervisningen anvÀnts i lika stor utstrÀckning. I och med den tekniska utvecklingen, kan spel Äterskapa mer komplexa företeelser och har dÀrför möjligheten att inkluderas i fler skolÀmnen Àn tidigare. Spelindustrin Àr idag i en position, grafiskt och tekniskt, dÀr det gÄr att simulera hela lÀnder, historiska hÀndelser och hela ekonomier med varierande komplexitet.

<- FöregÄende sida 63 NÀsta sida ->