Sök:

"Man lämnar ju bort det viktigaste man har så man vill ju att det ska bli bra!"

Pedagogers och föräldrars tankar om inskolning i förskolan


Inskolning är starten för barnet i förskolans värld och kan rymma många känslor för barnet, föräldrarna och pedagogerna. I föreliggande studie är vårt syfte att belysa två inskolningsmodeller som pedagogerna på vår utvalda förskola arbetar med, genom att undersöka hur pedagoger resonerar kring dem och om de anser att någon modell är mer lämplig och i så fall varför. Studien undersöker även föräldrars centrala tankegångar kring valet av inskolningsmodell till deras barn. I denna studie så undersöks de två inskolningsmodellerna ur ett anknytningsteoretiskt perspektiv för att söka ta reda på om någon av inskolningsmodellerna är mer lämplig än den andra för barnet. Vårt empiriska material utgörs av åtta kvalitativa intervjuer med pedagoger och föräldrar, fyra intervjuer med pedagoger samt fyra intervjuer med föräldrar.Av resultatet framkommer det ett antal viktiga faktorer som både pedagoger och föräldrar anser vara av stor vikt vid en inskolning och i valet av inskolningsmodell.  Pedagoger och föräldrar benämnde trygghet som det viktigaste målet för inskolningen. Ett väl fungerande samarbete med föräldrarna och en god relation är även av stor betydelse för pedagogerna under inskolningen.Pedagogernas och föräldrarnas resonemang skiljer sig något från den tidigare forskningen och den teoretiska utgångspunkten vad gäller barns tidiga relationer. Pedagogerna och föräldrarna i vår studie gav uttryck för att den föräldraaktiva modellen fungerade bra och att det var den modell de föredrog att använda sig av medan anknytningsteorin som legat som grund för denna undersökning anser att det bästa för barnet är en lång och gradvis invänjning, som ges större möjlighet till vid en traditionell inskolning. Vårt resultat visar alltså en motsägelse mellan vad tidigare forskning antyder vara bäst för barnet vid en inskolning mot vad pedagoger och föräldrar i vår undersökning ger uttryck för.I vår uppsats intar vi ett jämförande perspektiv och vår studie kan ses som ett exempel på hur pedagoger och föräldrar resonerar kring barns inskolning i förskolan samt valet mellan två inskolningsmodeller. 

Författare

Maria Gunnarsson Helena Hammarbäck

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..