Sök:

Sökresultat:

792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 20 av 53

Interkulturell förskola : En fallstudie om hur arbetet med olika kulturer kan fungera

Syftet med den hÀr fallstudien Àr att visahur arbetetpÄ en förskolakan görasför att lyfta barns olika kulturerpÄ ett sÀtt som utmanar och utvecklar barns tankar om sin egen sÄvÀl som andras kulturer. I studien ses inte bara olika utlÀndska kulturella bakgrunder som betydande utan Àven sociala och ekonomiska förutsÀttningar som finns i samhÀllet.Arbetet har utgÄtt frÄn Vygotskijs sociokulturella teori dÀr barn lÀr i samspel med andraoch utvecklas framÄt genom detta.Iresultatet har det kommit framatt det handlar mycket om vilken instÀllningoch respektlÀrare har för bÄde barn, förÀldrar och de olika kulturersom de möter i förskolan.Det hÀr har ocksÄ kopplats till Banduras sociala inlÀrningsteori eftersom det innebÀr att ?barn gör som du gör?.Studien visar ocksÄ hur förskolans miljö kan anvÀndas för att bemöta olika kulturer. Genom att skapa mötesplatser för barnen i den vardagliga miljön skapas Àven förutsÀttningar för till exempel sprÄkutvecklingen hos barnen samt möjligheten att ta tillvara pÄ varandras kunskaper och erfarenheter.Resultatet visar ocksÄhurman kan arbeta inom förskolan med modersmÄlsstödutan stöd av utbildade modersmÄlsstödjare..

FörskolegÄrden en plats för lek och lÀrande : En studie om hur förskollÀrare anvÀnder utemiljön som verktyg för barns lek och lÀrande

I LÀroplanen för förskolan (Lpfö-98) kan vi lÀsa att "utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter bÄde i planerad miljö och i naturmiljö" (Skolverket, 1998/2010, s. 7). Syftet med studien Àr att undersöka hur nio förskollÀrare i södra Sverige uttrycker att de anvÀnder sig av förskolegÄrden i den dagliga verksamheten och vilken betydelse utemiljön har för barnens lek och lÀrande.VÄra frÄgestÀllningar Àr följande:? Hur anvÀder föskollÀarna föskolegÄden i den dagliga verksamheten?? Hur tar förskollÀrarna tillvara pÄ barnens intresse pÄ förskolegÄrden?? Hur ser föskollÀarna pÄsin delaktighet i möet med barnen?Resultatet visar att samtliga förskollÀrare i studien anser att det sociala samspelet Àr viktigt. Flera av förskollÀrarna uttrycker att deras lyhördhet och engagemang Àr av stor betydelse i barnens lek.

Ledningens förvÀntningar : en studie av kommunikation och ledarskap

Bakgrund: För att ett företag ska lyckas i den nya ekonomin krÀvs bland annat att de tar tillvara pÄ individens kapacitet samt uppmuntrar till lÀrande och utveckling. Om de anstÀllda har vetskap om de förvÀntningar som ledningen har pÄ dem kan det bidra till att goda och effektiva reslutat skapas. Företagsledningens förvÀntningar kommer frÄn mÄnga olika intressenter sÄsom koncernledning, kunder, leverantörer, stat, Àgare, anstÀllda med mera. Ledningens uppgift Àr att hantera och balansera alla förvÀntningar och pÄtryckningar frÄn andra intressenter, för att sedan kommunicera dem pÄ ett rÀttvisande och förstÄeligt sÀtt till de anstÀllda.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att identifiera kritiska faktorer som Àr betydelsefulla för graden av överensstÀmmelse vad gÀller de förvÀntningar de anstÀllda tror att ledningen har pÄ dem, jÀmfört med de förvÀntningar som ledningen i sjÀlva verket har.Genomförande: Uppsatsen baseras pÄ tillgÀnglig teoribildning om kommunikation, ledarskap och strategi samt personliga djupintervjuer med ledning och anstÀllda pÄ Telia NÀra i Norrköping.Reslutat: Studien resulterade huvudsakligen i en modell över företagets kommunikationsprocess som pÄvisar de, av oss, funna kritiska faktorerna för graden av överensstÀmmelse hos förvÀntningarna..

Att fÄnga kunskap och erfarenhet

Att ta tillvara pÄ de erfarenheter och kunskaper som genereras i enorganisation Àr nÄgot som, enligt oss, bör ses som en sjÀlvklarhet. VÄrt syftemed uppsatsen Àr att ge Siemens Enterprise and Communication AB (SEC)en teoretisk referensram pÄ hur man gör detta, samt att vi som författareskaffar oss en djupare förstÄelse för detta problem.SEC Àr en ganska nybildad organisation dÄ de för inte allt för lÀngesedanbröt sig loss frÄn kontoret i Köpenhamn och skapade ett eget kontor iMalmö. PÄ grund av att deras organisation Àr sÄ pass ny har SEC uttryckt ettintresse om vad teorin sÀger om erfarenhet och kunskap inom organisationer.Vi har intervjuat tre avdelningschefer pÄ företaget för att fÄ en bild av derasnuvarande arbete med kunskap och erfarenhet, samt vad de har förförhoppningar pÄ framtida kunskaps- och erfarenhetshantering.DÄ vi tycker att Knowledge Management (KM) Àr den teori som liggerproblemet nÀrmst om hjÀrtat Àr det utifrÄn den vi valt att bygga vÄr uppsatskring. Till hjÀlp har vi valt att anvÀnda en berÀttelse om hur det kunde ha gÄtttill nÀr SEC implementerar KM i sin organisation. BerÀttelsen hjÀlper till attbelysa problemomrÄdet samtidigt som den avslöjar hur organisationen Àruppbyggd.Uppsatsen kommer inte visa nÄgon fÀrdig mall för hur erfarenhets- ochkunskapshantering skall gÄ till utan tenderar snarare till att, med hjÀlp av ennarrativ ansats, lyfta fram de punkter som KM litteraturen hÄller somviktigast..

En granskning av Gamification som kommunikationsstrategi

Rönnebadet-Ängelholms nya badhusFUNKTIONERHur gestaltar man ett badhus som ska fungera bĂ„de som lekbad, motionsbad och relaxbad?  Badhuset ska frĂ€mja lek och Ă€ventyr, men ocksĂ„ vara en plats för sport och tĂ€vling, samtidigt som det ska finnas rum för kontemplation och vila. De olika funktionerna har olika tempo och olika ljud, hur kombinerar man dessa funktioner? De krĂ€ver nĂ€rhet och inte minst visuell kontakt, men ocksĂ„ avskildhet behövs.KONTEXTHur tar man sig an byggnaden frĂ„n staden? Det saknas bra förbindelse frĂ„n Ängelholm centrum till platsen, nya kopplingar behövs. Hur tar badet bĂ€st tillvara pĂ„ Ă„-rummet, utan att ta för mycket av Ă„-rummet?  Tomten har ett kĂ€nsligt lĂ€ge med hundraĂ„riga ekar och med direkt nĂ€rhet till Ă„rummet.GESTALTByggnaden byggs upp av tre volymer med gemensamma skĂ€rningspunkter.

Faktorer av betydelse för Àldres livskvalitet pÄ sÀrskilt boende - Vad pÄverkar Àldres livskvalitet?

Lite mindre Àn en femtedel av Sveriges befolkning utgörs av personer som Àr över 65 Är och av dessa bor cirka 6,2 % i sÀrskilda boendeformer. Syftet med studien var att undersöka faktorer som Àr av betydelse för livskvaliteten för Àldre pÄ sÀrskilt boende. Metoden som anvÀnts var en litteraturstudie med kvalitativ ansats som inbegrep Ätta vetenskapliga artiklar. Artiklarna analyserades med innehÄllsanalys inspirerad av Graneheim och Lundman (2004). Resultatet presenteras utifrÄn de fyra kategorierna; vikten av personlig trygghet, denna rubrik sammanfattar vad som pÄverkar om den Àldre kÀnner sig trygg pÄ det sÀrskilda boendet, betydelsen av mellanmÀnskliga relationer, denna rubrik innefattar hur Àldre upplever kontakten med personal, familj och övriga vÀnner.

Skola, kompisar, förÀldrar och brott

Alla kan vi lÀra oss nÄgot, frÄgan Àr bara vilka möjligheter och tillfÀllen vi fÄr i livet och hur vi tar tillvara pÄ dem. Detta nÄgot Àr en process som börjar nÀr vi föds och slutar nÀr vi dör. Det vill sÀga ett livslÄngt lÀrande. Nu Àr det ju sÄ att allt man kommer över i kunskapsvÀg inte alltid stÀmmer överens med den kultur och det samhÀlle man lever i och dÄ finns möjligheten till att begÄ felaktiga beslut och handlingar. Hur kan man dÄ veta vad som Àr rÀtt och fel? Till en början Àr familjen det incitament som ligger nÀrmast till hands.

SvÄrigheter med ord

Syftet med arbetet Àr att fÄ kunskap om hur klasslÀrare samt specialpedagoger arbetar med elever som fÄtt en dyslexidiagnos. Utöver hur de arbetar med eleverna försöker arbetet ocksÄ reda ut pÄ vilket sÀtt de upplever att deras arbete med eleven ger resultat. För att undersöka detta har tvÄ klasslÀrare respektive tvÄ specialpedagoger intervjuats om tvÄ elever med dyslexi som de samarbetar med. Mitt sammantagna intryck Àr att arbetet med dyslexieleverna ser liknande ut för klasslÀrarna. De försöker sitta enskilt tillsammans med den elev med dyslexidiagnos sÄ ofta de fÄr möjlighet, eftersom de upplever att det fungerar bra för eleven.

Individanpassad lÀs- och skrivinlÀrning

VÄrt arbete handlar om individanpassad lÀs- och skrivinlÀrning. Vi har i denna studie gjort en kvalitativ undersökning som bygger pÄ observationer och intervjuer som har genomförts i tvÄ olika skolor i södra Sverige, med olika geografisk och kulturell bakgrund. Materialet bestÄr av tvÄ intervjuer och drygt 20 timmars observationer. VÄra resultat visar att lÀrarnas syn pÄ begreppet individanpassad lÀs- och skrivinlÀrning handlar om att variera sin undervisning, att lÄta eleverna arbeta i sin egen takt och att lÄta eleverna vÀlja utifrÄn exempelvis ett arbetsschema eller bokstavsschema. LÀrarnas egen individanpassning i lÀs- och skrivinlÀrning visar pÄ att de anvÀnder sig av olika strategier och metoder och enligt lÀrarna finns det inga större problem nÀr det gÀller att kunna individanpassa lÀs- och skrivinlÀrning om man fokuserar pÄ undervisningen, men dÀremot kan andra saker som tidsbrist och stress sÀtta kÀppar i hjulen. VÄr slutsats utifrÄn vÄra resultat Àr att det krÀvs en högre grad av individanpassad undervisning för att tillgodose varje elevs behov och man i större utstrÀckning bör ta tillvara elevernas egna intressen och erfarenheter.

Interkulturell... vad, vadÄ?: en studie av pedagogers
förestÀllningar och erfarenheter av interkulturell pedagogik
i förskolan

Syftet med studien var att fÄ insikt om pedagogers kunskaper och tankar kring, och erfarenheter av mÄngkulturellt arbete och interkulturell pedagogik i förskolan. De frÄgestÀllningar studien utgick frÄn var hur pedagogerna ser pÄ omrÄdet interkulturell pedagogik: vilka tankar, erfarenheter och kunskaper som finns, om och hur interkulturell pedagogik praktiseras i förskolan, samt hur det interkulturella förhÄllningssÀttet yttrar sig. Studien genomfördes och frÄgestÀllningarna besvarades genom att vi tog del av styrdokument, aktuell litteratur och forskning kring omrÄdet, samt att tvÄ kvalitativa gruppintervjuer utfördes i tvÄ arbetslag i förskolor med sammanlagt sex pedagoger. I studiens resultat framkom det att interkulturell pedagogik praktiserades till viss del. Erfarenheter av och kunskaper kring ett mÄngkulturellt arbetssÀtt, som interkulturell pedagogik innefattar, skiljde sig mycket Ät.

Förra sÀsongen, hur gjorde vi dÄ? : en studie om hur ett sÀsongsbaserat företag tar tillvara pÄ anstÀlldas kunskap och blir en lÀrande organisation

The purpose of this study is to describe if and how a seasonal based company named SkiStar, learns through the exchange of experience and knowledge. We have analyzed gathered qualitative and empirical data to explore this subject. We conducted three semi-structured group interviews with employees from the SkiStarshop division. They described their routines and procedures in SkiStarshop. The collected data was processed and analyzed through our theoretical framework.

Stickning : frÄn dÄtid till nutid i skola och samhÀlle

Avsikten med vĂ„r studie har varit att belysa historiken frĂ„n stickningens uppkomst och fram till idag i bĂ„de ett skol- och ett samhĂ€llsperspektiv. Syftet har Ă€ven varit att göra en studie i hur stickning vĂ€xt fram i Sverige och hur det tas tillvara i grundskola och samhĂ€lle. De metoder som anvĂ€nts för att fĂ„ fram resultatet Ă€r litteraturstudier, Internet och en enkĂ€tundersökning. Vi har ocksĂ„ besökt stickcafĂ©er samt dokumenterat stickgraffiti. EnkĂ€ten skickades ut till textillĂ€rare som undervisade frĂ„n skolĂ„r 3 till och med skolĂ„r 9 i Örebro, Stockholms och VĂ€sterbottens lĂ€n.

Kan elevers tankar kring sitt lÀrande och lÀrares reflektioner mötas för att utveckla en gemensam kunskapssyn?

Denna uppsats belyser elevers sÀtt att se pÄ sitt eget lÀrande och hur denna syn tas tillvara i skolan. Syftet med examensarbetet Àr att ta reda pÄ hur eleverna vill tillÀgna sig nya kunskaper och utveckla sitt lÀrande samt hur lÀrarna kring eleverna kan möta upp detta synsÀtt. För att ta reda pÄ elevernas Äsikter har de fÄtt svara pÄ en enkÀt. Undersökningen har vÀnt sig till elever i Ärskurs 2, 4 och 6. För att ta reda om lÀrarna kan möta upp elevernas tankar har jag valt att lÄta lÀrare reflektera kring sina lÀrandesituationer.

Hur ser Reggio Emilias filosofi ut nÀr den lyfts in i ett annat kulturellt sammanhang?

BAKGRUND: Reggio Emilias filosofi vÀxte fram för att motverka fascismen som rÄdde ilandet efter andra vÀrldskriget. Sveriges barnomsorg fick Àven fart underandra vÀrldskriget men av en annan anledning. Kvinnorna behövdes iarbetslivet och behövde nÄgonstans att förvara barnen. FrÄn början sÄgverksamheterna helt olika ut men med tiden har de börjat flÀtas samman,genom att Sverige tar till sig Reggios olika synsÀtt. Den Svenska lÀroplanenför förskolan bygger pÄ tankar frÄn reggioSYFTE: Vad hÀnder med Reggio Emilias filosofi nÀr den lyfts in i ett annatkulturellt sammanhang?METOD: Undersökningen innehÄller kvalitativa intervjuer med fyra pedagogersom arbetar efter Reggio Emilias filosofi.

Specialpedagogens roll i sÀrskolan : uppdrag, utbildning och kompetens

Syftet med studien Àr att undersöka hur specialpedagogens yrkesroll i sÀrskolan ser ut. Vi harutgÄtt frÄn frÄgestÀllningar kring specialpedagogens uppdrag och utbildning, slutligen har viundersökt hur den specialpedagogiska kompetensen tas tillvara i sÀrskolan. IlitteraturgenomgÄngen presenteras först ÀmnesomrÄdet specialpedagogik. SjÀlva begreppetförklaras och verksamheten diskuteras utifrÄn olika forskningsperspektiv. Sedan följer enbeskrivning av specialpedagogens kompetens.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->