Sökresultat:
792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 21 av 53
FlersprÄkiga elevers syn pÄ sin skolsituation - en kvalitativ undersökning ur ett elevperspektiv
Uppsatsens syfte Àr att undersöka flersprÄkiga elevers syn pÄ sin skolsituation. Hur upplever elever med annat modersmÄl Àn svenska att de bemöts i skolan av lÀrare och kamrater? Tas elevers flersprÄkighet tillvara i skolan och i sÄdant fall pÄ vilket sÀtt? Vilken instÀllning har elever till modersmÄlsundervisning och varför? Ser elever med annat modersmÄl Àn svenska, sin flersprÄkighet som en tillgÄng eller som ett hinder? Undersökningen genomfördes i form av kvalitativa intervjuer med Ätta elever i skolÄr fem och sex pÄ tvÄ olika skolor, i tvÄ olika kommuner. Genom att utveckla modersmÄlet förstÀrks Àven andrasprÄket, dÄ sprÄkutvecklingen gÄr hand i hand. Om man inte kÀnner kulturtillhörighet, det vill sÀga att man inte kÀnner till sitt ursprung och inte behÀrskar modersmÄl vÀl kan det pÄverka identitetsutvecklingen negativt.
Elevernas erfarenheter i skrivundervisningen : Hur lÀrare ser pÄ elevers erfarenheter och att ta tillvara dessa vid skrivundervisning
Syftet med denna studie var att med hjÀlp av kvalitativa intervjuer undersöka lÀrares medvetenhet angÄende betydelsen av anvÀndandet av barnens erfarenheter i skrivundervisningen, för att erbjuda eleverna en god möjlighet till att utveckla sin skrivförmÄga. För att uppnÄ syftet formulerades tvÄ frÄgestÀllningar, hur lÀrare beskriver barnens erfarenheter utifrÄn skrivundervisningen och hur de beskriver att de utformar sin skrivundervising med tanke pÄ elevernas erfarenheter.I studien har framkommit att lÀrarnas intention Àr att utgÄ frÄn barnens erfarenheter. De lÀrare som intervjuats ser barnens erfarenheter som viktiga och som en förutsÀttning i skrivundervisningen, men de ser ocksÄ att olika erfarenheter förbereder eleverna pÄ olika sÀtt inför den undervisning som ges. Detta gör att de vÀrderar och vÀljer ut vilka erfarenheter de vill anvÀnda i skrivundervisningen. Samtidigt ser lÀrarna sig sjÀlva som viktiga förmedlare av erfarenheter som barnen kan bygga sin skrivutveckling pÄ.Uppsatsen har som teoribakgrund Vygotskijs sociokulturella perspektiv men Àven Deweys erfarenhetsteori och Bourdieus teori om fÀlt, habitus och kapital.
Politiskt deltagande : Finns det institutionella förutsÀttningar i Karlstad kommun föratt ta tillvara de medborgarförslag som lÀmnas in?
? Does Karlstad municipality have adequate institutional conditions to make the best use ofthe citizens? proposals??The purpose with the thesis is to investigate if citizens? proposals lead to a broader politicalinfluence. To answer that, I have done a case study about how Karlstad municipal administers citizens? proposals. The research assignment is: Does Karlstad municipal have adequate institutional conditions to make the best use of the citizens? proposals? The perspective is a democracy perspective and the theory is institutional theory and policy process theory.A selection of citizens? proposals that have arrived to Karlstad municipal between 2008 and 2010 have been studied in detail to analyze how the proposals have been administered and if it matters how the proposals are phrased.
Patienters upplevelse av att vÄrdas isolerad pÄ sjukhus: en litteraturstudie
Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva patienters upplevelse av att vÄrdas isolerad pÄ sjukhus. I studien anvÀndes 16 vetenskapliga artiklar som publicerats mellan Ären 1977-2007. Artiklarna har analyserats enligt kvalitativ manifest innehÄllsanalys. Analysen har resulterat i sex kategorier: Att vara instÀngd som en fÄnge, att isoleringen gav upphov till starka och obehagliga kÀnslor, att vilja ha kontroll och hÀrda ut, att uppleva ensamhet och frÄnvarande vÄrdpersonal, nÀrheten av en annan mÀnniska Àr ett stöd och ökar vÀlbefinnande, att finna sig vÀl tillrÀtta i sin situation och ta tillvara möjligheterna Flera isolerade patienter jÀmförde upplevelsen att vara instÀngd i isoleringsrummet med att vara fÀngslad. Huvuddelen av de isolerade kÀnde att ensamheten var det som kÀnnetecknade vistelsen i isolering.
Integration av inhyrd personal och dess konsekvenser för kompetens och lÀrande : Ett organisationsperspektiv pÄ internationell kasinomiljö
Mot bakgrund av den ökade rörlighet som idag kan skönjas pÄ arbetsmarknaden och de följder det fÄr i form av tillfÀlliga behov att hyra in personal syftar föreliggande uppsats att ge svar pÄ frÄgan om vilka organisatoriska konsekvenser integrationen av inhyrd personal kan fÄ för kompetens och lÀrande.Centrala Àr frÄgorna om hur inhyrd personal integreras med organisationen, hur individens kompetens tas tillvara och hur möjligheterna till lÀrande ser ut. För att uppnÄ syftet genomfördes intervjuer med lÄg grad av standardisering och strukturering mot bakgrund av kvalitativa och induktiva utgÄngspunkter.Resultatet visade att i de fall integrationen av inhyrd personal leder till att konstruktiva relationer skapas och att man bibehÄller en nödvÀndig stabilitet i dessa relationer kan det ge konstruktiva följder i form av att kompetens bÀrs, upprÀtthÄlls och utvecklas mellan individer och grupper. Detta krÀver att organisationen skapar förutsÀttningar för ett sÄdant samspel och att den organiserar för lÀrande annars riskerar arbetsplatsens relationik att slitas sönder vilket kan ledat till att lÀrprocesser och individuell konstruktion av kompetens utarmas..
Tjejgrupp - systerskap eller tjejsnack?
Studien baseras pÄ kvalitativa intervjuer som utförts vid tre olika organisationer i en större stad i SkÄne. De fem informanterna som deltagit i studien Àr samtliga aktiva tjejgruppsledare vid sina verksamheter. Syftet har varit att undersöka hur arbetet i tjejgrupper bedrivs samt varför behovet av tjejgrupper finns ur ledarnas perspektiv. Intressant för oss att undersöka var huruvida tjejgruppen ansÄgs vara ett jÀmstÀlldhetsprojekt, och om dessa grupper arbetar problematiserande med könsnormativitet. Under studiens fortskridande har det framkommit att begreppet tjejgrupper och vad dessa ska innefatta Àr komplext.
Möte med mÄngfald : En diskursanalys av projektet MÄngfaldens ansikten
MÄngfald Àr ett högst aktuellt begrepp som ligger i tiden och vikten av mÄngfald pÄ arbetsplatsen sÄvÀl som i samhÀllet i stort har blivit allt mer uppmÀrksammad. Det har skapats visioner om ett samhÀlle som ska fungera som en mötesplats dÀr mÀnniskor fÄr utrymme att utbyta kunskaper och erfarenheter och dÀr varje individs unika resurser tas tillvara samt fÄr chans att utvecklas. I Möte med mÄngfald studeras sammanstÀllningen av projektet MÄngfaldens ansikten i syfte att, genom diskursanalys som metod, ta reda pÄ hur man med sprÄkets hjÀlp formulerar ett behov av ökad medvetenhet om mÄngfald pÄ arbetsmarknaden. MÄngfaldens ansikten Àr Sveriges bidrag till ett omfattande EU-projekt vilket arbetar för ökad mÄngfald i arbetslivet. Vi kommer i denna uppsats enbart att fokusera pÄ det svenska bidraget i detta transnationella samarbete.
ETT SAMTAL UTAN UTMANING : Medarbetares upplevelse av utveckling och lÀrande vid medarbetarsamtal
En organisation lÀr nÀr individerna i organisationen lÀr. Allt lÀrande i organisationer startar med andra ord pÄ individnivÄ. Medarbetarsamtalet ses som ett moment för att ta tillvara pÄ medarbetarens kunskaper och att utveckla nya kunskaper hos medarbetaren. Men fenomenet medarbetarsamtal har bÄde blivit Àlskat och hatat och har fallgropar precis som all annan mÀnsklig interaktion. Fokus i forskningen av medarbetarsamtalet har legat pÄ hur det ska vara för att bringa framgÄng, och dÄ frÀmst genom ett ledarperspektiv.
Patienters upplevelse av delaktighet vid vÄrd under tvÄng
Psykisk ohÀlsa Àr ett betydande problem och antalet personer som behöver institutionell vÄrd förvÀntas öka. Majoriteten av de patienter som behöver institutionell vÄrd vÄrdas med stöd av Lagen om psykiatrisk tvÄngsvÄrd. Patienter som vÄrdas med stöd av LPT har ofta stora vÄrdbehov och krÀver mÄnga vÄrdinsatser vilket stÀller höga krav pÄ den psykiatriska vÄrden. Att ta tillvara pÄ patienters upplevelse Àr en viktig aspekt i att frÀmja delaktighet och genom detta kunna utveckla och kvalitetssÀkra vÄrden. Att som patient vara delaktig i sin vÄrd har visat sig kunna pÄskynda tillfrisknandet.
Hallen som arena för barns lÀrande i förskolan
SammanfattningSyftet med denna studie Àr att studera vilka fÀrdigheter och förmÄgor barn fÄr möjlighet att utveckla vid av- och pÄklÀdning i förskolans hall samt att undersöka förskollÀrares uppfattningar kring lÀrande i hallen. Detta i syfte att vidga vÄra perspektiv i Àmnet och titta nÀrmare pÄ hur hallen anvÀnds som ett pedagogiskt utrymme. UtifrÄn vÄra frÄgestÀllningar undersöktes detta med hjÀlp av intervjuer med förskollÀrare samt observationer av barn och pedagoger. Resultatet visar att barnen fÄr möjlighet att utveckla en rad olika fÀrdigheter vid av- och pÄklÀdning, med hjÀlp av medvetna och aktiva pedagoger. Pedagogens roll och förhÄllningssÀtt i dessa situationer blir mycket viktiga.
Rönnebadet-Ăngelholms nya badhus
Rönnebadet-Ăngelholms nya badhusFUNKTIONERHur gestaltar man ett badhus som ska fungera bĂ„de som lekbad, motionsbad och relaxbad? Badhuset ska frĂ€mja lek och Ă€ventyr, men ocksĂ„ vara en plats för sport och tĂ€vling, samtidigt som det ska finnas rum för kontemplation och vila. De olika funktionerna har olika tempo och olika ljud, hur kombinerar man dessa funktioner? De krĂ€ver nĂ€rhet och inte minst visuell kontakt, men ocksĂ„ avskildhet behövs.KONTEXTHur tar man sig an byggnaden frĂ„n staden? Det saknas bra förbindelse frĂ„n Ăngelholm centrum till platsen, nya kopplingar behövs. Hur tar badet bĂ€st tillvara pĂ„ Ă„-rummet, utan att ta för mycket av Ă„-rummet? Tomten har ett kĂ€nsligt lĂ€ge med hundraĂ„riga ekar och med direkt nĂ€rhet till Ă„rummet.GESTALTByggnaden byggs upp av tre volymer med gemensamma skĂ€rningspunkter.
FN:s Miljökonferens 1972 i Stockholm : En studie av svensk dagspress
Eftersom jag anser att det Àr ytterst viktigt att vÀrna om och ta tillvara pÄ vÄr natur och miljö pÄ rÀtt sÀtt, betÀmde jag mig för att undersöka hur medvetna barn i vÄra förskolor Àr om Ätervinning, olika material och dess livscykel. Jag ville se om det gick att mÀrka nÄgon skillnad i barns tankar om natur och olika material, i förskolor dÀr ett aktivt arbete med hÄllbar utveckling pÄgick och förskolor som inte arbetade aktivt med detta. Jag ville ocksÄ ta reda pÄ vad hÄllbar utveckling betydde för förskollÀrarna och om de arbetade med detta pÄ förskolan. Mina undersökningar visade mig att det gÄr att finna vissa skillnader i medvetenheten hos barn, beroende pÄ om pedagogerna inte arbetar med frÄgor rörande natur och Ätervinning eller om ett aktivt arbete finns. Jag sÄg Àven att hÄllbar utveckling som arbetsmetod Àr en bristvara i förskolor, Àven förskollÀrarnas engagemang var lÀgre Àn jag vÀntat mig. .
Hur frÀmjas lÀs- och skrivutvecklingen pÄ svenska förskolor? : Tre förskollÀrare beskriver sitt arbete med den tidiga lÀs- och skrivutvecklingen
Den hÀr studien har tillkommit som ett examensarbete vid lÀrarprogrammet. Det huvudsakliga syftet med undersökningen var att studera hur förskollÀrare beskriver sitt sÀtt att arbeta med barnens tidiga lÀs- och skrivutveckling. Tre intervjuer med förskollÀrare genomfördes och barn och pedagoger pÄ dessa förskolor observerades med hjÀlp av en filmkamera. Alla tre förskolorna arbetar pÄ ett medvetet sÀtt med barnens tidiga lÀs- och skrivutveckling, Àven om de inte har en direkt utvecklad arbetsmetod kring detta. Undersökningen visade att den sprÄkliga medvetenheten har betydelse för lÀs- och skrivinlÀrningen.
Skönlitteratur som en kunskapskÀlla i so-Àmnen
I vÄr undersökning Skönlitteratur som en kunskapskÀlla i so-Àmnen kommer vi att beskriva hur pedagoger stÀller sig till anvÀndandet av skönlitteratur som en kunskapskÀlla i deras so-undervisning. Vidare beskriver vi hur pedagogerna tar tillvara de möjligheter och dessutom överkommer de svÄrigheter som kan uppkomma vid anvÀndandet av skönlitteratur i undervisningen. Syftet med vÄr undersökning Àr att ta del av hur skönlitteratur kan fungera som en kÀlla för att utveckla elevers kunskaper inom so-Àmnen.
För att fÄ svar pÄ syftet med vÄr undersökning valde vi att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer med 10 stycken pedagoger, verksamma i grundskolans tidiga Är. För att fÄ en variation i vÄrt resultat har vi medvetet valt pedagoger med varierande anvÀndningsgrad av skönlitteratur i sin so-undervisning.
NNH - ur Stockholms lÀns kommuners perspektiv
Sammanfattning Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur medborgardeltagandet kan se ut i planeringsprocessen. Vi undrade hur den hÀr metoden kan pÄverka utformningen av ett planförslag. Kandidatarbetet belyser teorier om hur man tar tillvara pÄ brukarnas upplevelser. Samt hur man kan omvandla resultatet av upplevelser till ett planförslag vid omgestaltningen av ett omrÄde. Arbetet har resulterat i ett planförslag över Rönninge torg i Salems kommun.