Sök:

Sökresultat:

955 Uppsatser om Strategiska nätverk - Sida 2 av 64

Strategisk ekonomistyrning utifrÄn butikschefens perspektiv: en fallstudie av tre stora dagligvarubutiker

En trend inom hela den svenska detaljhandeln Àr att den blir allt mer koncentrerad till ett mindre antal, men större, aktörer. Detta visar pÄ att det stora inslag av konkurrens som annars har varit detaljhandelns tydliga attribut sakta men sÀkert minskar. Uppsatsen syftar till att utifrÄn butikschefens perspektiv identifiera hur den strategiska ekonomistyrningen kan se ut i större dagligvarubutiker, identifiera hur butikschefen upplever sig styrd av sitt huvudkontor samt att identifiera hur Àgarskapet pÄverkar styrningen av butikschefen. Uppsatsen behandlar den strategiska ekonomistyrningen utifrÄn Simons styrmodell samt betydande Àgandeformer av dagligvarubutiker. Studien utfördes genom en fallstudie vid tre olika dagligvarubutiker.

Hur MNC:s kan skapa konkurrenskraftig tillvÀxt i mogna branscher

Titel Hur MNC: s kan skapa konkurrenskraftig tillvÀxt i mogna branscher Författare Roy Forsberg, Philip Hansson Seminariedatum 2006-01-17 Handledare Gösta Wijk NivÄ Kandidatuppsats ProblemstÀllning Vilka strategiska val Àr avgörande för lÄngsiktig tillvÀxt för ett Multi National Corporation (MNC) i en mogen bransch?Hur kan resursbaserade strategiska val skapa konkurrenskraftig tillvÀxt för ett MNC? Syfte Att visa pÄ hur MNC: s i en mogen bransch kan skapa lönsam lÄngsiktig tillvÀxt genom strategiska val utifrÄn ett mer resursbaserat perspektiv Metod Studien utgÄr frÄn en explorativ studie med en kvalitativ fallstudie med djupintervjuer som primÀr datainsamlingsmetod. Slutsatser Ett företags uppsÀttning av resurser och förmÄgor Àr alltid unik. Genom att utgÄ frÄn dessa resurser och förmÄgor vid de strategiska valen och sedan applicera dessa dÀr lönsamhetspotentialen Àr störst skapas ett finansiellt utrymme som sedermera ligger till grund för en lÄngsiktig och konkurrenskraftig tillvÀxt. Det Àr dock viktigt att resurserna klarar Barneys VRIO-test för att en sÄdan strategi skall fungera.

Globala problem : lokala lösningar - En studie av smÄföretagares strategíska arbete

Bakgrund: Mycket finns skrivetkring strategiarbete i större företag men míndre om hur smÄ företag tÀnker och agerar strategiskt. DÀrför Àr det av vikt att öka kunskapen om hur det strategiska arbetet bedrivs i dessa företag, för den akademiska vÀrlden, företagarna sjÀlva samt deras intressenter. Syfte: Denna uppsats syftar till att bidra med kunskap om och förstÄelse för smÄföretagarnas strategiska arbete. Genomförande: Företagsledaren i smÄföretag Àr den person som enskilt har mest makt att pÄverka företagets handlingar. Uppsatsen baseras dÀrför pÄ en kvalitativ undersökning av företagare i 14 sörmlÀndska smÄföretag.

Strategiskt arbete i unga svenska modeföretag - en fallstudie av ACNE Action Jeans AB, Filippa K AB och Nudie Jeans AB

VÄrt syfte med denna uppsats Àr att undersöka och jÀmföra fallföretagens strategiska arbete, beskriva och analysera detta. Vi Àmnar göra detta genom att finna och anvÀnda de strategiteorier och modeller som pÄ ett mest adekvat sÀtt förklarar och beskriver hur vÄra fallföretags strategiska arbete sker. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod med intervjuer av personer pÄ fallföretagen samt personer i klÀdbranschen PROBLEMFORMULERING:Vad karaktÀriserar det övergripande strategiska arbetet inom fallföretagen? Vilka specifika delar av det strategiska arbetet Àr sÀrskilt viktiga för fallföretagen? Skiljer sig det strategiska arbetet Ät mellan de olika fallföretagen? Hur har fallföretagens strategiska arbete förÀndrats över tiden? Vilka teorier och modeller belyser och förklarar bÀst fallföretagens strategiska arbete? SLUTSATSER:Det mest essentiella för vÄra fallföretag Àr deras resursbas och att denna strategiskt utnyttjas vÀl genom resurskonfigurationer och dynamiska förmÄgor. De viktigaste resurserna Àr; designers, företagskunnande, företagskultur och varumÀrke.

Kunskapso?verfo?ring inom franchisena?tverk : En studie av utveckling och o?verfo?ring av kunskap inom franchisena?tverk

This case study has been conducted within the Swedish fitness chain World Class to explore the opportunities for knowledge development and transfers within franchise networks. We have interviewed the product manager at the World Class headquarter, the owner of a franchise club and a local product manager from the same facility. Our finding indicates that various forms of knowledge transfer occur within the World Class network, particularly in product development and sales. The transfer occurs within the framework set by World Class with regularly scheduled meetings. In addition informal networks provide other means of knowledge exchange between some units.

Strategiska profiler - ett ramverk för analys

VÄrt syfte med denna uppsats Àr att ta fram ett teoretiskt ramverk som skapar förstÄelse för vilka faktorer som Àr relevanta vid beslut rörande ett företags strategiska profil. Detta har vi gjort genom att undersöka ett antal strategiteorier och tagit med dem som vi anser vara relevanta vid den typen av analys som vi Àmnar studera. De flesta av teorierna Àr tÀmligen vedertagna strategiska teorier medan andra hÀrrör ur beslutvetenskapliga kretsar. Eftersom det finns variabler bÄde i den interna och i den externa omgivningen som pÄverkar ett företags strategiska profil redogör vi för omrÄdena var för sig. Vidare har vi anvÀnt oss av företaget Expert som referensföretag för att ge exempel pÄ hur det kan fungera i verkligheten.

Strategiska förÀndringar pÄ multipla nivÄer

Tre av fyra sammangÄenden misslyckas med att uppnÄ de finansiella och strategiska mÄl som de har satt upp. Anledningen till att varför sÄ mÄnga kombinationer av sammangÄenden misslyckas beror pÄ att sammangÄenden Àr i behov av rigorösa och omfattande anstrÀngningar före, under och efter förloppet. Ofta ignoreras dessa behov och/eller fÄr inte tillrÀckligt stort utrymme. De flesta studier av strategiska förÀndringsprocesser i form av sammangÄenden organisationer emellan fokuserar endast pÄ en sammangÄendeprocess i taget och det finns fÄ studier som över huvud taget beaktar flera processer i följd. Dessutom verkar det vara mer regel Àn undantag att den mÀnskliga faktorn glöms bort eller i alla fall inte tas hÀnsyn till i tillrÀckligt stor grad.

Ett Pussel av Individer : Hur skilda upplevelser av vÀrden pÄverkar realiserandet av ett filmprojekt

Att realisera en film a?r ett unikt och kreativt projekt da?r olika akto?rer med olika yrkesroller samarbetar. Syftet med denna studie a?r att beskriva hur en manusfo?rfattare anva?nder sitt kontaktna?tverk inom den svenska filmbranschen fo?r att realisera en film. Studien redogo?r fo?r vilka upplevda va?rden, i form av fo?rma?ner, som akto?rer samskapar med manusfo?rfattaren och hur det fo?ranleder andra akto?rer att vilja delta i filmprojektet.

Med uppdraget i alla kanaler. Institutionell logik för strategisk kommunikation pÄ svenska statliga myndigheter.

AbstractTitel: Med uppdraget i alla kanaler -Institutionell logik för strategisk kommunikation pÄ svenska statliga myndigheterFörfattare: Ulf NylénKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp, MK 2500Termin: VÄrterminen 2014Syfte: Syftet uppsatsen Àr att identifiera tre grundelement i den institutionella ordningsom styr den institutionella logiken strategisk kommunikation pÄ svenska statligamyndigheter. Med utgÄngspunkt i neoinstitutionell organisationsteori och Thorntons(et al. 2012) interinstitutionella system formuleras tre forskningsfrÄgor:1. Var hÀmtar den strategiska kommunikationen pÄ en statlig myndighet sin legitimitet?2.

Det strategiska arbetet bakom ett varumÀrke vid avreglering av monopol

Syfte: Studien Àmnar undersöka om och i sÄ fall hur en organisations strategiska arbete av varumÀrket pÄverkas, vid avreglering frÄn monopol till ökad konkurrens. Metod: Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och dÀr bÄde primÀr- och sekundÀrdata samlats in med hjÀlp av intervjuer samt textanalyser av Ärsredovisningar. Slutsats: Det strategiska arbetet för ett varumÀrke genomgÄr olika förÀndringar vid avreglering men mycket frÄn den forna tiden lever kvar som en stark och stadig grund. En ÄtgÀrd som visade sig vara viktigt var att ha ett stÀndigt arbete kring företagets varumÀrke för att tydligare visa vad det stÄr för, sÀrskilt efter att konkurrenter har tillkommit och bidrar med att forma vad den berörda marknaden Àr..

Det strategiska vÀrdet av Value Creation Model (VCM) - nya insikter om VCMs strategiska tillÀmpberhet

Bakgrund och problem: VCM Àr i teorin ett föredömligt verktyg för att besvara frÄgan om hurvÀl ett företags verksamhet och erbjudande ligger i linje med marknadens förvÀntningar ochkrav. Modellen introducerar ett nytt begrepp ? intÀktsmultiplikatorn ? men frÄgan om VCMsstrategiska tillÀmpbarhet kan anses vara utredd endast i begrÀnsad omfattning. Föreliggandestudie Àmnar dÀrför svara pÄ följande problemfrÄgestÀllning: Vilka strategiska insikter kan VCMge upphov till i företagsstrategiskt arbete?Syfte: Studien syftar till att fylla den existerande bristen pÄ kunskap om VCMs strategiska bidraggenom att undersöka vilka strategiska insikter modellen ger upphov till.Metod: Efter fullbordad VCM-undersökning av ett fallföretag har resultatet och de strategiskainsikter som det gett upphov till kartlagts.

En djupfryst bransch ? Strategiska allianser i den svenska storhushÄllmarknaden

SYFTE: Uppsatsens syfte Àr att beskriva och analysera hur tillverkare av storhushÄllsugnar och producenter av djupfrysta livsmedel för storhushÄll samarbetar för att öka vÀrdet för den gemensamma slutkunden ? storhushÄllet. METOD: Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och kretsar runt djupintervjuer med nyckelpersoner inom livsmedelsbranschen och tillverkare av storhushÄllsugnar.TEORI: För att besvara uppsatsens syfte utgÄr vi frÄn teorin om strategiska allianser ur ett resursbaserat synsÀtt, strategiska innovationer och strategisk positionering. RESULTAT: VÄrt resultat kan kopplas till nÄgra konkreta punkter som presenteras nedan: ? Samarbeten mellan ugnstillverkare och livsmedelsproducenter efterfrÄgas var för den logiska grunden för strategiska allianser i branschen Àr stor.

Det strategiska arbetet bakom ett varumÀrke vid avreglering av monopol

Syfte: Studien Àmnar undersöka om och i sÄ fall hur en organisations strategiska arbete av varumÀrket pÄverkas, vid avreglering frÄn monopol till ökad konkurrens. Metod: Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och dÀr bÄde primÀr- och sekundÀrdata samlats in med hjÀlp av intervjuer samt textanalyser av Ärsredovisningar. Slutsats: Det strategiska arbetet för ett varumÀrke genomgÄr olika förÀndringar vid avreglering men mycket frÄn den forna tiden lever kvar som en stark och stadig grund. En ÄtgÀrd som visade sig vara viktigt var att ha ett stÀndigt arbete kring företagets varumÀrke för att tydligare visa vad det stÄr för, sÀrskilt efter att konkurrenter har tillkommit och bidrar med att forma vad den berörda marknaden Àr..

Strategisk ekonomistyrning i ett funktionellt sammanhang: en fallstudie av New Boliden BolidenomrÄdet

Den strategiska ekonomistyrningen handlar till stor del om extern fokusering för en organisation dÀr det gÀller att upprÀtthÄlla sin konkurrensposition pÄ lÄng sikt genom att organisationen analyserar konkurrensfördelar frÄn olika perspektiv. För att organisationer skall uppmÀrksamma lÄngsiktiga perspektiv har Robert Simons arbetat fram styrmodellen Levers of Control som sÀtter den strategiska ekonomistyrningen i ett funktionellt sammanhang. Det övergripande syftet med denna uppsats var att undersöka hur ledningen i en affÀrsenhet i en stor organisation arbetar med den strategiska ekonomistyrningen. Mer specifikt ville vi undersöka vilka aspekter i den strategiska ekonomistyrningen som ledningen vill förmedla samt hur ledningen agerar för att förmedla den strategiska ekonomistyrningen. Vi har genomfört en fallstudie i en organisation med en stark företagskultur och intervjuat personer i ledningen i en affÀrsenhet.

Strategiska samarbeten: en modell för att förklara dess pÄverkan pÄ prestation

Strategiska samarbeten blir allt vanligare mellan företag. DessvÀrre misslyckas mÄnga av dessa samarbeten av en eller annan orsak. För att företagen inte skall misslyckas med sina samarbeten Àr det viktigt att kÀnna till karakteristika hos en samarbetspartner som kan pÄverka prestationen i företaget. Syftet med studien Àr att utveckla kunskap inom ÀmnesomrÄdets strategiska samarbeten genom att skapa en modell för att visa samband mellan en samarbetspartners karakteristika och prestation i ett företag. Vi har för studien tillÀmpat ett deduktivt tillvÀgagÄngssÀtt för att utifrÄn teorier skapa en grund för modellen.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->