Sök:

Det strategiska värdet av Value Creation Model (VCM) - nya insikter om VCMs strategiska tillämpberhet

Bakgrund och problem: VCM är i teorin ett föredömligt verktyg för att besvara frågan om hurväl ett företags verksamhet och erbjudande ligger i linje med marknadens förväntningar ochkrav. Modellen introducerar ett nytt begrepp ? intäktsmultiplikatorn ? men frågan om VCMsstrategiska tillämpbarhet kan anses vara utredd endast i begränsad omfattning. Föreliggandestudie ämnar därför svara på följande problemfrågeställning: Vilka strategiska insikter kan VCMge upphov till i företagsstrategiskt arbete?Syfte: Studien syftar till att fylla den existerande bristen på kunskap om VCMs strategiska bidraggenom att undersöka vilka strategiska insikter modellen ger upphov till.Metod: Efter fullbordad VCM-undersökning av ett fallföretag har resultatet och de strategiskainsikter som det gett upphov till kartlagts. Efter intervjuer med beslutsfattare inom fallföretagetsorganisation har identifierade insikter ställts mot studiens referensram, uppbyggd av akademisklitteratur inom företagsstrategi. Utöver detta har VCMs unika bidrag identifierats genom enlitteraturstudie.Resultat och slutsatser: VCM bidrar med strategiska insikter i strategiprocessens alla faser(strategisk analys, strategiformulering, strategiimplementering samt strategisk utvärdering ochmodifiering). Modellen genererar vissa unika insikter, men flera av de informationsbidrag somlyfts fram i studien kan potentiellt framarbetas ur befintliga verktyg och koncept somförekommer i strategilitteraturen. De strategiska insikterna från VCMs unika koncept,intäktsmultiplikatorn, har genom fallstudien visat sig vara för otillförlitlig för att utgöra ettkonkret underlag för strategiska beslut, men har istället funktionen att rikta uppmärksamhetmot viktiga områden inom strategiformulering. Strategiska insikter från VCMs unikasammanförande av kundvärdeprofilering och detaljerad kostnadsinformation har i övrigt visatpå en lärande funktion, samt som underlag för beslut

Författare

Daniel Lindén Rasmus Olander Robert Strängberg

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..