Sök:

En djupfryst bransch ? Strategiska allianser i den svenska storhushållmarknaden


SYFTE: Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera hur tillverkare av storhushållsugnar och producenter av djupfrysta livsmedel för storhushåll samarbetar för att öka värdet för den gemensamma slutkunden ? storhushållet. METOD: Studien är av kvalitativ karaktär och kretsar runt djupintervjuer med nyckelpersoner inom livsmedelsbranschen och tillverkare av storhushållsugnar.TEORI: För att besvara uppsatsens syfte utgår vi från teorin om strategiska allianser ur ett resursbaserat synsätt, strategiska innovationer och strategisk positionering. RESULTAT: Vårt resultat kan kopplas till några konkreta punkter som presenteras nedan: ? Samarbeten mellan ugnstillverkare och livsmedelsproducenter efterfrågas var för den logiska grunden för strategiska allianser i branschen är stor. ? Ökad kommunikation mellan livsmedelsproducenter och ugnstillverkare ökar chanser till framgångsrika samarbeten. Branschorganisationer är en viktig aktör i detta arbete. ? Det har visat sig vara lönsamt att lägga ner tid på att utveckla allianser. ? Flexibla organisationer som tillåter samarbeten av hög integrationsgrad mellan livsmedelsproducenter och ugnstillverkare är en förutsättning för framgångsrika organisationer. ? Livsmedelsproducenter och små ugnstillverkare har mest att vinna på samarbeten varför de bör vara de drivande krafterna bakom framtida allianser. ? Allianser bör föregås av klara mål rörande vad samarbetet konkret ska resultera i, både i ren försäljning och vilka slutkunder ska kommuniceras.

Författare

Markus Engelbrekts Edward Odevall

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..