Sökresultat:
363 Uppsatser om Stationära värmeförluster - Sida 24 av 25
Förändras mjölkens proteinsammansättning i separata juverdelar i samband med höga celltal (SCC)? :
Today the milk production per cow is increasing but the milk delivered by the Swedish farmer contains less amounts of fat and protein than earlier. The contents have decreased since 1993. In average the milk contain 4,2 percent fat and 3,4 percent protein. Earlier the fat content in milk was important. Nowadays the dairy?s attention has turned to the milk?s valuable proteins, principally the caseins, which have a considerable nutritional value and are important for several dairy products like cheese and yoghurt.
When does the protein profile in milk normalize after antibiotic treatment against clinical mastitis?
Concentration of protein in bovine milk is one of the most significant milk quality parameters, to a large extent determining the price for milk to the producer. Mastitis is a common disease among dairy cows, negatively affecting not only milk yield but also milk protein composition. Milk from mastitic cows tends to have lower cheese yield, negatively affected processability properties and sensory quality, due to changed protein quality and composition. Poorer milk protein quality would have an economically negative impact on dairy industry. Only few studies have investigated the short term effects of mastitis on milk protein composition.
Projektering av robotcell
Syftet med examensarbetet var att projektera en fysisk robotcell till Haldex i Landskrona, tillverkare av bromshävarmar, då det finns ett behov hos dem att effektivisera sin produktion för att kunna bibehålla konkurrenskraften och tillverkningen i Sverige. Bromshävarmen är en mogen produkt vilket medför att det inte skulle bli lönsamt att omforma den utan istället fokusera på tillverkningen. Därför vore lösningen att automatisera den del av monteringslinan som inte tillför något värde till slutprodukten. Robotcellen kommer att placeras på bromshävarmarnas monteringslina som en automatiserad station vilken ska utföra kvalitetskontroll av bromshävarmarna. Examensarbetet ingår i ett pågående forskningsprojekt på Mälardalens högskola inom Lean Automation, med Robotdalen och Haldex.
Val av liggplats och väderskydd hos dikor vid utedrift vintertid
If you keep cattle in a herd outside all year round on big varying grounds, their possibilityto perform their natural behaviour increases. This way of keeping cattle requires that youprovide them with their other needs, like shelter and a dry and clean resting place.According to the animal welfare authority´s regulations on livestock farming, only animalsthat are suited to stay outside during the cold season are allowed to be kept outside. Theyshould also have access to a shelter or another building that gives them protection from theweather and wind and provides a dry and clean resting place.Research has shown that as long as cattle do not get exposed to precipitation and wind theywill manage low temperature well. Some of the things that will affect how well the animalshandle different climates are the isolation ability of the fur, the animals´ body size and thefeed intake. A dry lying place that is both insulating and moisture absorbent is also of greatimportance.
Passagerarnas attityder till säkerhet och risker på en finlandsfärja : -en fortsättningsstudie över attityder om säkerhet när turisten färdas på världens vackraste motorväg, utan att ens hålla i ratten
Det finns vissa risker förenat med att vara resenär ombord på en färja. Att resa med ett passagerarfartyg har mer och mer utvecklats till en fritidsaktivitet där själva resandet ofta är av underordnad betydelse. Tidigare forskning visar att cirka 13 procent av passagerarna inte tar till sig den allra viktigaste säkerhetsinformationen. Attityden bland passagerare verkar vara en något likgiltig inställning till säkerhetsinformation, trots tidigare olyckor. Syftet är att studera passagerarnas attityder till säkerhetsinformation ombord på en nattfärja som trafikerar Sverige-Finland.
Siktanalys
Detta examensarbete har genomförts på uppdrag av RFN i Vidsel, där bl.a. långdistansmissiler testflygs. Syftet är att utveckla en metod, en siktanalys, för att kunna beräkna en flyghöjd som garanterar sikt från en eller flera observationsplatser. Som programspråk användes det matematiska beräkningsprogrammet Matlab, som är ett flexibelt program innehållande fördefinierade metoder för en siktanalys. Arbetet har genomförts på en vanlig PC.
Kartläggning och förbättring av internt materialflöde: En studie på BAE Systems Hägglunds vid avdelningen Prototyp & Skrov
BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik står i nuläget inför en ökning av produktionsvolymen av stridsfordon 90 (CV90) samt bandvagn 10 (BvS10) eftersom en ny kundorder erhållits. Då tillverkningen av de två produkterna kommer att ske parallellt innebär kundordern att produktionstakten vid avdelningen Prototyp & Skrov (P&S) kommer att nå rekordnivå. Företaget vill därför undersöka hur den nya kundordern kommer att påverka produktionen vid avdelningen P&S. Syftet med examensarbetet har således varit att kartlägga och analysera materialflödet på avdelningen. Målsättningen har varit att utveckla förbättringsförslag som skapar effektivare materialflöden och möjliggör att fler leveranser kan ske i rätt tid.
Förslag på fabrikslayout för frontlucka på Volvo lastvagnar i Umeå
Den ökande globala tävlingen bidrar till att konkurrensen ökar för de flesta tillverkningsföretag. För att företagen ska kunna utmanövrera sina konkurrenter så måste företaget veta sina specifika operativa fördelar som även kallas för konkurrensprioriteringar. Fabrikslayouten binder samman konkurrensprioriteringar, processer och kapacitet till en fysisk uppställning av människor, maskiner och yta. Idag producerar Volvo lastvagnar i Umeå (VLU) lastbilshytter utan frontlucka. Eftersom frontluckan och lastbilshytten lackeras på två olika ställen finns det problem med nyansskillnader mellan dessa.
Självbetjänad bagageinlämning: Ett produktutvecklingsarbete för Sveriges flygplatser och dessas bagagehantering
Denna rapport är resultatet av examensarbetet som utförts i samarbete med Swedavia Swedish airports och Luleå tekniska universitet. Bakgrund och målsättning Flygplatsen strävar efter att automatisera arbetsmoment som innehar arbetsmiljöproblem samt kräver resurser. Idag finns väl utbyggda automatiska sorteringsanläggningar för bagage vilka har krav på dimensioner och vikt. Bagage som inte klarar dessa krav klassas som specialbagage och kräver extra manuell hantering både vid inlämning samt i sorteringsskedet. Bedömning av vilka bagage som är specialbagage görs subjektivt av personal.
Utformning av layout för plasthantering vid Volvo Lastvagnars lackeringsavdelning i Umeå
På Volvo Lastvagnars lackeringsavdelning i Umeå byggs just nu ett nytt täcklacksmåleri. Det nya måleriet skapar möjligheten att lackera lastbilshytten tillsammans med plastartiklar som sedan ska fästas på hytten. Detta upplägg kommer att minska de kvalitetsproblem som idag uppstår när hytt och plastartiklar lackeras i två skilda processer (hytt i Umeå och plast i Belgien) Projektets mål och syfte är att ta fram en lösning för hur och var plastartiklarna ska hanteras. Ergonomin ska ligga i fokus och utformningen av arbetsstationerna ska främja en välmående personal. För att få tiden att räcka till begränsas projektet till att enbart grovplanera hela flödet med alla artiklarna samt att arbetsplatser för frontluckan detaljutformas.
Utformning av layout för plasthantering vid Volvo Lastvagnars lackeringsavdelning i Umeå
På Volvo Lastvagnars lackeringsavdelning i Umeå byggs just nu ett nytt
täcklacksmåleri. Det nya måleriet skapar möjligheten att lackera
lastbilshytten tillsammans med plastartiklar som sedan ska fästas på hytten.
Detta upplägg kommer att minska de kvalitetsproblem som idag uppstår när
hytt och plastartiklar lackeras i två skilda processer (hytt i Umeå och
plast i Belgien)
Projektets mål och syfte är att ta fram en lösning för hur och var
plastartiklarna ska hanteras. Ergonomin ska ligga i fokus och utformningen
av arbetsstationerna ska främja en välmående personal. För att få tiden att
räcka till begränsas projektet till att enbart grovplanera hela flödet med
alla artiklarna samt att arbetsplatser för frontluckan detaljutformas.
De största problemen med att utöka produktionen med plastartiklar samt de
givna förutsättningarna kan sammanfattas i tre punkter: Ergonomi – enkla,
monotona uppgifter som liknar varandra längs hela flödet samt att erfarenhet
kring manuella arbetsuppgifter saknas på avdelningen.
Uppföljning av tjälåtgärder på lågtrafikerat vägnät i Norrbotten: Jämförande studie mellan dimensionering och utfall
De lågtrafikerade vägarna i norra Sverige och andra nordliga delar av världen är mycket utsatta för tjäle. Tjälen i en vägkonstruktion kan vara problematisk i de fall den orsakar ojämna tjällyftningar vintertid eller under våren när tjälen lossnar och sänker bärigheten på vägen. En av Trafikverkets dimensioneringsmetoder mot tjäle baseras på beräkningsverktyget PMS Objekt där man med givna materialegenskaper, lagertjocklekar och klimatdata kan beräkna det förväntade tjällyftets storlek och tjälnedträngningen i en angiven vägkonstruktion. Grundat på tidigare erfarenhet så har man dock upptäckt att dessa beräknade resultat i vissa fall inte motsvarar verkligheten. Den direkt efterföljande konsekvensen blir att fel åtgärder riskerar att utföras för vägen.
Förslag till utveckling av Gullbergsvass
Gullbergsvass är ett centralt lågexploaterat område beläget vid Göta älv i Göteborg. Utvecklingen av Norra Älvstranden är snart klar och planeringen av Södra Älvstranden pågår. Gullbergsvass står nu inför en liknande omvandling. Enligt kommunens översiktsplan (ÖP99) kan området på sikt omvandlas till en blandad markanvändning där bostäder kan ingå. Gullbergsvass var fram till 1800-talet som namnet antyder, ett vassområde.
Förslag till utveckling av Gullbergsvass
Gullbergsvass är ett centralt lågexploaterat område beläget vid Göta älv i
Göteborg. Utvecklingen av Norra Älvstranden är snart klar och planeringen av
Södra Älvstranden pågår. Gullbergsvass står nu inför en liknande omvandling.
Enligt kommunens översiktsplan (ÖP99) kan området på sikt omvandlas till en
blandad markanvändning där bostäder kan ingå.
Gullbergsvass var fram till 1800-talet som namnet antyder, ett vassområde. Fram
till 1880-talet fylldes området ut och Gullbergsvass började fungera som infart
för tågtrafiken till Göteborg.
Centrumutveckling i Örebro : Att minimera barriäreffekterna av järnvägen
SAMMANFATTNING I Örebros översiktsplan från 2010 nämns tre förslag, nedgrävning, överdäckning och upphöjning av järnvägen för att minska dess störnings och barriäreffekter. Syftet med examensarbetet är att göra ett planförslag utifrån det förslag från Örebro kommun som mest minskar barriäreffekterna av järnvägen, bäst länkar samman Väster och centrum och svara på frågeställningen. För att genomföra det har två analyser utförts. En litteraturstudie med material från bland annat Jane Jacobs och Jan Gehl. Inventeringar för att hitta den befintliga grönstrukturen, infrastrukturen, bebyggelsestrukturen och rumsstrukturen.