Sök:

Utformning av layout för plasthantering vid Volvo Lastvagnars lackeringsavdelning i Umeå


På Volvo Lastvagnars lackeringsavdelning i Umeå byggs just nu ett nytt täcklacksmåleri. Det nya måleriet skapar möjligheten att lackera lastbilshytten tillsammans med plastartiklar som sedan ska fästas på hytten. Detta upplägg kommer att minska de kvalitetsproblem som idag uppstår när hytt och plastartiklar lackeras i två skilda processer (hytt i Umeå och plast i Belgien) Projektets mål och syfte är att ta fram en lösning för hur och var plastartiklarna ska hanteras. Ergonomin ska ligga i fokus och utformningen av arbetsstationerna ska främja en välmående personal. För att få tiden att räcka till begränsas projektet till att enbart grovplanera hela flödet med alla artiklarna samt att arbetsplatser för frontluckan detaljutformas. De största problemen med att utöka produktionen med plastartiklar samt de givna förutsättningarna kan sammanfattas i tre punkter: Ergonomi ? enkla, monotona uppgifter som liknar varandra längs hela flödet samt att erfarenhet kring manuella arbetsuppgifter saknas på avdelningen. Logistik ? ett 40-tal artiklar, cirka 30 komponenter och cirka 30 fixturer att ta hänsyn till. Utrymme ? ytan som finns att tillgå är begränsad. Tre olika förslag tas fram för hela flödet, men endast ett bearbetas till ett slutligt förslag. Förslaget innebär att processen startar med att bäraren bestyckas med fixturer. Artiklarna hängs upp med början på nivå ett och avslut på nivå fyra. För att produktionen aldrig ska behöva stå still på grund av artikelbrist införs olika typer av pallbytessystem (beroende på artikel och emballage). Detta gäller både upphängning och avplockning av artiklar. Förslaget uppfyller kravspecifikationen till 80 %. För frontluckan detaljutformas den station där avplockning och förmontering ska ske. Och tre förslag komponeras. Samtliga förslag har korsande materialflöden, detta för att det inte finns plats att förvara komponenter intill de båda arbetsstationerna samt att möjligheten att ha dubbla uppsättningar komponenter inte finns på grund av utrymmesbrist. Rakt flöde med karusellbuffert är det vinnande konceptet och uppnår 73 % av kravspecifikationen. Förslaget innebär ett rakt flöde för frontluckan där operatörernas väg inte behöver korsas. Alla större komponenter nås från truckgången vilket underlättar vid påfyllning. Arbetsstationernas placering främjar en social samvaro då operatörerna står både nära och vända mot varandra. Rekommendationen till Volvo blir att vidare utredning kring artiklar och fixturers logistik krävs. Detta eftersom hanteringen av samtliga emballage är helt styrande för produktionslinans längd och utformning. Jag föreslår dock att produktionslinan utformas i fyra nivåer med början på nivå ett vid upphängning och avslut på nivå ett vid avplockning. För frontluckan rekommenderar jag i första hand att en utredning kring var förmonteringen ska ske utförs. Om frontluckan beslutas förmonteras på lackeringsavdelningen bör man undersöka hur ytan för denna kan utökas, helst en fördubbling. Vid utformning av arbetsplats för frontluckans förmontering föreslår jag att höj- och sänkbara arbetsstationer med möjlighet att rotera luckan används. För samtliga positioner där frontluckan hanteras rekommenderas att lyfthjälpmedel installeras och sedan används.

Författare

Sara Wedin

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..