Sök:

Passagerarnas attityder till säkerhet och risker på en finlandsfärja

-en fortsättningsstudie över attityder om säkerhet när turisten färdas på världens vackraste motorväg, utan att ens hålla i ratten


Det finns vissa risker förenat med att vara resenär ombord på en färja. Att resa med ett passagerarfartyg har mer och mer utvecklats till en fritidsaktivitet där själva resandet ofta är av underordnad betydelse. Tidigare forskning visar att cirka 13 procent av passagerarna inte tar till sig den allra viktigaste säkerhetsinformationen. Attityden bland passagerare verkar vara en något likgiltig inställning till säkerhetsinformation, trots tidigare olyckor. Syftet är att studera passagerarnas attityder till säkerhetsinformation ombord på en nattfärja som trafikerar Sverige-Finland. Fokus ligger på attityder till de risker man kan utsättas för på grund av att man är i en okänd miljö när man reser med en färja. Föreliggande studie är en uppföljning av magisteruppsatsen ?Operatörernas attityder till säkerhet på finlandsfärjorna? (Magnusson, 2010). Följande frågeställningar valdes för att kunna uppnå uppsatsens syfte:-          Tar passagerare del av den säkerhetsinformation som tillhandahålls av rederiet?-          Anges något skäl till varför man inte tagit del av säkerhetsinformationen?-          Förstår passagerare vad olika symboler och larm betyder? I denna uppsats användes intervjuer som metod, eftersom intresset är riktat mot passagerarens ståndpunkt och attityder angående säkerhetsinformation ombord på ett passagerarfartyg. Vidare var avsikten att fånga upp vad passageraren upplever som relevant och viktigt. Intervjuer skedde bland svensktalade passagerare ombord på en finlandsfärja. Resultat av studien visar att passagerarna ansåg att säkerhetsinformation är mycket viktigt, men ändå fanns det uppenbara brister i deras inhämtande av den säkerhetsrelaterade information som faktiskt tillhandahölls av rederiet. Flera passagerare läste av olika anledningar inte den information som presenteras. Som skäl till varför de inte hade tagit del av befintlig information angavs att de inte hade hunnit, att det vid tillfället var bra väder, att de litade på besättningen och att fartyget ansågs vara säkert. De allra flesta passagerare i undersökningen var nöjesresenärer och de flesta av dem hade rest med det aktuella fartyget tidigare. Av de 48 intervjuade passagerarna visste de flesta var man kan få tag på säkerhetsinformation ombord, men de hade inte tagit del av den. Passagerarna svarade att det går att få information i hytten, på skyltar, samt att det vid behov går att fråga i fartygets Information.Flera passagerare hade inte hört säkerhetsutropet via fartygets PA-system i samband med avgång och det tycks till största delen ha berott på att de inte hade lyssnat ordentligt och att det var för mycket bakgrundssorl. Flera passagerare visste inte vad de skulle göra vid ett eventuellt utrymningslarm (sju korta och en lång signal) och flertalet av passagerarna visste inte heller vilken samlingsstation de tillhörde och vilket däck den låg på.Tre skyltar förevisades för passagerarna (pil för utrymningsväg, samlingsstation och barnlivbälte) och även om inte alla passagerare visste vad de betydde, så kunde de räkna ut de två första genom slutledningsförmåga, men symbolen för barnlivbälte begreps bara av hälften av de tillfrågade.

Författare

Helena Magnusson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..