Sök:

Förslag på fabrikslayout för frontlucka på Volvo lastvagnar i Umeå

Den ökande globala tävlingen bidrar till att konkurrensen ökar för de flesta tillverkningsföretag. För att företagen ska kunna utmanövrera sina konkurrenter så måste företaget veta sina specifika operativa fördelar som även kallas för konkurrensprioriteringar. Fabrikslayouten binder samman konkurrensprioriteringar, processer och kapacitet till en fysisk uppställning av människor, maskiner och yta. Idag producerar Volvo lastvagnar i Umeå (VLU) lastbilshytter utan frontlucka. Eftersom frontluckan och lastbilshytten lackeras på två olika ställen finns det problem med nyansskillnader mellan dessa. Denna nyansskillnad är tänkt att elimineras då hytten och frontluckan ska lackeras på samma ställe. Detta gör att frontluckan även ska monteras på VLU vilket leder till att fabrikslayouten måste göras om. Författaren till examensarbete fick i uppdrag av Volvo lastvagnar i Umeå att ge alternativa lösningar på hur och vart de skulle transportera och montera frontluckan. Två alternativa lösningar har jämförts över hur frontluckan ska integreras i produktionen. Den primära skillnaden mellan lösningarna är var efter hyttlinjen frontluckan ska placeras i racks. De två alternativen är antingen vid Pi-stationen, som är den första stationen på monteringsavdelningen, eller vid en senare arbetsstation efter hyttlinjen. Beräkningar har utförts på hur stor skillnaden skulle bli för både tidsåtgång och för lageryta mellan de två olika alternativen. Lagerytan som beräknades är till för att frontluckeracksen ska rymmas vid förmonteringslagret och beräkningarna för tidsåtgången är för tiden det tar att transportera frontluckorna från första stationen på monteringsavdelningen, där frontluckan placeras i racks, till förmonteringslagret. Transporttiden beräknades vid två olika cykeltider och vid två olika fall. Dessa två fall grundades på vart truckföraren befinner sig då han får signal att hämta och leverera frontluckerackset. Det alternativet då frontluckan ska placeras i racks vid segment nio innebär att monteringen av bakrutan måste flyttas. Genom att monteringen av bakrutan flyttas från segment tre till Pistationen gjordes två simuleringar, en i Visual Basic och en i Matlab. Simuleringsresultatet analyserads på medeltid, antal brister vid utleverans och den totala tiden för att få brist vid utleverans från bufferten mellan Pi-stationen och de ergonomiska stationerna. Informationen/datat har inhämtats ifrån dagliga observationer på monteringsavdelningen och från Volvo lastvagnars databaser. Historiska data hämtades från databaser med realtidsinformation som samlats in från verksamheten. För att kunna hämta in data från verksamheten där ingen information sparas till databasen var författaren tvungen att göra dagliga observationer. Denna information användes sedan i simuleringen. Ifall VLU transporterar frontluckan på baksidan av hytten på hyttlinjen skulle detta göra att fömonteringslagerytan kan minskas med ca 20m2 och transporttiden kan minskas med ca 10 % för truckförarna jämfört med att VLU transporterar frontluckorna ända från Pi-stationen. En annan fördel med att transportera frontluckan tillsammans med hytten är att det kan minska risken för att fel frontlucka ska monteras på fel hytt. Även den totala balansförlusten kan minimeras då man låter bufferten ta upp variationerna för monteringen av frontluckan. Simuleringarna visar på att variationerna för Pi-stationen kan minskas då denna station taktas.

Författare

Thomas Barrelöv

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..