Utformning av layout för plasthantering vid Volvo Lastvagnars lackeringsavdelning i Umeå
På Volvo Lastvagnars lackeringsavdelning i Umeå byggs just nu ett nytt
täcklacksmåleri. Det nya måleriet skapar möjligheten att lackera
lastbilshytten tillsammans med plastartiklar som sedan ska fästas på hytten.
Detta upplägg kommer att minska de kvalitetsproblem som idag uppstår när
hytt och plastartiklar lackeras i två skilda processer (hytt i Umeå och
plast i Belgien)
Projektets mål och syfte är att ta fram en lösning för hur och var
plastartiklarna ska hanteras. Ergonomin ska ligga i fokus och utformningen
av arbetsstationerna ska främja en välmående personal. För att få tiden att
räcka till begränsas projektet till att enbart grovplanera hela flödet med
alla artiklarna samt att arbetsplatser för frontluckan detaljutformas.
De största problemen med att utöka produktionen med plastartiklar samt de
givna förutsättningarna kan sammanfattas i tre punkter: Ergonomi – enkla,
monotona uppgifter som liknar varandra längs hela flödet samt att erfarenhet
kring manuella arbetsuppgifter saknas på avdelningen. Logistik – ett 40-tal
artiklar, cirka 30 komponenter och cirka 30 fixturer att ta hänsyn till.
Utrymme – ytan som finns att tillgå är begränsad.
Tre olika förslag tas fram för hela flödet, men endast ett bearbetas till
ett slutligt förslag. Förslaget innebär att processen startar med att
bäraren bestyckas med fixturer. Artiklarna hängs upp med början på nivå ett
och avslut på nivå fyra. För att produktionen aldrig ska behöva stå still på
grund av artikelbrist införs olika typer av pallbytessystem (beroende på
artikel och emballage). Detta gäller både upphängning och avplockning av
artiklar. Förslaget uppfyller kravspecifikationen till 80 %.
För frontluckan detaljutformas den station där avplockning och förmontering
ska ske. Och tre förslag komponeras. Samtliga förslag har korsande
materialflöden, detta för att det inte finns plats att förvara komponenter
intill de båda arbetsstationerna samt att möjligheten att ha dubbla
uppsättningar komponenter inte finns på grund av utrymmesbrist.
Rakt flöde med karusellbuffert är det vinnande konceptet och uppnår 73 % av
kravspecifikationen. Förslaget innebär ett rakt flöde för frontluckan där
operatörernas väg inte behöver korsas. Alla större komponenter nås från
truckgången vilket underlättar vid påfyllning. Arbetsstationernas placering
främjar en social samvaro då operatörerna står både nära och vända mot
varandra.
Rekommendationen till Volvo blir att vidare utredning kring artiklar och
fixturers logistik krävs. Detta eftersom hanteringen av samtliga emballage
är helt styrande för produktionslinans längd och utformning. Jag föreslår
dock att produktionslinan utformas i fyra nivåer med början på nivå ett vid
upphängning och avslut på nivå ett vid avplockning.
För frontluckan rekommenderar jag i första hand att en utredning kring var
förmonteringen ska ske utförs. Om frontluckan beslutas förmonteras på
lackeringsavdelningen bör man undersöka hur ytan för denna kan utökas, helst
en fördubbling.
Vid utformning av arbetsplats för frontluckans förmontering föreslår jag att
höj- och sänkbara arbetsstationer med möjlighet att rotera luckan används.
För samtliga positioner där frontluckan hanteras rekommenderas att
lyfthjälpmedel installeras och sedan används.