Sök:

Kartläggning och förbättring av internt materialflöde

En studie på BAE Systems Hägglunds vid avdelningen Prototyp & Skrov

BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik står i nuläget inför en ökning av produktionsvolymen av stridsfordon 90 (CV90) samt bandvagn 10 (BvS10) eftersom en ny kundorder erhållits. Då tillverkningen av de två produkterna kommer att ske parallellt innebär kundordern att produktionstakten vid avdelningen Prototyp & Skrov (P&S) kommer att nå rekordnivå. Företaget vill därför undersöka hur den nya kundordern kommer att påverka produktionen vid avdelningen P&S. Syftet med examensarbetet har således varit att kartlägga och analysera materialflödet på avdelningen. Målsättningen har varit att utveckla förbättringsförslag som skapar effektivare materialflöden och möjliggör att fler leveranser kan ske i rätt tid. På avdelningen består tillverkningsprocesserna främst av manuell svetsning, kvalitetssäkring samt olika typer av bearbetning. Skrovtillverkningen av CV90 och BvS10 sker till stor del på separata flöden men korsflöden förekommer på ett antal stationer. Avdelningen har i nuläget problem med obalanserade flöden och begränsade materialförvaringsytor. Arbetet har genomförts med ett iterativt arbetssätt vilket möjliggjorde att kontinuerliga uppdateringar kunde göras då arbetet ständigt förändrades. Under arbetets gång skedde datainsamling genom intervjuer, observationer samt studier i företagets affärssystem. Dessutom arrangerades en fokusgrupp i syfte att samla in värdefull information.Vid kartläggningen av nuläget tillämpades värdeflödesanalys över skrovsammanställnigen för CV90 och BvS10. Informationen från värdeflödesanalysen låg som grund vid utvecklandet av en simuleringsmodell över produktionen. Modellen utvecklades för att utvärdera produktionen vid tillverkningen av den framtida kundordern. Simuleringsverktyget tillämpades främst för kapacitetsbedömning och identifiering av flaskhalsar. Resultatet från vår simulering visade att de manuella svetsstationerna 12 och 13 i CV90-flödet orsakar problem med mellanlager då arbetsbördan vid stationerna är hög och balansering mellan stationerna i nuläget sker manuellt. Resultatet visade även att det skulle krävas tre-skift vid bearbetningsstationen för att tillräcklig leveransprecision ska uppnås. Bearbetningsstationen är dessutom den station vid avdelningen som hanterar det överlägset största antalet artiklar vilket medför att stationens prestanda är kritisk för hela avdelningens produktion. Vår analys av avdelningens planering- och materialstyrning visade brister i flertalet av de metoder som i nuläget används. Av de problem som identifierats anses de skattade operationstiderna som avdelningen använder bidra till störst problem. De skattade tiderna ger upphov till stora tidsvariationer och bidrar till stor osäkerhet vid hela avdelningen och gardering sker med såväl tid som med kapacitet.Avdelningen rekommenderas att införa kontinuerlig tidsuppföljning där ställ- och operationstider särskiljs. Identifierade problemområden i affärssystemet bör uppdateras och ett standardiserat arbetssätt utvecklas. Vidare bör tydliga arbetsinstruktioner upprättas för samtliga stationer. Vid bearbetningsstationen bör arbetet med ställtidsreduktion utvecklas och för att underlätta omställningsarbetet för CV90 bör hydrauliska kolvar som möjliggör injustering i lod- och vågrät riktning införskaffas. Vid svetsstation 13 i CV90-flödet bör en av de två lägesställarna uppdateras för att möjliggöra att kontroll kan ske oberoende av vilken lägesställare som används.

Författare

Ola Adamsson Anton Berglund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..