Sök:

Sökresultat:

406 Uppsatser om Stam och Lärare - Sida 11 av 28

?r f?rskoleklassen f?r alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av l?rares uttryckta uppfattningar om hur f?rskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan p?verkat skolg?ngen f?r elever som har koncentrationssv?righeter

F?rskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan f?rskola och skola och som en ?verg?ng f?r barn in i skolv?rlden. Sedan drygt fem ?r tillbaka ?r f?rskoleklassen obligatorisk f?r alla barn och ?ven f?rskoleklassens l?roplan har ?ndrats fr?n att tillh?ra f?rskolan till att nu vara en del av grundskolan. Det h?r har ocks? medf?rt mer krav f?r b?de elever och pedagoger vilket mynnat ut i b?de positiva och negativa konsekvenser. Den h?r studien har som syfte att bidra med kunskap om hur l?rare i f?rskoleklass ser p? sitt uppdrag och vilka specialpedagogiska anpassningar de g?r i sin undervisning f?r barn som har koncentrationssv?righeter.

Gotiska verbalprefix som markörer av sÀrdraget State or Change of State : En förberedande undersökning

Uppsatsen har undersökt de gotiska verbalprefixen med utgĂ„ngspunkt i att de ingĂ„r i ett system, i vilket prefixen hör hemma pĂ„ olika positioner före verbets stam. Syftet har varit att faststĂ€lla, om nĂ„gon av dessa positioner har varit avsedd för prefix bĂ€rande sĂ€rdraget State or Change of State, som inom det teoretiska ramverket Lexical Template Morphology antas bĂ€ra tre variabler. Materialet har bestĂ„tt av belagda kombinationer av preverbala element, samtliga pĂ„trĂ€ffade förekomster av verb pĂ„ miĂŸ- och dis-, samt stickprov av verb pĂ„ ana- och us-. Genom en i huvudsak morfologisk analys har fem preverbala positioner i en ordbildningsmall föreslagits, hĂ€r frĂ„n det yttersta till det innersta kallade P5?P1.

Harmony Korines verklighet : En studie om realism i filmerna Gummo, Julien Donkey-Boy och Trash Humpers

I denna uppsats studeras realismens framstÀllning i filmskapandet, dels genom visuella tekniker men Àven genom handling- och ÀmnesmÀssiga val. Studien fokuserar pÄ tre filmer som alla Àr regisserade och skrivna av filmskaparen Harmony Korine, dessa filmer Àr: Gummo (1997), Julien Donkey-Boy (1999) och Trash Humpers (2009).För att studera filmernas framstÀllning av realism utifrÄn syftet med studien diskuteras och appliceras teorier angÄende Àmnet frÄn bland annat John Orr, Robert Stam och Geoff King. Eftersom syftet med studien Àr att studera realismen utifrÄn de specifika val som Korine har gjort i filmskapandet diskuteras Àven idén om en auteur. BÄde teorierna ifrÄn Orr och King Àr grundade i auteurteorin. King har Àven en utgÄngspunkt i den amerikanska independentfilmen som Harmony Korine Àr en aktiv filmskapare inom.I analysen diskuteras sedan Gummo, Julien Donkey-Boy och Trash Humpers separat och med hjÀlp av de framlagda teorierna om realism argumenterar analyserna olika sÀtt som filmerna framstÀller realism genom de visuella samt de handling- och ÀmnesmÀssiga valen..

Hur idrottsla?raren motiverar eleverna till fysisk aktivitet i skolan och pa? fritiden

Inledning: Motivation a?r ett ord som a?r va?l bekant inom skolans va?rld, och ett ord som a?r viktigt inom idrott och ha?lsa. Elevers insta?llning till a?mnet idrott och ha?lsa a?r avgo?rande, inte bara fo?r deras skolga?ng, utan a?ven i det fortsatta livet. Som sto?d och hja?lp till att stimulera eleverna till en god insta?llning till fysisk aktivitet finns idrottsla?raren.

Vuxna individers kÀnnedom, upplevda följsamhet och attityder till Svenska livsmedelsverkets fem kostrÄd.

Bakgrund Svenska livsmedelsverket (SLV) har utarbetat fem kostra?d fo?r att fra?mja en ha?lsosam kostha?llning. Kostra?den innefattar rekommendationer ga?llande frukt och gro?nt, fullkorn, nyckelha?lsma?rkningen, fisk samt olja och flytande margarin. Tidigare underso?kningar tyder pa? att kostra?den inte fo?ljs i tillra?cklig utstra?ckning.Syfte Studiens syfte var att underso?ka vuxna individers ka?nnedom, upplevda fo?ljsamhet och attityder gentemot SLVs fem kostra?d.

L?rande ?r att de ska g? fr?n en liten blomma till en stor sol. En kvalitativ intervjustudie om elevassistenters undervisningsroll p? fritidshem knutna till grunds?rskolan

Studiens syfte ?r att unders?ka elevassistenters erfarenhet av- och reflektioner kring den undervisningsroll de har, och deras syn p? det l?rande som sker p? fritidshem knutna till grunds?rskolan. Studiens fr?gest?llningar vill granska hur n?gra elevassistenter beskriver att de utf?r undervisning p? fritidshem kopplat till l?roplanens undervisningsm?l f?r fritidshem och p? vilka s?tt de f?r v?gledning i arbetet med undervisningen. Studien utg?r fr?n Deweys teorier om intresse som central best?ndsdel i elevers l?rande, och socialt samspel som betydelseb?rare i undervisningen. ?ven Wengers teori kring praktikge- menskap finns med som belyser hur en grupp individer skapar och formar den praktik de ?r en del av.

Den ofrivilliga tystnaden. En kvalitativ studie om tal?ngslan och hur f?rskolebarn i tal?ngslan kan inkluderas och st?djas i att utveckla sin kommunikation

Studien belyser begreppet tal?ngslan, som ?r en generell obehagsk?nsla av att tala inf?r andra. Av olika anledningar finns det barn i f?rskolan som befinner sig i tal?ngslan och har behov av s?rskilt st?d i sin kommunikation. Tal?ngslan hos ett barn kan f?rekomma b?de i stora och sm? grupper, samt i vardagliga samtal med andra. F?r att f? en vidare f?rst?else f?r inneb?rden av tal?ngslan beskrivs fenomenet i relation till blyghet och selektiv mutism som ocks? ?r tv? kommunikationsrelaterade tillst?nd. Studiens syfte ?r att synligg?ra hur tal?ngslan hos barn i f?rskolan beskrivs av f?rskoll?rare, specialpedagoger och psykologer.

P?m?rkning vid virkesberedning - Bastning. Ett hantverksf?rs?k

This essay aims to investigate a rare method of marking up timber before hewing it. The method for marking up timber is by eyesight, where visual judgment and the use of a broad axe are the tools employed. The broad axe is driven through the bark and exposes the inner bark in a straight line. The method is described by a craftsperson dating back to the 1930s. There is a lack of information regarding the method.

REVISORNS ANMÄLNINGSPLIKT : Hur hanterar mindre revisonsbyra?er denna?

Myndigheterna info?rde revisorns anma?lningsplikt som en del av lo?sningen fo?r att beka?mpa ekonomisk brottslighet. Revisorn ska rapportera in brott som de ?kan missta?nka? till a?klagaren. De sto?rre byra?erna hanterade anma?lningsplikten genom att rekrytera experter.

Skrolla ner och kolla mer! : om IKT i sa?ngundervisningen pa? gymnasiet

Fo?ljande underso?kning bero?r sa?ngpedagogers fo?rha?llningssa?tt till digitala verktyg i undervisningen pa? gymnasiet. Metoden har varit kvalitativa strukturerade intervjuer med tre verksamma la?rare pa? olika gymnasier i Stockholm. Syftet med underso?kningen a?r att ta reda pa? om och i vilken utstra?ckning digitala verktyg anva?nds i den enskilda sa?ngundervisningen pa? gymnasiets estetiska program.

Visualisering för spelbaserat lÀrande

Denna underso?kande designstudie utforskar hur visuellt material till en simulator kan komma att se ut och hur va?gen fram till det fa?rdiga designen kan se ut. Simulatorn som sta?r i centrum fo?r just denna studie kallas fo?r Simulerade Provokationer (SimProv) och har la?rarstudenter som huvudsaklig ma?lgrupp. I SimProv kan la?rarstudenten som anva?ndare va?lja mellan fyra olika handlingar i en klassrumssituation.

En inkluderande undervisning : Vilka attityder finns bland la?rare och vilka strategier anva?nds fo?r att bedriva en inkluderande undervisning fo?r alla elever?

Syftet med föreliggande studie var att undersöka upplevelser av ledarskapsbeteenden inom judo. För att besvara syftet intervjuades fyra judoaktiva i Äldrarna 16-19 Är (m=17.8, sd=1.5 ) och fem judotrÀnare som var mellan 39-66 Är gamla (m= 47.0, sd= 10.9). Det skapades tvÄ semistrukturerade intervjuguider baserat pÄ den multidimensionella ledarskapsmodellen och LSS. FrÄgorna som stÀlldes var utifrÄn tre olika situationer; vardaglig trÀning, trÀningslÀger respektive tÀvling. Resultatet som framkom var att ledarskapsbeteende föredrogs samt upplevdes olikt beroende pÄ individerna och situationen.

VÀxtextrakts effekt pÄ Streptococcus mutans biofilmbildning och syraproduktion ? en in vitro studie

Syfte: Syftet med denna in vitro studie var att testa 8 olika vÀxtextrakt (kanel, nejlika, tranbÀr, aronia, humle, lime, grönt te, timjan) pÄ tvÄ av Streptococcus mutans egenskaper, biofilmbildning och syraproduktion, samt mÀta totala fenolmÀngden i varje vÀxtextrakt. Material och metod: Vattenbaserat (humle, aronia, tranbÀr, grönt te) och etanolbaserat (nejlika, kanel, timjan, lime) vÀxtextrakt testades pÄ S. mutans biofilmbildning och syraproduktion. Biofilmen framstÀlldes i mikrotiterplattor. Bacto? Todd Hewitt Broth nÀringslösning och en nyligen isolerad stam av S.

"Feedback Àr vÀl det som gör Àmnet roligt pÄ nÄgot sÀtt" : En studie om lÀrares och elevers uppfattningar om pÄverkan av feedback

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarDenna studie syftar till att undersöka vilket syfte lÀrare i idrott och hÀlsa har med olika typer av feedback. Studien Àmnar Àven undersöka hur elever uppfattar att de pÄverkas av lÀrargiven feedback samt undersöka om de olika formerna av feedback tas emot olika beroende pÄ om eleven Àr kille eller tjej.Vilka intentioner har lÀrare med sin verbala feedback till elever?Vilka kÀnslor uppkommer hos elever vid olika typer av lÀrargiven feedback?Hur pÄverkas elevers engagemang vid olika typer av lÀrargiven feedback?Tas den lÀrargivna feedbacken emot olika beroende pÄ om eleven Àr tjej eller kille?MetodI studien anva?nds tvÄ metoder. Intervju anvÀnds för att besvara den fo?rsta fra?gesta?llningen medan enka?t anva?nds fo?r att besvara den andra, tredje och fja?rde fra?gesta?llningen.

GatutrÀd i Stockholm : fallstudie av SjöviksvÀgen och John Ericssonsgatan

Holmen Skog nyttjar i stor utstrÀckning bÄde sÄdd och plantering, varje Är anvÀnds sÄdd pÄ omkring 20 % av föryngringsarealen. Företaget önskar sig dock mer kunskap om hur tillvÀxten skiljer sig Ät över tiden mellan skogssÄdd och plantering. Syftet med studien var dÀrför att jÀmföra tillvÀxt för skogssÄdd och plantering inför röjning och inför första gallring samt att undersöka hur vÀl olika produktionsmÄl kan uppfyllas genom valet av stamtÀthet vid anlÀggnings- eller röjningstillfÀllet. Studien genomfördes pÄ Holmens Skogs egen mark, distrikt UmeÄ och Norsjö i VÀsterbottens lÀn. SÄdda bestÄnd parades med planteringar.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->