Sök:

Att sanktionera eller inte sanktionera

En intervjustudie om nyexaminerade la?rares fo?resta?llningar om vilka faktorer som pa?verkar deras sanktionsuto?vning


Denna studie har haft syftet att underso?ka vilka fo?resta?llningar nyexaminerade la?rare har vad ga?ller sanktioner i klassrummet och vad som pa?verkar dem i uto?vandet av sanktioner. Fra?gesta?llningarna ringar in vilka beteenden som anses oacceptabla, vilka sanktioner som la?rarna anva?nder sig av samt vad som pa?verkar la?rarna i sanktionsuto?vningen.Studien har sta?tt pa? en behavioristisk grund. Fra?mst ga?llde detta centrala begrepp, vilka var viktiga fo?r att analysera resultaten. Sanktion a?r en konsekvens med intentionen att fo?ra?ndra ett beteende. Begreppet ligger na?ra ordet bestraffning, vars intention a?r att ta bort ett beteende snarare a?n att fo?ra?ndra det. Metoden i studien har varit ostrukturerad intervju, vilket a?r en variant av kvalitativ intervju. Studien besta?r av sju intervjuer da?r samtliga respondenter a?r la?rare som ser sig som nyexaminerade.Analysverktyget som har anva?nts har varit grundad teori. Det a?r ett verktyg vari intervjuerna ja?mfo?rdes med varandra. Analysmetoden ga?r att ja?mfo?ra med den hermeneutiska cirkeln och ett fenomenologiskt perspektiv. Till skillnad fra?n dem a?r det respondenternas utsagor som sta?lls mot en given teoretisk ram ista?llet fo?r exempelvis den hermeneutiska cirkeln. Den teoretiska ramen var i detta fall behavioristisk teori.Resultatet visade att respondenterna fo?retra?desvis utga?r fra?n fem dimensioner vid sanktionsuto?vning; la?rar-jaget, eleven, kollegorna, fo?ra?ldrarna och skolan. Den dimension som kan verka mest otydlig a?r skolan, vilken inneba?r att la?raren anpassar sig till huruvida skolan har regler fo?r sanktionsuto?vning eller inte. Sa?dana regler kallas sanktionssystem.Slutligen diskuteras olika aspekter av de fem dimensionerna; la?rar-jaget, eleven, kollegorna, fo?ra?ldrarna och skolan. Det finns da?rtill ett moraliskt sta?llningstagande vid sanktionering vad ga?ller vilka beteenden som a?r oacceptabla. Diskussionen kom fram till att anpassning sker alltja?mt i la?raryrket och det pa?verkar sanktionsuto?vningen, a?ven da? ett sanktionssystem finns.

Författare

Marcus Svanberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..