Sök:

Psykisk oh?lsa inom f?rskolan Det kommer v?l senare i livet? En kvalitativ studie om f?rskoll?rares och specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av begreppet psykisk oh?lsa samt deras f?rebyggande arbete i f?rskolan.


Utifr?n den kvalitativa metoden behandlar studien f?rskoll?rares och specialpedagogers olika uppfattningar samt erfarenheter av psykisk oh?lsa inom f?rskoleverksamheten. Fem f?rskoll?rare och tre specialpedagoger har intervjuats. Fr?gor som hur de enskilda professionerna uppfattar och identifierar psykisk oh?lsa bland barn mellan ett och fem ?r ?r centrala f?r studien tillsammans med hur ett f?rebyggande och h?lsofr?mjande arbete praktiseras inom f?rskolan. Den specialpedagogiska teorin samt det salutogena perspektivet har varit betydelsefullt f?r studien d? resultatet har tolkats utifr?n dessa. Detta medf?r att studiens analys kan ses ur ett salutogent samt relationellt perspektiv. Resultatet visar att det finns kunskapsluckor i arbetet med psykisk oh?lsa inom f?rskoleverksamheten. Betydelsen av relationer, lek, spr?k, h?lsofr?mjande och f?rebyggande arbete ger en bild ?ver f?rskoll?rare och specialpedagogers nuvarande arbete samt deras uppfattningar av psykisk oh?lsa. De slutsatser som framkommer i studien ?r att begreppet psykisk oh?lsa inom f?rskolan n?stintill ?r obefintlig d? respondenterna inte kopplar begreppet till de internaliserade och externaliserade uttryckss?tt barnen uppvisar. Det saknas kunskap om ?mnet och det ?r tydligt att pedagogerna efterfr?gar kompetensutveckling samt att fler studier beh?vs.

Författare

Christine Norder Maria Jerr?ng

Lärosäte och institution

G?teborgs universitet/Institutionen f?r pedagogik och specialpedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..