Sökresultat:
8679 Uppsatser om Sammanställd teori - Sida 6 av 579
Creating a Video Resumé - With the Aid of Theories of Self-representation and Narratology
Följande undersökning behandlar uppbyggnaden av en CV-film med utgÄngspunkt i
sociologen Erving Goffmans teori om identitet och sjÀlvrepresentation samt
filmteoretikern David Bordwells teori om narratologi. Goffmans teori har anvÀnts för
att ta reda pÄ vad som ska framstÀllas i filmen medan Bordwells teori applicerats pÄ
frÄgan om hur filmen ska framstÀllas. Inom det teoretiska ramverket finns Àven Stuart
Halls teori om representation för att kunna belysa teorierna av Goffman och Bordwell
utifrÄn ett gemensamt perspektiv. Fokusgruppmetoden har anvÀnts för att kvalitativt
samla information om vad en CV-film bör kommunicera till skillnad frÄn ett skriftligt
CV. Samt hur den bör utformas för att vara sÄ anvÀndbar som möjligt.
Resultatet visade att filmen inte bör vara lÀngre Àn 2-3 minuter för att behÄlla
publikens intresse.
?Det Àr nog mer ett tÀnk som man har? om att kunna se och anvÀnda sig av sociokulturell teori i praktiken
sÀger, vad hon gör och vad hon skulle kunna göra kopplas till beskrivs utifrÄn sociokulturella perspektiv pÄlÀrande.Vi har genomfört icke deltagande observation i ett klassrum under tre dagar och en samtalsintervju medlÀraren. Vi intervjuar lÀraren för att se vad hon sÀger om teori och undersöker vad i lÀrarens praktiskaverksamhet som gÄr att koppla till teorin. Vi har ett sÀrskilt fokus pÄ verbal kommunikation i klassrummet ochhur lÀraren leder och styr lÀrandet. Vi har utgÄtt frÀmst frÄn Lev Vygotskijs och Michail Bakhtins begrepp ochnutida forskare, dÄ frÀmst Olga Dysthe och Roger SÀljö.I resultatet framkom att lÀraren hade kÀnnedom om vissa delar av sociokulturella perspektiv, men iobservationerna framtrÀdde Àven sÄdant som hon inte pratat om i intervjun. En undervisning byggd kring attelever lÀr av varandra Àr Äterkommande i intervjun med lÀraren och tydligt under observationerna.
Engagemang, öppenhet och hjÀrta - förutsÀttningar för att förÀndra synsÀtt och arbetsmetoder
Inom institutionell teori stÄr Berger & Luckmann för en inriktning som fokuserar pÄ legitimeringoch reproduktion av institutioner. De förklarar varför i institutioner bevaras trots kritik och behÄller sin ursprungliga form, inte pÄ grund av institutionernas överlÀgsenhet utan pÄ grund av försvararnas legitimering av institutionen.Denna gren av institutionell teori har över tid fÄtt stÄ tillbaka för ny-institutionell teori, som fokuserar pÄ förÀndring. Den klassiska institutionella teorin saknar empiriskt underlag, varför detta Àr en empirisk studie av institutionell teori i en svensk kontext. Ett omrÄde pÄ vilket institutionell teori Àr tillÀmpbart Àr det svenska uppsÀgningsförfarandet.Studiens syfte Àr att öka förstÄelsen för hur legitimering av institutioner gÄr till i praktiken. Detta uppnÄs genom frÄgan ?hur bidrar parternas argument till att institutionen reproduceras?.FrÄgan besvarades genom kvalitativ data, hÀmtad frÄn intervjuer med representanter frÄn de parter som debatterar LAS.Denna empiriska undersökning visar att LAS legitimeras genom att tillskrivas normativ vÀrdighet och kognitiv giltighet, samtidigt som kritiker av LAS tillskrivs normativ ovÀrdighet och kognitiv ogiltighet.
Chefers syn pÄ personalarbetet och vikten av sociala relationer pÄ arbetsplatsen : En arbetssociologisk studie inom kunskapsintensiva företag i den privata sektorn
SammanfattningSyftet med den hÀr uppsatsen var att undersöka chefers syn pÄ personalarbetet och vikten av de sociala relationerna pÄ arbetsplatsen. Genom att anvÀnda oss av en kvalitativ metod och en fenomenologisk ansats har vi studerat hur de arbetar och motiverar medarbetarna samt hur de skapar och bevarar goda relationer. Empirin har samlats in genom tematiskt öppna intervjuer och totalt intervjuades tio stycken chefer inom kunskapsintensiva företag, begrÀnsat till den privata sektorn. I enlighet med den fenomenologiska ansatsen Àr det chefernas egna tankar och upplevelser som har utgjort fokus i vÄr analys. Vidare har vi Àven kopplat det empiriska materialet till den tidigare forskningen och de teoretiska begreppen.
Hur klargör man förutsÀttningar för systemutveckling av ett standardsystem?
För att kunna pĂ„börja ett systemutvecklingsarbete mĂ„ste man klargöra förutsĂ€ttningar för detta. I denna uppsats gĂ„s befintlig teori om hur man klargör förutsĂ€ttningar igenom. Denna teori jĂ€mförs sedan med verkligheten genom intervjuer pĂ„ MOBIS Parts Europe i Jönköping och Autoteknik i Ă
tvidaberg AB. Intervjumaterialet analyserades med hjÀlp av innehÄllsanalys för att kunna dra slutsatser och komma med rÄd till lÀsaren av denna uppsats om hur man klargör förutsÀttningar..
Konflikten om Barnets BÀsta : En teori om vad genus har för betydelse för lÀmpliga förÀldrars möjligheter och begrÀnsningar i rÀttslig tvist om "barnets bÀsta".
Sedan 2006 Àr en allvarlig konflikt mellan förÀldrarna det vanligaste skÀlet till att tilldöma en förÀlder enskild vÄrdnad vid en rÀttslig tvist om barn och i Sverige Àr det i 9 fall av 10 mamman som har enskild vÄrdnad efter en separation. Syftet med denna studie Àr att skapa en teori om vad genus har för betydelse för lÀmpliga förÀldrars möjligheter och begrÀnsningar i en rÀttslig tvist om barn. Genom intervjuer med domare, advokat, samtalsledare, medlare, en mamma och en pappa som gÄtt igenom en rÀttslig tvist om barn skapade jag en faktisk teori om vad genus har för betydelse för lÀmpliga förÀldrars möjligheter och begrÀnsningar i en rÀttslig tvist om ?barnets bÀsta?. Min teori Àr att lagstiftningen om ?barnets bÀsta? begrÀnsar möjligheterna för lÀmpliga förÀldrar att lösa sina konflikter och att lagstiftningen om ?barnets bÀsta? inte Àr tillÀmpbar pÄ tvister dÀr tvÄ lÀmpliga förÀldrar stÀlls emot varandra.
Shock & Awe, en modernare typ av manöverkrigföring? : En jÀmförande studie av tvÄ teorier
Det pÄgÄr en stÀndig utveckling av normativa teorier om krig för att kunna anpassa sig till nutida konflikter. Nya teorier utvecklas i takt med ny teknologi och nya motstÄndare. De teorier som utvecklats pÄ senare tid har föranlett till denna jÀmförelse mellan manöverkrigföring och Shock and Awe, Achieving Rapid Dominance.Uppsatsen syftar till att studera huruvida Shock and Awe, Achieving Rapid Dominance Àr en egen teori och i vilken utstrÀckning den grundar sig i manöverkrigföring.Genom en kvalitativ metod dÀr textanalyser har legat till fokus, skapas idealtyper av manöverkrigföringens grundlÀggande element. Dessa verkar sedan som indikatorer för att urskilja likheter och skillnader med Shock and Awe. Resultatet visar pÄ ett flertal likheter och skillnader som leder till slutsatsen att Shock and Awe inte kan definieras som en originell teori, dÄ likheterna med manöverkrigföringen Àr allt för stora..
Avvisade bilder inom konventionell r?ntgen: R?ntgensjuksk?terskans kompetens och roll
Bakgrund: Konventionell r?ntgen st?r f?r omkring h?lften av alla genomf?rda radiologiska unders?kningar i Sverige. Ett m?jligt problem inom konventionell r?ntgen ?r att en viss andel av alla r?ntgenbilder kommer att avvisas, vilket inneb?r att r?ntgenbilderna inte kommer att bidra till n?gon diagnostisk information men kostar ?nd? v?rden resurser och uts?tter patienter f?r en st?rre str?ldos ?n n?dv?ndigt. I m?nga ?r har studier och f?rb?ttringsarbeten utf?rts f?r att f? st?rre inblick i omfattningen av andelen avvisade r?ntgenbilder inom radiologin och hur problemet kan motverkas.
Protestretorik : En studie av kroppen som ett retoriskt medel under demonstrationen i BĂ„stad 1968
Med utgÄngspunkt i George Lakoff och Mark Johnsons teori om den konceptuella metaforen analyseras i denna uppsats bildsprÄket i opionsjournalistiska texter som behandlar frÄgan om individualiserad förÀldraförsÀkring. DÀrtill anlÀggs med hjÀlp av Yvonne Hirdmans teori om genussystemet ett genuserspektiv, för att undersöka om metaforerna Àr könade och/eller reproducerar det binÀra könstÀnkandet. Materialet Àr hÀmtat frÄn DN, Aftonbladet, Expressen och SvD under perioden januari 2010-novmeber 2013. .
Kriget mot terrorismen, en civilisationernas kamp? : En undersökning hur fem lÀroböcker mellan Ären 2003-2011 i Àmnet historia för den svenska gymnasieskolan framstÀller USA:s War on terror.
Denna examensuppsats har undersökt hur lÀroböcker i Àmnet historia för den svenska gymnasieskolan har framstÀllt USA:s War on terror mellan Ären 2003-2011. UtgÄngspunkten var Samuel P. Huntingtons teori att nutid och framtid kommer att prÀglas av krig mellan civilisationer, och att den vÀsterlÀndska och den muslimska civilisationen Àr tvÄ helt olika civilisationer med olösbara skillnader. Uppsatsens frÄgestÀllning löd: Hur framstÀlls USA:s War on terror i lÀroböcker i historia och överensstÀmmer lÀroböckernas framstÀllning med Samuel P. Huntingtons teori Clash of civilizations? Fem lÀroböcker undersöktes utifrÄn tre kriterier, jÀmn Ärsfördelning, olika förlag och olika författare.
En studie om hur invandrarkvinnor upplever integrationsprocessen i Sverige
Syftet med denna undersökning Àr att fördjupa förstÄelse för invandrarkvinnors upplevelser av integrationen i Sverige. Undersökningen syftar pÄ enbart invandrarkvinnor som kommer till Sverige genom Àktenskapsmigration. Detta Àr en kvalitativ undersökning som har genomförts med hjÀlp av nio intervjuer med invandrarkvinnor som har gift sig med svenskfödda mÀn och flyttat till Sverige. Vi har valt att anvÀnda Grundad teori och har kommit fram till olika faser som innefattar faktorer som kvinnorna upplever vara viktiga för integrationen. Genom att analysera de olika faserna kom vi fram till vÄr kÀrnkategori som Àr arbete.
Myter, Bilder och KarriÀrkvinnor. En bildstudie av tvÄ svenska dagstidningar
Inom institutionell teori stÄr Berger & Luckmann för en inriktning som fokuserar pÄ legitimeringoch reproduktion av institutioner. De förklarar varför i institutioner bevaras trots kritik och behÄller sin ursprungliga form, inte pÄ grund av institutionernas överlÀgsenhet utan pÄ grund av försvararnas legitimering av institutionen.Denna gren av institutionell teori har över tid fÄtt stÄ tillbaka för ny-institutionell teori, som fokuserar pÄ förÀndring. Den klassiska institutionella teorin saknar empiriskt underlag, varför detta Àr en empirisk studie av institutionell teori i en svensk kontext. Ett omrÄde pÄ vilket institutionell teori Àr tillÀmpbart Àr det svenska uppsÀgningsförfarandet.Studiens syfte Àr att öka förstÄelsen för hur legitimering av institutioner gÄr till i praktiken. Detta uppnÄs genom frÄgan ?hur bidrar parternas argument till att institutionen reproduceras?.FrÄgan besvarades genom kvalitativ data, hÀmtad frÄn intervjuer med representanter frÄn de parter som debatterar LAS.Denna empiriska undersökning visar att LAS legitimeras genom att tillskrivas normativ vÀrdighet och kognitiv giltighet, samtidigt som kritiker av LAS tillskrivs normativ ovÀrdighet och kognitiv ogiltighet.
Handelsliberaliseringens effekter pÄ barnarbete : en studie av empiriska data frÄn Vietnam
I uppsatsen har jag undersökt hur sambandet mellan handelsliberalisering och barnarbete ser ut. Uppsatsen inleds med en teori om internationell handel för att tydliggöra vad som sker inom ett land vid en liberalisering av handeln. DÀrefter presenteras tre olika teorier frÄn mikroteoretiskt nivÄ som beskriver sambandet mellan handelsliberalisering och barnarbete utifrÄn olika perspektiv. Varje teori följs upp av ett avsnitt dÀr empiriska data frÄn Vietnam analyseras med hjÀlp av teorin för att koppla samman teorin med verkligheten. Jag har valt att fokusera pÄ Vietnam för att det Àr ett bra typexempel av ett u-land som öppnat upp landet för handel med andra lÀnder de senaste Ärtiondet.
Att synliggöra idrottsÀmnets teori : en intervjustudie
IdrottsÀmnet Àr enligt oss ett spÀnnande Àmne som innehÄller bÄde praktiska och teoretiska moment. Den praktiska delen av Àmnet Àr nog mer kÀnd Àn den teoretiska. Vi har dÀrför valt att fokusera vÄr studie kring idrottsÀmnets teori. Eftersom Lpo 94 nÀmner att lÀraren ska strÀva efter att balansera och integrera kunskaper i sina olika former i undervisningen, blev det relevant att undersöka vad som Àr teori i det praktiska Àmnet idrott och hÀlsa.<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->Syftet med arbetet var att synliggöra vad som kan betraktas som teori i Àmnet idrott och hÀlsa. Genom en intervjuundersökning var avsikten att fÄ fram vad som kan tolkas som teori och hur lÀrarna arbetar med de teoretiska delarna.
Likhetsteorin : En teoretisk utveckling av Collins interaktionsritualer
Uppsatsen utgÄr frÄn upptÀckten av ett mönster i Collins teori om interaktionsritualer. Mönstret bestÄr i att flera av idéerna och begreppen som anvÀnds i Collins teori kan förstÄs som upplevelser av likhet mellan de samspelande individerna. Baserat pÄ upptÀckten av detta mönster formuleras uppsatsens syfte. Syftet Àr att utveckla grunddragen till en ny teori om interaktionsritualer som förklarar interaktionsritualer utifrÄn individers upplevelser av likhet. För att uppfylla syftet diskuteras fyra aspekter av interaktionsritualer.