Sök:

?Det är nog mer ett tänk som man har? om att kunna se och använda sig av sociokulturell teori i praktiken


säger, vad hon gör och vad hon skulle kunna göra kopplas till beskrivs utifrån sociokulturella perspektiv pålärande.Vi har genomfört icke deltagande observation i ett klassrum under tre dagar och en samtalsintervju medläraren. Vi intervjuar läraren för att se vad hon säger om teori och undersöker vad i lärarens praktiskaverksamhet som går att koppla till teorin. Vi har ett särskilt fokus på verbal kommunikation i klassrummet ochhur läraren leder och styr lärandet. Vi har utgått främst från Lev Vygotskijs och Michail Bakhtins begrepp ochnutida forskare, då främst Olga Dysthe och Roger Säljö.I resultatet framkom att läraren hade kännedom om vissa delar av sociokulturella perspektiv, men iobservationerna framträdde även sådant som hon inte pratat om i intervjun. En undervisning byggd kring attelever lär av varandra är återkommande i intervjun med läraren och tydligt under observationerna. I dialogen servi spännande möjligheter, där utformningen av klassrummet är en del av många som främjar dialogen.Det är vanligt att lärandeteoriers nytta för den praktiska verksamheten ifrågasätts av lärare och skolledare.Inspirerade av Korthagen m.fl. har vi utgått från en konkret praktik för att se vad en teori kan tillföra det lärarensäger, gör och skulle kunna göra i sin undervisning. Att få syn på och sätta ord på sin verksamhet gör det möjligtatt utveckla och göra medvetna val rörande sin pedagogik och till det är teori ett bra analysverktyg.

Författare

Kristoffer Emanuelsson Joel Nyström

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Personalvetarprogrammet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..