Sökresultat:
8679 Uppsatser om Sammanställd teori - Sida 5 av 579
NÀr det irrationella Àr rationellt - en uppsats om varför mÀnniskor blir beroende av spel
I denna uppsats diskuteras hur det kommer sig att vissa mÀnniskor utvecklar ett spelberoende. Diskussionen utgÄr ifrÄn nationalekonomiskt teori, mer precist Àr det antagandet om den ekonomiska rationaliteten som stÄr i fokus. Författaren frÄgar sig om nationalekonomisk teori kan förklara ett till synes irrationellt beteende, det vill sÀga om en spelberoende person kan anses agera ekonomiskt rationellt..
Kundstrategier för reklambyrÄer
Reklambranschen Àr ett typiskt exempel pÄ en bransch dÀr kundrelationer ofta Àr lÄngvariga och
personliga. Att skapa strategier och metoder för hur dessa relationer ska vÄrdas kan vara avgörande
för en reklambyrÄs överlevnad.
Syftet med denna uppsats Àr att utifrÄn kvalitativa intervjuer och teori undersöka vilka strategier
och metoder som reklambyrÄer anvÀnder för att vÄrda sina kundrelationer.
Semistrukturerade intervjuer har genomförts med fem personer som arbetar pÄ olika reklambyrÄer.
De personer som intervjuats Àr vÀl insatta i respektive byrÄs kundstrategier. Resultatet av
intervjuerna presenteras och diskuteras i förhÄllande till utvald teori.
De slutsatser författaren drar utifrÄn teori och resultat Àr att samtliga av de tillfrÄgade byrÄerna
verkar arbeta med liknande metoder för att skapa god kundvÄrd. Man individanpassar kundvÄrden
efter vem kunden Ă€r och vad den behöver. Ăverlag var kundens lönsamhet en pĂ„verkande faktor för
hur viktig kunden Àr för byrÄn.
Transhumanism : En studie av biomodifikation och makt i "Robocop" och "Gattaca"
Den mÀnskliga horisonten har alltid varit föremÄl för expandering. Sökandet efter att finna ny potential i vÄrt biologiska pussel har varit, och Àr, nÄgot som stÀndigt utvecklas. En kontroversiell gren i detta sökande utgörs av transhumanism. I denna uppsats tillÀmpas den teori och ideologi som utgör transhumanism, och Äterknyts övergripande till filmerna ?Robocop? och ?Gattaca? dÄ dessa filmer belyser punkter som berör denna teori.
En anstrÀngande aktivitet : En studie om individers upplevelser av att nÀtdejta
I alla tider har mÀnniskor inlett relationer med varandra men sÀttet att göra det pÄ har kommit att förÀndras. Idag har nÀtdejting vuxit fram som ett internetbaserat forum speciellt designat för att man dÀr skall kunna hitta och kontakta partners. Denna studie undersöker anvÀndarnas upplevelser av nÀtdejtingsprocessen. Den syftar till att beskriva och förstÄ anvÀndarnas upplevelser av att interagera med individer via nÀtbaserade forum i syfte att utveckla nÄgon form av relation. Det metodologiska angreppsÀtt som valts för att besvara detta Àr Barney Glasers variant av grundad teori, detta för att förutsÀttningslöst kunna undersöka omrÄdet och lÄta en relevant problemstÀllning vÀxa fram ut data.
Jag kÀnner mig mer hemma i Indien Àn i Sverige
I denna uppsats analyserar jag kristen mission i Indien utifrÄn postkolonial teori. Denna undersökning Àr en analys av intervjuer som Àr genomförda med tvÄ informanter. BÄda dessa har varit verksamma som kristna missionÀrer i Indien. Jag har Àven anvÀnt mig av forskning om mission som material.
För att tillgodogöra mig intervjuerna har jag anvÀnt mig av muntlig historisk metod. I denna uppsats Àr jag intresserad av mina informanters förestÀllningar av Indien och deras identitet som missionÀrer.
Alkemisten : en religionspsykologisk tolkning: en litteraturstudie och tillÀmpning av C. G. Jungs teorier
Syftet med uppsatsen Àr att genom att jÀmföra Jungs religionspsykologiska teori, speciellt den process han kallat ?individuationsprocessen? med handlingen i Alkemisten ochkunna göra en tolkning av boken Alkemisten utifrÄn Jungs teori för att se vilka psykiska processer boken kan sÀgas beskriva.Kan berÀttelsen sÀgas spegla en individs genomgÄende av denna process i vÄr tid?.
Andrafiering i lÀromedel : KartlÀggning av lÀromedel ur en postkolonial teori
Skolverket och styrdokumentens vÀrdegrund formulerar vikten av att problematisera exkluderande faktorer mellan olika kulturer och etniciteter i skolan. Hur bemöter lÀromedel det uttalade mÄlet? Syftet med studien Àr att undersöka förhÄllandet mellan Vi och De i lÀromedel och dÀrmed hur framstÀllandet konstrueras och bidrar till en andrafierande diskurs. InnehÄllsanalysen utgÄr frÄn en kritisk textanalys i form av postkolonial teori dÀr sprÄkliga mönster, variationer och dolda budskap analyseras. För att bemöta studiens syfte formas kartlÀggningen kring att belysa hur icke-europeiska kulturer i lÀromedel i historia framstÀlls.
LÀrares tankar om att omsÀtta teorier i praktiken
Den hÀr uppsatsen handlar om hur lÀrare tÀnker kring att omsÀtta teorier i praktiken. Vi har gjort en kvalitativ studie vars syfte Àr att skapa en förstÄelse för hur man kan arbeta i utformandet av undervisning. Genom samtalsintervjuer har vi sökt svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar och sedan har vi stÀllt dem mot tidigare forskning. I vÄr analys har vi kategoriserat resultatet utifrÄn teman som vi funnit i den teoretiska genomgÄngen och respondenternas svar. I analysen har vi sedan teoretiserat resultatet utifrÄn Vygotskijs teorier kring den nÀrmaste utvecklingszonen, Piagets teorier kring aktiva arbetssÀtt och intuitiva metoder, Runessons praktiska teori, Claessons översikt pÄ teorins plats i praktiken, Mossberg-Schullerqvist och Olin-Schellers systematiska koppling mellan teori och praktik, SÀljös teorier kring betydelsen av att ha förestÀllningar om lÀrande, Jank och Meyers teorier kring handlingskompetens och Lindström och Pennlerts teorier kring att lÀrare behöver vetenskaplig kunskap för att kunna omsÀtta teorier i praktiken.
Behandlares upplevelser av sjÀlvmordsförebyggande arbete och utbildningen "Suicidprevention - teori och praktik"
Studien avsÄg att ge en bild av hur det Àr för kursdeltagare i ?Suicidprevention - teori och praktik?, och deras arbetskollegor att jobba med sjÀlvmordsnÀra patienter samt hur en utbildning i suicidprevention pÄverkade detta arbete. Datainsamlingen skedde genom att Ätta personer, fyra som gick utbildningen ?Suicidprevention teori och praktik?, och fyra som var arbetskollegor till dessa, intervjuades tvÄ gÄnger. Materialet analyserades genom induktiv tematisk analys.
Sociala medier - Ett strategiskt val?
Inom institutionell teori stÄr Berger & Luckmann för en inriktning som fokuserar pÄ legitimeringoch reproduktion av institutioner. De förklarar varför i institutioner bevaras trots kritik och behÄller sin ursprungliga form, inte pÄ grund av institutionernas överlÀgsenhet utan pÄ grund av försvararnas legitimering av institutionen.Denna gren av institutionell teori har över tid fÄtt stÄ tillbaka för ny-institutionell teori, som fokuserar pÄ förÀndring. Den klassiska institutionella teorin saknar empiriskt underlag, varför detta Àr en empirisk studie av institutionell teori i en svensk kontext. Ett omrÄde pÄ vilket institutionell teori Àr tillÀmpbart Àr det svenska uppsÀgningsförfarandet.Studiens syfte Àr att öka förstÄelsen för hur legitimering av institutioner gÄr till i praktiken. Detta uppnÄs genom frÄgan ?hur bidrar parternas argument till att institutionen reproduceras?.FrÄgan besvarades genom kvalitativ data, hÀmtad frÄn intervjuer med representanter frÄn de parter som debatterar LAS.Denna empiriska undersökning visar att LAS legitimeras genom att tillskrivas normativ vÀrdighet och kognitiv giltighet, samtidigt som kritiker av LAS tillskrivs normativ ovÀrdighet och kognitiv ogiltighet.
LÀrares första tid i yrket - fusionen mellan teori och praktik/The first step in teacher profession - theory and practice in fusion
Arbetet bestĂ„r av en undersökning av förskollĂ€rare examinerade 2002 och deras första tid i yrket. Fokus i undersökningen har varit pĂ„ lĂ€rarnas ambitioner och pĂ„ svĂ„righeter att förverkliga dessa. Tolkningen av materialet har varit att försöka förstĂ„ relationer mellan ambitionerna och svĂ„righeterna. ĂvergĂ„ngen frĂ„n lĂ€rarutbildningen till att arbeta i verksamheten, Ă€r den fruktsam för professionens utveckling? Det Ă€r ett fenomen jag undersökt.
Teori i praktiken eller praktik i teorin? : En studie om teori och praktik i hem- och konsumentkunskapsundervisning ur lÀrares perspektiv
Enligt vÄr uppfattning Àr diskussionen kring teori och praktik i hem- och konsumentkunskap i grundskolan ett laddat Àmne, bÄde pÄ grund av Àmnets historia och den tolkningsfrihet som finns rörande styrdokumenten.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur lÀrare anser sig bruka praktik och teori som undervisningsmetoder i hem- och konsumentkunskap i grundskolan. Syftet Àr Àven att undersöka vad som styr lÀrares val av metod och innehÄll i undervisningen.För att undersöka detta anvÀnder vi oss av en kvalitativ strategi dÀr empirin insamlas genom semi-strukturerade intervjuer. Studieobjekten utgörs av sex hem- och konsumentkunskapslÀrare i en medelstor svensk stad.Huvudresultaten i studien visar pÄ att praktiska och teoretiska metoder inte fÄr lika stort utrymme i undervisningen. Vi har Àven funnit att det förekommer faktorer som styr lÀrarnas val av metod och innehÄll i undervisningen och att vissa faktorer pÄverkar mer Àn andra.Slutsatser vi har kommit fram till Àr bland annat att det finns en mening med att anvÀnda varierade undervisningsmetoder. Att lÀrarnas syn pÄ ramfaktorer i hem- och konsumentkunskapsÀmnet i vÄr studie inte skiljer sig anmÀrkningsvÀrt frÄn vad lÀrare ansÄg om detta i en Nationell utvÀrdering som gjordes för tio Är sedan..
?Normbrott light? : En kvalitativ studie utifrÄn elevperspektiv kring olovlig frÄnvaro och sena ankomster
I denna kvalitativa studie undersöker vi vad som ligger till grund för elevers olovliga frÄnvaro pÄ ett gymnasium i VÀsterÄs utifrÄn elevperspektiv. Delvis i denna studie undersöker vi sen ankomst och vad det fÄr för konsekvenser för studiemiljön i klassrummet. I den tidigare forskningen tar vi upp de tvÄ huvudteman om olovlig frÄnvaro/skolk, Skolk pÄ grund av skolans brister samt skolk pÄ grund av kriminell livsstil. Dessutom tar vi upp de riskfaktorer som den tidigare forskningen tar upp kring elevers riskbeteenden och elevernas vanligaste förklaringar som anges som skÀl till olovlig frÄnvaro. Den metod vi anvÀnts oss av Àr Grundad teori (GT) dÀr vi valt Glasers sÀtt att arbeta pÄ.
LEGITIMERING AV INSTITUTIONER. En studie av hur LAS och det svenska uppsÀgningsförfarandet reproduceras
Inom institutionell teori stÄr Berger & Luckmann för en inriktning som fokuserar pÄ legitimeringoch reproduktion av institutioner. De förklarar varför i institutioner bevaras trots kritik och behÄller sin ursprungliga form, inte pÄ grund av institutionernas överlÀgsenhet utan pÄ grund av försvararnas legitimering av institutionen.Denna gren av institutionell teori har över tid fÄtt stÄ tillbaka för ny-institutionell teori, som fokuserar pÄ förÀndring. Den klassiska institutionella teorin saknar empiriskt underlag, varför detta Àr en empirisk studie av institutionell teori i en svensk kontext. Ett omrÄde pÄ vilket institutionell teori Àr tillÀmpbart Àr det svenska uppsÀgningsförfarandet.Studiens syfte Àr att öka förstÄelsen för hur legitimering av institutioner gÄr till i praktiken. Detta uppnÄs genom frÄgan ?hur bidrar parternas argument till att institutionen reproduceras?.FrÄgan besvarades genom kvalitativ data, hÀmtad frÄn intervjuer med representanter frÄn de parter som debatterar LAS.Denna empiriska undersökning visar att LAS legitimeras genom att tillskrivas normativ vÀrdighet och kognitiv giltighet, samtidigt som kritiker av LAS tillskrivs normativ ovÀrdighet och kognitiv ogiltighet.
Matriarkal matkultur: Den afrikanska kvinnans arbetsbörda i ett patriarkalt traditionssamhÀlle
En jÀmförelse mellan tvÄ östafrikanska författare, en manlig och en kvinnlig och deras gestaltande av kvinnans tunga arbetsbörda i det afrikanska samhÀllet, med specifik betoning pÄ arbetet som sker i anslutning till mat och mÄltider. Syftet Àr att se om kvinnans arbetsbörda gestaltas olika utifrÄn kön. JÀmförelsen sker till största del med hjÀlp av feministisk teori men Àven tillÀmpning av postkolonial teori..