Sök:

Sökresultat:

730 Uppsatser om Radio-och tv-företag - Sida 33 av 49

Toner för miljoner : En studie av musikmarknaden ur ekonomiskt teoretiskt perspektiv

Musikbranschen stÄr idag inför ett stort förÀndringstryck dÄ den verksamhet den Àr baserad pÄ, skivförsÀljning, pÄ bara nÄgra Är har tappat en tredjedel av sin omsÀttning. Ett stort hot mot skivförsÀljningen Àr den ökande nedladdningen av musik via Internet. Musik Àr en vara som konsumeras i mÄnga olika former; inte bara via skivor utan genom radio och TV, konserter, pÄ diskotek, under trÀningspasset pÄ gymmet och sÄ vidare. Alla dessa former ger intÀkter till upphovsmÀnnen samt artisterna och har idag stor betydelse för dem. Denna uppsats Àmnar anlÀgga ett brett perspektiv pÄ musikmarkanden och redogöra för hur dessa olika former hÀnger samman och pÄverkar varandra.Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och analysera marknaden för musik ur ett ekono-miskt teoretiskt perspektiv, för att sedan analysera musiknedladdningens vÀlfÀrdsekonomiska pÄverkan pÄ denna.

Algoritm för automatiserad generering av metadata

Sveriges Radio sparar sin data i stora arkiv vilket gör det svÄrt att hitta specifik information. PÄ grund av denna storlek blir uppgiften att hitta specifik information om hÀndelser ett stort problem. För att lösa problemet krÀvs en mer konsekvent anvÀndning av metadata, dÀrför har en undersökning om metadata och nyckelordsgenerering gjorts.Arbetet gick ut pÄ att utveckla en algoritm som automatisk kan generera nyckelord frÄn transkriberade radioprogram. Det ingick ocksÄ i arbetet att göra en undersökning av tidigare arbeten för att se vilka system och algoritmer som kan anvÀndas för att generera nyckelord. Dessutom utvecklades en applikation som generar fÀrdiga nyckelord som förslag till en anvÀndare.

MÀrken i morgonljuset En kvantitativ studie av varumÀrkesexponeringen i Tv4:s Nyhetsmorgon

AbstractAuthors: Agnes KÀllén & Amanda RedinTitle:Level: Bachelor of JournalismLocation: University of GothenburgLanguage: SwedishNumber of Pages: 39With this study we aimed to answer the following questions: has the amount of brand exposure on the Tv4 show ?Nyhetsmorgon? increased between the years 2008 and 2013? And if so, how can the increase be explained by well-recognized research in the field?The media industry is changing toward an increasingly commercial content. In television, this change is mainly caused by the growth in shows watched on the web and through time shift, which is the act of watching something on a digital video recorder, or DVR. This gives the viewer the possibility to fast forward through the commercial breaks, and therefore forces the networks as well as the advertizer to find new ways to reach consumers. Hence the plausible growth in product placement and brand exposure.

Modemarknadsföring idag - En studie av Twist & Tangos internationella marknadsanpassning

Titel: Musikartister ? ett underhÄllande innehÄll. En studie om hur kvinnor vill ta del avmusikartister i mediaFörfattare: Ann-Sofie Pettersson och Maja RönnbÀckUppdragsgivare: Evelyn JonsKurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för journalistik,medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2011Handledare: Marie GrusellAntal ord: 17 480Syfte: Att undersöka hur kvinnor vill ta del av musikartister i media.Metod: En kvalitativ studie med respondentintervjuerMaterial: Analys av intervjuer med Ätta kvinnor inom den valda mÄlgruppen, kvinnor mellan30 och 49 Är.Huvudresultat: Resultatet visar mönster som tyder pÄ att mÄlgruppens intresse ochengagemang för att ta del av musikartister i media Àr förhÄllandevis lÄgt. Musik ochmusikartister i media förknippas frÀmst med underhÄllning, men musikartister fyller Àvenbehov av information samt att styrka den personliga identiteten och sociala relationer. I tv och radio stÄr innehÄll om musikartister frÀmst för underhÄllning, medan det i tidningar ochinternet frÀmst stÄr för information.

Sociala mediers pa?verkan i fotografbranschen : skillnaden mellan reklam- och bro?llopsfotograf

I den ha?r underso?kningen har vi tittat pa? hur sociala medier har pa?verkat branschen fo?r fotografer. Idag ser vi mer och mer bilder o?verallt och internet har gjort det mo?jligt att synas fo?r alla, oavsett budget. Da?rfo?r ville vi se hur det har pa?verkat fotografer, eftersom ?alla a?r fotografer? pa? internet idag.

Med eller utan flytvÀst ? En diskursanalys av censur i barnlitteraturen

Debates about suitable content in children's literature occur regularly. In spring 2010 such a debate took place in Sweden. The purpose of this Bachelor's thesis is to analyse the debate to identify ideas concerning the role of children's literature in society. A second aim is to examine how children's literature is described and which concepts are used by the debaters. The empirical material used for the analysis consists of ten articles, blog posts, radio- and TV- features published in March 2010.

Music Branding : VarumÀrkens kommunicerande toner

Denna uppsats grundar sig i kommunikationens va?rld da?r det konstant byggs nya varianter av kommunikationsmedel. Music branding a?r ett kommunikationsmedel med musik som sitt verktyg. Med sin emotionella kraft anva?nds music branding av fo?retag fo?r att marknadsfo?ra och bilda varuma?rken.

Lega Version 2

 Detta arbete gÄr ut pÄ att uppfinna och utveckla en enhet som integrerar mÀnniskor med hjÀlp av teknik och som ska anvÀndas pÄ en konsthall. Prototypframtagning och en optimerad designprocess utmynnar i underlag som ska anvÀndas för framstÀllning av denna enhet i större skala. Detta har lösts genom brainfire som generade tre olika koncept. Dessa koncept kombinerades Àven i ett fjÀrde koncept som antogs som vinnande koncept efter genomgÄng av PUGHs beslutsmatris. Konceptet optimerades med hjÀlp av PU-verktygen DFA, DFM samt DFE.

Analys och utformningsfo?rslag av produktionslina vid o?kad ordervolym av katalysatorer : Swenox AB

Examensarbetet har utfo?rts av Ida Montan, maskiningenjo?rsprogrammet pa? Karlstad Universitet. Arbetet har skett i samarbete med Swenox AB. Ett fo?retag vars produktion a?r bela?gen i Nyko?ping.

Beteende hos lekvandrande lax i KlarÀlven ? utvÀrdering av en fiskfÀlla

During the migration season in 2013 a study on spawning migrating salmon and the effect of water flow on the behavior was conducted of the salmon at the Forshaga hydropower station in the River KlarÀlven. The River KlarÀlven with its nine hydropower plants on the Swedish side, constituting migration obstacles for the migrating salmon. Fortum Generation AB has together with the County Administrative Board restored a salmon trap at the lowermost hydropower station in Forshaga, aiming at making it possible for the salmon to swim into the trap, and thereafter be transported by truck past the power plants and then continue their journey to the spawning grounds on their own. Unfortunately, it is believed that the trap does not work as well as it should. In this study, I focused on salmon position in relation to water flow and if the number of salmon that swam into the fish trap differed between salmon with previous experience of the trap (experienced) and salmon without experience (unexperienced).

Att mo?ta fo?retaget ur ett rumsligt perspektiv :  Hur rummet kan fungera som en informationsla?nk mellan fo?retaget och beso?karen.

Det ha?r a?r ett examensarbete i informationsdesign med inriktning mot rumslig gestaltning. Syftet med detta examensarbete har varit att underso?ka utvecklingsmo?jligheterna fo?r den rumsliga utformningen i X huvudentre?, med ma?let om att rumsligt sta?rka informationsla?nken mellan fo?retaget och beso?kare. Genom att skapa en fo?rsta?else fo?r hur rummets gestaltning samspelar med ma?nniskans upplevelse ges en sto?rre insikt i hur ett rum bo?r utformas fo?r ett besta?mt syfte, ba?de fo?r att kunna sto?dja en praktisk funktion och a?ven en visuell upplevelse.Syftet med de underso?kningar som utfo?rts i examensarbetet har varit att fa? en uppfattning kring beso?karnas upplevelse av den rumsliga utformningen i X huvudentre?.

Musikartister ? ett underhÄllande innehÄll En studie om hur kvinnor vill ta del av musikartister i media

Titel: Musikartister ? ett underhÄllande innehÄll. En studie om hur kvinnor vill ta del avmusikartister i mediaFörfattare: Ann-Sofie Pettersson och Maja RönnbÀckUppdragsgivare: Evelyn JonsKurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för journalistik,medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2011Handledare: Marie GrusellAntal ord: 17 480Syfte: Att undersöka hur kvinnor vill ta del av musikartister i media.Metod: En kvalitativ studie med respondentintervjuerMaterial: Analys av intervjuer med Ätta kvinnor inom den valda mÄlgruppen, kvinnor mellan30 och 49 Är.Huvudresultat: Resultatet visar mönster som tyder pÄ att mÄlgruppens intresse ochengagemang för att ta del av musikartister i media Àr förhÄllandevis lÄgt. Musik ochmusikartister i media förknippas frÀmst med underhÄllning, men musikartister fyller Àvenbehov av information samt att styrka den personliga identiteten och sociala relationer. I tv och radio stÄr innehÄll om musikartister frÀmst för underhÄllning, medan det i tidningar ochinternet frÀmst stÄr för information.

Electronic Transportation Markets and New Technology

En transportbo?rs a?r en elektronisk marknadsplats da?r transportsa?ljare kan annonsera ledig kapacitet till fo?rsa?ljning och transportko?pare kan ge fo?rfra?gningar pa? transporter. Na?r akto?rerna pa? transportbo?rsen har hittat en sa?lj- eller ko?pannons som passar deras behov sluter de avtal om en transport. Transportbo?rser underla?ttar fo?r transportsa?ljare att o?ka sina fyllnadsgrader samtidigt som den a?ven underla?ttar fo?r transportko?pare att hitta transporto?rer.

Den nya branschstandarden ByggaF : Hur fungerar den i produktionen?

Examensarbetet har utfo?rts av Ida Montan, maskiningenjo?rsprogrammet pa? Karlstad Universitet. Arbetet har skett i samarbete med Swenox AB. Ett fo?retag vars produktion a?r bela?gen i Nyko?ping.

NĂ€r asylboendet kom till Storfors

Under 2014 sökte fler Àn 74 000 mÀnniskor asyl i Sverige för att komma undan bland annat krig och förföljelse. Det Àr Migrationsverkets uppdrag att ge mÀnniskorna bostÀder under asyltiden. Men antalet asylsökande har under de senaste Ären ökat och nÀr fler kommer rÀcker inte myndighetens boenden till. De fÄr dÄ hyra tillfÀlliga asylboenden av privata aktörer.Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka hur öppnandet av ett privat asylboende har pÄverkat en mindre ort i Sverige och de mÀnniskor som bor och verkar dÀr. Ambitionen har varit att bidra till medierapporteringen med en bredare och nyanserad bild.

<- FöregÄende sida 33 NÀsta sida ->