
Sökresultat:
730 Uppsatser om Radio-och tv-företag - Sida 34 av 49
Fotbollsguden, skyttekungen och busen : Om framstÀllningen av maskulinitet och status i sportmedia
Syftet med min uppsats Àr att titta pÄ hur maskulinitet och status framstÀlls i sportmedia. Att sportvÀrlden Àr dominerad av mÀn Àr en allmÀnt vedertagen uppfattning. Det Àr ocksÄ en av anledningarna till att jag valt att titta pÄ hur manlighet och maskulinitet framstÀll i just sport och idrottssammanhang. Massmedia, sÄ som, tidningar, tv, radio och Internet, har inflytande pÄ hur vi som individer i det postmoderna samhÀllet uppfattar och skapar vÄr verklighet. Media pÄverkar oss mer Àn vi tror och bidrar dÀrför till vÄra förestÀllningar och vÄra bilder av idrott.
Gammalt Àgg rostar aldrig - En studie i guldÀggets effekter pÄ reklambyrÄer och reklamköpare
Titel: Musikartister ? ett underhÄllande innehÄll. En studie om hur kvinnor vill ta del avmusikartister i mediaFörfattare: Ann-Sofie Pettersson och Maja RönnbÀckUppdragsgivare: Evelyn JonsKurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för journalistik,medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2011Handledare: Marie GrusellAntal ord: 17 480Syfte: Att undersöka hur kvinnor vill ta del av musikartister i media.Metod: En kvalitativ studie med respondentintervjuerMaterial: Analys av intervjuer med Ätta kvinnor inom den valda mÄlgruppen, kvinnor mellan30 och 49 Är.Huvudresultat: Resultatet visar mönster som tyder pÄ att mÄlgruppens intresse ochengagemang för att ta del av musikartister i media Àr förhÄllandevis lÄgt. Musik ochmusikartister i media förknippas frÀmst med underhÄllning, men musikartister fyller Àvenbehov av information samt att styrka den personliga identiteten och sociala relationer. I tv och radio stÄr innehÄll om musikartister frÀmst för underhÄllning, medan det i tidningar ochinternet frÀmst stÄr för information.
Multimodalitet, Literacy och Det vidgade textbegreppet : En inblick i teori och praktik
Vi lever idag i ett samhÀlle som omger oss med olika budskap. Tv, radio och tidningar förser oss med ett konstant flöde av information oavsett vi vill det eller ej. Denna information Àr i grund och botten texter av olika slag. I skolans vÀrld förknippas begreppet text fortfarande oftast med skriven text i en lÀrobok. Men behöver det vara sÄ? I denna forskningskonsumerande uppsats har jag tittat nÀrmare pÄ tre olika begrepp som alla behandlar arbete med text inom undervisning pÄ ett annat sÀtt Àn det traditionella.
Fantasy : genrens bildmÀssiga sÀrdrag
Mitt examensarbete behandlar frÄgestÀllningen om hur synen pÄ ett bra barnprogram skiljer sig Ät hos public service kanalerna, TV4 och övriga kommersiella kanaler? Detta berör ocksÄ frÄgor om vem som egentligen avgör vad som Àr bra barnprogram; Àr det producenterna eller mottagarna? Jag har valt den hÀr frÄgestÀllningen dÀr för att jag har en nyfikenhet pÄ och ett intresse av hur barnprogrammen skiljer sig mellan kanalerna och hur de kommer att se ut i framtiden.Public Service syftar till att ge allmÀnheten en sÀrskild sorts berikande programutbud inom radio- eller teveverksamhet. Termen public service har flera olika betydelser; Ofta anvÀnds den för att beteckna de företag som finansieras av nÄgon slags tv-avgift, har ingen eller begrÀnsad reklam och/eller Àr statligt Àgda/kontrollerade. Det Àr idag ett turbulent lÀge för Public service och trycket frÄn de kommersiella kanalerna har sannolikt en inverkan pÄ programverksamheten. Under arbetets gÄng har det slagit mig vilken stor inverkan producenter och inköpare har pÄ begreppet ?bra? underhÄllning. Jag har tittat pÄ befintliga barnprogram och gjort en semiotisk analys av dem.
"Det Àr mesigt att lÀsa om musik": En studie av musikintresserade mÀnniskors informationsvanor
The aim of this thesis is to investigate what information needs arise from the interest in music, which sources are preferred, how this information is sought and what part does the public library play in providing music materials. Brenda Dervin`s Sense-Making theory is what serves as a theoretic framework for this study. A qualitative approach was undertaken in the investigation and nine interviews were conducted with people interested in music. Findings indicate that different ways of acquiring information are used depending on the situation in which the information is needed and also what kinds of music people prefer. The main findings of this study suggest that people interested in music are keen to constantly discover new music to perform or listen to.
Bilder av bibliotekarier i dagspressen
The aim of this essay was to investigate what images are conveyed through Swedish daily press and to discuss the possible consequences of these images for librarians and users of the library. What discourses can be identified in the material; how are librarians and their profession described in the press; what attitude can be detected towards librarians and in what contexts are librarians discussed, are questions that were asked. Discourse analysis was used as theory and method. A discourse can be understood as a certain way of talking about and understanding the world. 55 articles from the period of January 1^st 2002 to March 7^th 2003 were analysed with the help of a model.
Hur ska jag fÄ tryck i basen? : Skillnader att mixa bas, bastrumma och andra basinstrument i danceliknande musik i jÀmförelse med övrig populÀrmusik
Uppsatsen gÄr ut pÄ att undersöka om det finns skillnader pÄ tekniker som anvÀnds vid mixning av basinstrument i musik avsedd att spelas pÄ dansgolv som t.ex. house, trance, hip hop, R nŽB, osv. och annan musik som vanligen spelas pÄ radio, TV, Mp3-spelare, bÀrbara datorer osv. som rock, metal, jazz, pop, osv. Musik som Àr dansinriktad och spelas pÄ dansgolv upplevs oftast som starkare i basen, dÄ den ocksÄ har basinstrumenten som den viktigaste för att skapa ett ?groove?.
Genremöten: en undersökning av samspelet mellan klassiska musiker och afromusiker i musikprojektet SMASK
Mitt syfte med den hÀr undersökningen var att belysa problem som uppstÄr dÄ musiker med olika bakgrund och genretillhörighet samarbetar i ett gemensamt projekt. Undersökningen utfördes pÄ ett konsert- och showprojekt kallat ?SMASK? ? Sveriges MusikAkademikers SÄng KÄntest vid Musikhögskolan i PiteÄ 2007. Uppsatsen bestÄr av tvÄ delar dÀr den första utgör reflektioner kring genremöten. Jag kombinerar dÀr deltagande observation med egna tidigare erfarenheter, information ur litteraturen och frÄn andra informationskÀllor sÄsom radio, VHS/DVD och Internet.
En kvantitativ studie om : Hur upplever vi medievÄldet
Problem/Bakgrund: Dagligen fÄr vi i Sverige ta del av nyhetsvÄldet genom TV, radio och press. Hur upplever vi detta?Nyhetsproducenter och mediefolk framför hur viktigt det Àr att vara upplysta, men samtidigt lyfter mediekritiker fram skadliga effekter med vÄldsexponeringen. VÀldigt fÄ studier har gjorts i Sverige om hur vi upplever verkligt medievÄld, dvs. inte fiktivt vÄld som visas i filmer och serier.
Jullösa hemlösa och galna 'Latrin-amerikaner': En retorisk analys av prisvinnande radioreklamer och stereotypa karaktÀrer
Analysen undersöker vinnare av GuldÀgget frÄn Sverige och vinnare Cannes Lions Gold frÄn USA Ären 2010-2013 inom kategorin radioreklam, med fokus pÄ vilka retoriska grepp som anvÀnds i respektive vinnarbidrag, samt hur karaktÀrer skildras. Med utgÄngspunkt frÄn Renbergs modell för retorisk analys och med basen frÄn Perry Hinton?s forskning om stereotyper i samhÀllen tittar analysen nÀrmare pÄ trender och tendenser inom prisvinnande radioreklam och jÀmför dessa sinsemellan. Resultatet visar att de reklamer som vunnit Lions Àr mer av en underhÄllande karaktÀr, anvÀnder sig av mer etablerade grepp i inledningen, har högre oförutsÀgbarhet i avslutningen, anspelar pÄ humor (istÀllet för lidelse och sympati) och har mindre logisk koppling i sin argumentation till skillnad frÄn de som vunnit GuldÀgget. Resultatet visar Àven att stereotypa karaktÀrer förekommer eller föreslÄs i samtliga reklamkampanjer.
Givande budskap : En kvalitativ, jÀmförande studie av reklamfilmer frÄn ?nonprofitorganisationer? respektive kommersiella företag
Reklam för olika produkter och organisationer möter oss varje dag bland annat genom tidningar, radio, TV eller pÄ vÀgen till jobbet. De TV-sÀnda reklamfilmerna som avbryter i lördagsfilmen eller under nyhetssÀndningen Àr till för att pÄverka oss TV-tittare. Vi har i denna studie valt att undersöka vilka likheter och skillnader man ser i en jÀmförelse av tvÄ reklamfilmer frÄn kommersiella företag och tvÄ frÄn nonprofitorganisationer.Vi har som syfte att identifiera drag och linjer i filmerna som Àr likadana eller skiljer sig Ät frÄn de olika typerna av organisationer. Fenomenet vi vill undersöka Àr hur reklamfilmer frÄn nonprofitorganisationer utformas och fungerar jÀmfört med reklamfilm frÄn kommersiella företag. Detta kommer vi göra genom att dra slutsatser utifrÄn kvalitativa tolkningar kring likheter och skillnader i filmerna.Undersökningarna som denna uppsats baseras pÄ kommer att utföras genom tvÄ kvalitativa studier pÄ fyra reklamfilmer.
Barnets bÀsta : MÀnsklighet inom juridikens ramar
TvÄ Är vid polisutbildningen har bl.a. lÀrt oss lagstöd, sjÀlvskydd, vapenhantering, radio, bilkörning, bemötande och hantering av misstÀnkta gÀrningsmÀn, drabbade mÄlsÀganden och vittnen. Men de minsta i samhÀllet har glömts bort. Hur ska vi bemöta och ta hand om barn i samband med brott? Denna rapport Àr Àgnad Ät att ta fram information som Àr relevant för poliser i yttre tjÀnst vid bemötande av barn som bevittnat eller sjÀlva drabbats av brott.
SkiSafe : Ett sÀkerhetssystem för nödanrop och positionering via lokala radionÀt.
Det sker över tiotusen skidrelaterade olyckor i de svenska bergen varje Är. De bestÄende men som uppstÄr vid en olycka Àr oftast inte direkt kopplade till olyckan i sig utan tiden man fÄr vÀnta pÄ marken i det hÄrda klimatet innan professionell hjÀlp anlÀnder. Med produkten SkiSafe sÄ kan man minska denna vÀntetid avsevÀrt och pÄ sÄ vis ocksÄ minska risken för bestÄende men. Med SkiSafe sÄ kan man med hjÀlp av en knapptryckning förmedla vad som intrÀffat och var det har hÀnt. Projektgruppen vill i första steget utrusta all den sÀkerhetspersonalen som finns pÄ de svenska skidorterna med SkiSafe. DÄ produkten kommunicerar via lokala radionÀt sÄ uppstÄr inga datatrafiksavgifter eller abonnemangsavgifter.
Att lÀra ut övning. : En kvalitativ studie om instrumentallÀrares syn pÄ övning.
Under 2014 sökte fler Àn 74 000 mÀnniskor asyl i Sverige för att komma undan bland annat krig och förföljelse. Det Àr Migrationsverkets uppdrag att ge mÀnniskorna bostÀder under asyltiden. Men antalet asylsökande har under de senaste Ären ökat och nÀr fler kommer rÀcker inte myndighetens boenden till. De fÄr dÄ hyra tillfÀlliga asylboenden av privata aktörer.Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka hur öppnandet av ett privat asylboende har pÄverkat en mindre ort i Sverige och de mÀnniskor som bor och verkar dÀr. Ambitionen har varit att bidra till medierapporteringen med en bredare och nyanserad bild.
Kampen om den unga publiken : public service kanalerna - TV4 - övriga kommersiella kanaler
Mitt examensarbete behandlar frÄgestÀllningen om hur synen pÄ ett bra barnprogram skiljer sig Ät hos public service kanalerna, TV4 och övriga kommersiella kanaler? Detta berör ocksÄ frÄgor om vem som egentligen avgör vad som Àr bra barnprogram; Àr det producenterna eller mottagarna? Jag har valt den hÀr frÄgestÀllningen dÀr för att jag har en nyfikenhet pÄ och ett intresse av hur barnprogrammen skiljer sig mellan kanalerna och hur de kommer att se ut i framtiden.Public Service syftar till att ge allmÀnheten en sÀrskild sorts berikande programutbud inom radio- eller teveverksamhet. Termen public service har flera olika betydelser; Ofta anvÀnds den för att beteckna de företag som finansieras av nÄgon slags tv-avgift, har ingen eller begrÀnsad reklam och/eller Àr statligt Àgda/kontrollerade. Det Àr idag ett turbulent lÀge för Public service och trycket frÄn de kommersiella kanalerna har sannolikt en inverkan pÄ programverksamheten. Under arbetets gÄng har det slagit mig vilken stor inverkan producenter och inköpare har pÄ begreppet ?bra? underhÄllning. Jag har tittat pÄ befintliga barnprogram och gjort en semiotisk analys av dem.