Sök:

Music Branding

Varumärkens kommunicerande toner


Denna uppsats grundar sig i kommunikationens va?rld da?r det konstant byggs nya varianter av kommunikationsmedel. Music branding a?r ett kommunikationsmedel med musik som sitt verktyg. Med sin emotionella kraft anva?nds music branding av fo?retag fo?r att marknadsfo?ra och bilda varuma?rken. Syftet med denna uppsats a?r att ta reda pa? vad music branding inneba?r, och hur musik kan ba?ra budskap fo?r varuma?rkesprofilering.Fo?r att ta reda pa? innebo?rden av musik som ett kommunikationsverktyg har musikartister blivit uppsatsens andra stora a?mne, vilket flyter samman med music branding processen da? erfarenheter har visat att artister faktiskt i sig a?r budskapsba?rare och ger effekt pa? hur ett varuma?rke profileras.Arbetet avgra?nsas till sa?ndarperspektivet i kommunikationsprocessen och tre olika respondenter har valts ut fo?r att besvara lika ma?nga centrala fra?gesta?llningar. Respondenterna har varit en artistgrupp, en music branding-konsult, och en produktmanager pa? ett skivbolag. Fra?gesta?llningarna har varit: hur varuma?rken kommuniceras med musik? Vad har artister fo?r roll i varuma?rkesprofileringen och vilka effekter efterstra?vas? Hur ser artister pa? det egna varuma?rkesbyggandet?Resultaten a?r baserade pa? kvalitativa semistrukturerade intervjuer och litteraturstudier pa? tidigare forskning kring a?mnet, och kan sammanfattas med att musiken a?r en viktig del av ma?nniskors liv och na?got som bero?r oss dagligen emotionellt. Just da?rfo?r har dess funktion betydelse fo?r hur va?ra ka?nslor, uppfattningar, och tolkningar skapas, och slutligen att varuma?rkesprofilering beho?ver musikens na?rvaro. 

Författare

Vida Amini

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..