Sök:

Sociala mediers pa?verkan i fotografbranschen

skillnaden mellan reklam- och bro?llopsfotograf


I den ha?r underso?kningen har vi tittat pa? hur sociala medier har pa?verkat branschen fo?r fotografer. Idag ser vi mer och mer bilder o?verallt och internet har gjort det mo?jligt att synas fo?r alla, oavsett budget. Da?rfo?r ville vi se hur det har pa?verkat fotografer, eftersom ?alla a?r fotografer? pa? internet idag. Vi valde att arbeta utifra?n fo?ljande fra?gesta?llningar.1. Hur upplever fotografer att sociala medier har pa?verkat deras marknad?2. Skiljer det sig na?got mellan de fotografer som riktar sig till fo?retag (reklam) och de som riktar sig till privatpersoner(bro?llop, familjefotograferingar,portra?tt)?Fo?r att fa? svar pa? va?ra fra?gor har vi intervjuat 6 stycken fotografer anga?ende sociala medier och hur det har pa?verkat dem. Vi valde ut ba?de reklam- och familjefotografer som a?r va?l etablerade pa? marknaden. Alla fotograferna ansa?g att sociala medier a?r viktigt att anva?nda sig av fo?r fotografer idag. Framfo?rallt upplevde fotograferna som fotade privatpersoner och bro?llop att de fick mycket nya kunder tack vare sociala medier och att de inte skulle klara sig utan det idag. Trots att alla fotografer ansa?g att sociala medier var viktigt fo?r deras o?verlevnad sa? ka?nde de alla att de kunde bli betydligt ba?ttre pa? det och det var ocksa? na?got som fick dem att ka?nna sig lite stressade. Alla var o?verens om att Instagram var ett bra sa?tt att na? ut med sitt namn och underha?lla redan befintliga kunder med. De ka?nde att Instagram var enklast da? det uppdaterades via mobilen. 

Författare

Fredrika conradsson Alexandra Nyberg

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/JTH, Data- och elektroteknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..