
Sökresultat:
730 Uppsatser om Radio-och tv-företag - Sida 17 av 49
Kommunicera, informera och modellera : Kommunikationsprocessen inom Clas Ohlson
Kommunikation har stor pa?verkan pa? hur en organisation fungerar och hur va?l den arbetar enhetligt mot sina uppsatta ma?l. Kommunikation a?r ett komplext a?mne som kan vara sva?rt att fo?rsta? och beskriva. O?vergripande finns tva? skolor vars synsa?tt a?mnar angripa fo?rklarandet av kommunikation.
Sitter det i v?ggarna? En kvalitativ studie om kultur och jargong p? studentdrivna f?retag ur ett j?mst?lldhetsperspektiv
Women and men's equal, or unequal treatment has long been a topic of conversation and the workplace is a place where the topic has been and continues to be in question. This study examines the jargon and culture within student-run companies in Gothenburg from a gender equality perspective, focusing on female and male perceptions. The study poses the research question: What does the culture and jargon look like in student-run companies in Gothenburg from a gender equality perspective? The choice of method for the study has been qualitative semi-structured interviews, which has been performed on current and former employees from several student-run companies in Gothenburg. The results show, on average, that the jargon and culture are perceived as relatively equal, but that there can be considerable variation across different areas.
Idrottsfo?rening som fo?rla?ngt varuma?rke : - En kvantitativ studie i effekterna av sportsliga resultat, upplevd samho?righet och varuma?rkesuppfattning
Eftersom sportklubbar i Sverige a?gs av sina medlemmar kan inte privata akto?rer komma in och ko?pa upp en klubb. Vad som ha?nder i Sverige a?r ista?llet att ideella idrottsfo?reningar och ideella fo?reningar sammanblandar sitt varuma?rke. Pa? detta omra?de finns ingen tidigare forskning.
Barnens vÀl i konsumtionssamhÀllet: en studie av barnreklamfilmer riktade till barn under 12 Är
I dagens samhÀlle har vi radio- och TV-lagen, en lag som ska skydda barn under 12 Är frÄn att bli utsatta för reklam genom massmedia. En lag som kan tyckas vara begrÀnsad dÄ den bara kan tillÀmpas dÄ en kanal sÀnder ifrÄn Sverige till Sverige. Den enda TV-kanalen som i dagslÀget berörs av den Àr TV4. Jag har dÀrför valt att undersöka om det Àr en lag som Àr nödvÀndig i dagens samhÀlle, dÄ det Àr en lag som Àr 10 Är gammal samtidigt som vi lever i en tid dÀr massmedia Ärligen förÀndras. Genom att göra en kvalitativ semiotisk analys av nio olika reklamfilmer riktade mot barn vill jag komma fram till vad det Àr i dem som gör att Àr de Àr olÀmpliga för barn.
PÄ personlig frekvens - En studie av svenska B2C-företags instÀllning till RFID inom lojalitetsprogram
Kundrelationerna i svenska B2C-företag Àr inte lika goda som de var för 60 Är sedan och de Àr inte lika goda som företagen skulle önska att de var. ForskningsfrÄgan och syftet med uppsatsen var dÀrför att förklara vad som pÄverkar svenska B2C-företags beslut att utnyttja Radio Frequency Identification (RFID) som identifieringsteknik för att personliggöra kundrelationer inom sina lojalitetsprogram. Studien utfördes som en fallstudie dÄ vi undersökte hur tvÄ stora svenska B2C-företag, IKEA Family och ICA, arbetade med lojalitetsprogram, identifieringstekniker och hur de stÀllde sig till alternativa identifieringstekniker gestaltat genom RFID. Studien utfördes med deduktiv ansats genom inledande teoriinsamling och dÀrefter genom intervjuer med en intervjuperson pÄ vardera företag. De slutsatser som sedermera kunde dras var att tillrÀcklig kunskap saknas kring RFID och dess potential, att det Àr en ekonomisk frÄga och en stor investering för företag som inte brukar vara först att ta till sig ny teknik som dessutom inte Àr standardiserad samt att det skulle kunna krÀnka kundernas integritet och dÀrmed ha motsatt effekt till lojalitetsprogrammens syfte..
NÀr reklam och journalistik vÀvs samman : En studie om hur textreklam i svenska tjejtidningar har förÀndrats under ett decennium
Den hÀr studien handlar om hur textreklam kommer till uttryck i svenska tjejtidningar och hur textreklam har förÀndrats under ett decennium. Vi har analyserat 25 nummer av tjejtidningarna Veckorevyn och Solo frÄn Är 2002 och 2012. Totalt har 953 texter analyserats.Genom en kvantitativ innehÄllsanalys har vi undersökt hur mycket textreklam som finns i tjejtidningarna och genom en kvalitativ textanalys har vi analyserat pÄ vilket sÀtt textreklamen kommer till uttryck och hur den har förÀndrats med utgÄngspunkt frÄn Spelreglerna för press, radio och tv. För att fÄ en djupare förstÄelse om textreklam har vi intervjuat textreklamexperten HÄkan Lindhoff och Ulrica Widsell som Àr ordförande för Yrkesetiska nÀmnden och vice ordförande för Journalistförbundet.Resultatet visar att textreklam i dag inte gÄr att mÀta med hjÀlp av de riktlinjer som finns mot textreklam. Textreklamkommittén Àr avvecklad sedan 2005 och i dag Àr det upp till den ansvarige utgivaren att granska sin egen tidning.
DN Debatts överskattade inflytande pÄ andra medier : En studie av debattsidans genomslagskraft i Aktuellt, Ekot, Göteborgs Posten och VÀsterbottens-Kuriren
This study intends to examine the impact of a well known debate page in one of Sweden?s biggest newspapers, Dagens Nyheter. We have done this by analysing Ekot, Aktuellt, Göteborgs Posten and VÀsterbottens-Kuriren to see to what extent they ?take? news from the debate page.The method used was content analysis and to describe some of our thoughts about how we placed the hits in different categories we chose eight of our hits to exemplify.The material from the newspapers, radio and television was examined to discover the potential impact from the debate page.To carry out this study we have mainly used theories about how media get influenced by each other?s news and how they do follow-ups and refer to the original media. Other theories of importance for our study are for example those about what kinds of events that become news and how media influences people?s thoughts about what?s important.One of the most important conclusions we were able to draw after carrying out our study was that the debate page in Dagens Nyheter has quite a small impact on what our chosen media reported on.
Business Potential of Software Defined Radio Technology
The business potential of software defined radio (SDR) technology is studied by evaluating whether or not its characteristics correspond to those particular to a disruptive technology. The maturity of the SDR technology concept is illuminated by analyzing the opinions and perspectives of a selection of representatives for different stakeholders in the wireless communications market. Characteristics as, for example, the degree of consensus about the utility of SDR technology and the awareness of features and limitations are studied by application of the theory of technological frames. This theory helps us understand how and when technology evolution takes place. Finally we describe the value network structures of some potentially viable application areas for SDR and suggest some possible business opportunities based on SDR technology.This thesis is carried out as a case study and the research data is obtained from secondary sources, such as literature and Internet publications as well as interviews with people well experienced in the field of wireless communications.
Tiga Àr silver - Tala Àr guld : En kvalitativ studie om hur fo?retag arbetar med fra?gor, kritik och feedback genom dialog i sociala medier
Sociala medier inneba?r ba?de stora hot och mo?jligheter. Mo?jligheterna a?r sto?rre a?n na?gonsin fo?r organisationer att integrera med sina intressenter och utifra?n det bygga starka relationer. Samtidigt inneba?r den snabba spridning av information som kanalerna inneba?r ett hot fo?r organisationer.
Kundlojalitet pÄ sociala nÀtverk : En netnografisk fallstudie av tvÄ företag pÄ Facebook
Syfte: Syftet med denna studie a?r att skapa en fo?rsta?else fo?r hur ett fo?retags kommunikation pa? Facebook pa?verkar mottagarens kognitiva, affektiva och konativa lojalitet till fo?retaget.Metod: En kvalitativ metod var la?mplig fo?r att fa? en djupare fo?rsta?else vid besvarandet av studiens syfte. Fo?r att kunna studera fo?retagens kommunikation pa? Facebook genomfo?rdes en netnografisk analys av tva? kla?dfo?retags Facebooksidor. Da?refter genomfo?rdes semi-strukturerade intervjuer med personer som fo?ljde de tva? fo?retagen pa? Facebook fo?r att fa? en fo?rsta?else hur deras lojalitet pa?verkas av Facebooksidorna.
En gud, sex kyrkor, och en hel del Ulf Ekman : En studie i hur allsidigt olika kristna samfund lyfts i svenska medier
In this study, we looked at how balanced the various christian denominations in Sweden were raised in the news, on the basis of the requirement for balanced reporting. To measure the balance, we utilized Harcup and O'Neill?s news values and studied to what degree these values occurs in association with news articles that address the various denominations. The following denominations were selected for this study; Word of Life, the Pentecostal Church, Jehovah's witnesses, the Catholic Church, the Salvation Army and the Swedish Church. These denominations were then studied on the basis of news values in four of Sweden?s largest news organisations, in terms of audience numbers.
Small-worlds och rich-clubs bland bloggar : En nÀtverksanalys av den svenska bloggosfÀren under FRA-debatten 2008
Purpose/Aim: To find power structures within the blog network.Material/Method: Using keywords to find all available blog posts about the National Defence Radio Establishment from the blog search engine Twingly, and thereafter using the same blog search engine to find inlinks from other blogs, to those posts. The data is set into the context of the small-world networks models of Duncan J. Watts and rich-club models of Sergi Valverde och Ricard V. Sole.Main results: 5183 unique blogs have written about the subject in 22779 blog posts to which 28128 inlinks from other blogposts are made. Just over one fifth of the blogs are linkted to each other in one big network, where the remaining blogs stand without any ingoing or outgoing links.
InnovationsförmÄgans pÄverkan pÄ varumÀrket : En vindlande resa om redovisningens sva?righet att informera om det mest va?sentliga
Syfte: Att utveckla ett starkt varuma?rke a?r ett sa?tt fo?r fo?retag att utma?rka sig fra?n ma?ngden, vilket idag a?r no?dva?ndigt pa? grund av den sta?ndigt o?kande konkurrenssituationen. Varuma?rket anses vara ett av fo?retagens mest va?rdefulla tillga?ngar men a?r problematiska att va?rdera. Problematiken beror bland annat pa? att va?rdet pa? varuma?rken pa?verkas av flertalet olika faktorer, da?ribland fo?retagets innovationsfo?rma?ga.
Om lyssnaren sjÀlv fÄr bestÀmma: Ett etnologiskt arbete om vad för slags programledare som radiolyssnarna sjÀlva skulle kunna föredra
I följande text kommer du att finna svar pÄ vad lyssnarna förvÀntar sig av sin programledare i radio. Du kommer ocksÄ att upptÀcka att det finns frÀmst tvÄ olika typer av lyssnargrupper som stÀller olika slags krav pÄ sina programledare. Dessa grupper valde jag att kalla för liberala och konservativa lyssnare. Varje lyssnare Àr dock liberal och/eller konservativ i olika hög grad. I slutÀndan blev det i alla fall bekrÀftat att programledarens roll i radion Àr av stor vikt för om en lyssnare ska vilja fortsÀtta lyssna pÄ ett program eller inte.
Design av stimuligenerator för radarmÄlsökare
During the development of microwave based sensors such as radar target seekers, input signals are needed to verify the performance of the system. Therefore, a channel board has been developed by previous thesis projects at Saab Bofors Dynamics. It uses a technique called Digital Radio Frequency Memory (DRFM). The purpose of this board is to sample and digitally store radio frequency signals in order to reconstruct them after a certain delay.The aim of this thesis project was to use the channel board named above to construct a portable instrument for generation of stimuli signals. This assignment has been divided into two tasks: firstly, to construct and put together the hardware components and secondly, to implement a graphical user interface for the instrument.