Sök:

Innovationsförmågans påverkan på varumärket

En vindlande resa om redovisningens sva?righet att informera om det mest va?sentliga


Syfte: Att utveckla ett starkt varuma?rke a?r ett sa?tt fo?r fo?retag att utma?rka sig fra?n ma?ngden, vilket idag a?r no?dva?ndigt pa? grund av den sta?ndigt o?kande konkurrenssituationen. Varuma?rket anses vara ett av fo?retagens mest va?rdefulla tillga?ngar men a?r problematiska att va?rdera. Problematiken beror bland annat pa? att va?rdet pa? varuma?rken pa?verkas av flertalet olika faktorer, da?ribland fo?retagets innovationsfo?rma?ga. Utifra?n denna bakgrund har studiens syfte utformats: att underso?ka hur va?rdet pa? fo?retags varuma?rken pa?verkas av deras innovationsfo?rma?ga.Metod: Vi har gjort en sekunda?rdataunderso?kning, da?r data ta?nkts samlas in fra?n databasen Retriever och, eftersom det visade sig att kvalite?n i den var bristfa?llig, fra?n fo?retagens a?rsredovisningar. P.g.a bristerna i Retrievers databas och otydlig information i a?rsredovisningar kompletterades studien med tre semi-strukturerade intervjuer. Studien genomfo?rdes pa? Stockholm Nasdaq OMX om omfattade de sto?rsta 250 fo?retag som hade minst ett registrerat varuma?rke. Fo?retag med irrelevant data fo?r studiens syfte eliminerades. Data analyserades genom Pearsons korrelationsanalys och linja?r regression. Intervjusvaren analyserades med hja?lp av ?well-grundad teori?.Resultat & Slutsats: Studiens resultat visar pa? att det finns ett positivt samband mellan varuma?rkesva?rdet och FoU. De kompletterande intervjuerna bidrog till att vi uppma?rksammandes pa? skillnaderna mellan praktikers och forskningens syn pa? va?sentligt redovisningsinformation och att bristerna som standarderna har ger fo?retagen mo?jligheten att kringga? rekommendationerna. Studiens slutsats a?r att fo?retags varuma?rken pa?verkas positivt av fo?retagets innovationsfo?rma?ga.Fo?rslag till fortsatt forskning: Pa? grund av begra?nsade resurser och databasens la?ga kvalitet har begra?nsat mo?jligheten att samla in tillfredssta?llande data. Da?rfo?r a?r ett fo?rslag till fortsatt forskning att genomfo?ra studien pa? en annan bo?rs a?n Stockholm Nasdaq OMX.Uppsatsens bidrag: Fra?mst bidrar denna studie till att belysa problemet med att den information som fo?retagen idag redovisar inte a?r tillra?cklig fo?r att ge kunskap om fo?retagens innovations- fo?rma?ga och immateriella tillga?ngar. Ett bidrag a?r a?ven att det finns ett samband mellan fo?retags varuma?rken och deras innovationsfo?rma?ga hos de fo?retag som underso?kts, men pa? grund av den begra?nsade datama?ngden a?r det sva?rt att dra na?gra generella slutsatser om detta samband.

Författare

Sara Adebäck Sofia Norman

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..