Sök:

Att prata CSR

- En studie av hur företag kommunicerar om CSR till anställda, investerare/ägare och NGO


Begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) har vuxit sig stort pa? senare tid och kan ha positiva effekter pa? fo?retags verksamhet och samha?llet i stort. Fo?r att fo?retag ska kunna nyttja de positiva fo?ljderna med ett CSR-arbete a?r kommunikationen till intressenterna central. Forskningen kring CSR-kommunikationen till intressenter har fra?mst fokuserat pa? intressentgruppen konsumenter, varvid denna studie underso?kte hur fo?retag kommunicerar om CSR till intressentgrupperna ansta?llda, investerare/a?gare och NGO:s. Underso?kningen genomfo?rdes med en kvalitativ metod i form av intervjuer pa? fo?retagen Statoil/INGO och Filippa K.Resultaten tyder pa? att de underso?kta fo?retagen i huvudsak anva?nder samma kommunikationsstrategi oavsett vilken intressent fo?retagen kommunicerar med, da?r Statoil/INGO fra?mst anva?nder enva?gskommunikation och Filippa K fra?mst anva?nder tva?va?gskommunikation. Den valda kommunikationsstrategin pa?verkar valet av kommunikationskanal som kan skilja sig a?t beroende pa? vilken intressent fo?retagen kommunicerar med. Vidare visar resultaten att de studerade fo?retagen fo?rmedlar samma budskap, fra?mst samha?llsnyttan, till samtliga tre intressenter i fo?retagens CSR-kommunikation. 

Författare

Mikaela Aspholm Olivia Liljedahl

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..