
Sökresultat:
2205 Uppsatser om Principal responsibility, - Sida 6 av 147
Har män ett kollektivt ansvar för den strukturella underordningen av kvinnor? ? Kollektivt moraliskt ansvar ur ett feministiskt perspektiv
The overarching aim of this essay is to analyze, from a feminist point of view, the moral responsibility for the structural oppression of women. In this discussion I focus on the issue of moral responsibility for sexual violence against women, such as rapes. I claim that a feminist theory of moral responsibility has to be based on a collectivist approach. I argue that men should be considered as collective moral responsible for the structural oppression of women. However, it is important that we analyze the interaction between actor and structure.
Intervention kontra Statssuveränitet : "Responsibility to Protect" - En studie av principens nyttjande vid interventionen i Libyen 2011
Sedan andra världskrigets slut har internationell debatt förekommit angående hur internationellt bemötande bör ske då en främmande befolkning utsätts för våld och övergrepp av dess egen statsledning. Ofta har inom ramen för denna debatt normen om icke-intervention kommit att ställas mot ett globalt förespråkande av mänskliga rättigheter.Efter uppmaning av FN:s tidigare Generalsekreterare Kofi Annan, upprättades år 2000 International Commission on Intervention and State Sovereignty. Kommissionens arbete mynnade ut i en rapport benämnd The Responsibility to Protect, vilken syftar till att söka internationell konsensus kring möjligheten att genomföra intervention med humanitärt skydd som mål, samt rekommendationer om hur en sådan bör ske.Syftet med uppsatsen är att genom kvalitativ textanalys söka svar på i vilken omfattning rekommendationerna inom The Responsibility to Protect överensstämmer med internationellt agerande under den inomstatliga konflikten i Libyen 2011.Studiens resultat visar på att internationellt agerande från FN, dess medlemsländer samt internationella organisationer till viss del överensstämmer med rapportens förespråkade konflikthantering innan demonstrationer utbröt i Libyen. Vidare visar studien att internationellt agerande väl överensstämmer med The Responsibility to Protect´s rekommendationer, då de libyska demonstrationerna eskalerade och mynnade ut i en inomstatlig väpnad konflikt..
When I grow up : En retorisk och semiotisk studie om ansvarsretorik hos Svenska Spel, angående minderåriga.
This essay is a qualitative study of the Swedish joint-stock company Svenska Spel AB?s television commercial from 2008. The commercial is called ?Spela lagom - When I grow up?, and is meant to serve as an informational commercial about being underaged in situations regarding gambling. Using semiotics and rhetoric?s, we are analyzing how elements seen in the commerical affects the rhetorical situation the clip is bound to; how the marketing is done to enhance Svenska Spel?s brand; and what strategies are used to make sure the public service announcements regarding persons involved with underage gambling gets acceptance.
"Change doesn't come easy" - A comparative study of Corporate Social Responsibility in large-scale dam projects
The process of economic globalization has in recent decades increased the power of multinational corporations. In recognition of their powerful position, corporations have begun to adopt Corporate Social Responsibility as a way of managing their social impact. Their interaction with the surrounding society reaches a peak when involved in large-scale projects, such as the Three Gorges Dam in China and the Narmada Valley Development Project in India. This essay analyses the concept of Corporate Social Responsibility in a comparative study between the two cases. By using current research, it focuses on the role of civil society for making Corporate Social Responsibility effective in developing countries.
?Jag tror dom går till en sökmotor och skriver ett ord??: En fenomenografisk undersökning av vuxenutbildares syn på informationssökning i undervisningen
The aim of this master thesis is to study how teachers in adult education view the phenomenon of information seeking in education. We have interviewed adult education teachers, and the method used when working with the data was phenomenography. We found three categories in our material: 1. Information seeking is the student?s responsibility; 2.
En resa för ett träd : En hermeneutisk studie om attityder till klimatkompensering av flygresor
The purpose of this paper is to examine the attitudes and willingness towards climate compensation in air travel. The study discuss if people feel a personal responsibility about the environment. Earlier research shows that tourists are positive towards climate compensation, but in reality very few use this service. The main question is: Which are the reasons for travellers not to use climate compensation? The used methodology is qualitative and based on ten interviews with people who have travelled by air one or several times since January 2007, when the service was first established.
Responsibility to Protect - en begreppsutredande studie
Militära interventioner som syftar till att skydda humanitära värden har länge varit kontroversiella inom världssamfundet. Framförallt har det funnits olika uppfattningar om hur värnandet av mänskliga rättigheter ska kunna förenas med statssuveräniteten. Låsningar har ofta lett till handlingsförlamning på grund av detta. År 2001 lanserades begreppet ?Responsibility to Protect? som ett förslag till lösning på problematiken.
Uppförandekoder inom livsmedelsindustrin : en fallstudie
The world has changed its understanding of environmental issues dramatically and more people are showing awareness of social and environmental problems. Various stakeholders have increasingly begun to show an interest in how companies are taking responsibility for their actions. This has led to an improved activity amongst organizations to make their production consequences positive. They work with Corporate and Social Responsibility (CSR). In order to communicate their responsibilities, many companies work with CSR and ethical guidelines.
En studie om en kapitalförvaltares skapande och bibehållande av kunder genom mervärde
The aim of this paper is to see if Sweden has implemented the recommendations and taken notice of the guidelines for employment that the Commission and Council set up every year and from this see the role of the Commission and Council for the national employment politics. The years that I focused on in the paper are year 2000- 2004. The method that is used is a case study research that is exploratory and explanatory. The theoretical starting points are theories about delegation, cooperation and a variation of control and autonomy. This is recognized in the Principal- Agent theory and the Principal- Supervisor-Agent model.
Svensk kod för bolagsstyrning, förändringar samt för- och nackdelar
Uppsatsens syfte är att undersöka om Svensk kod för bolagsstyrning har bidragit till förändringar jämfört med tidigare reglering samt praxis och om så är fallet, få en djupare förståelse för vilka dessa förändringar är. Vi kommer även att utreda vilka för- och nackdelar som Koden har fört med sig. Vi har använt oss av en kvalitativ metod, då vi har genomfört tre öppna intervjuer. Vår teoretiska referensram har utgått från principal-agentteorin och självreglering. Vi har vidare beskrivit regelverket Koden samtidigt som vi har redogjort för remissinstansernas diskussion kring Kodgruppens betänkande.
Intressenterna i centrum vid implementering av Corporate Social Responsibility
AbstractThe development of Corporate Social Responsibility has been increasing for the last decade.Not only is Corporate Social Responsibility an important thing for big rich companies, todayit includes all different kinds of companies? regardless size, profit or industry. An industrywhich affects the majority of the society is the grocery industry. People have on a daily basissome kind of relationship to the grocery industry, which means that we have high presure onthe companies to not take an over price on the goods, to have a good assortment and that thecompanies take responsibility for the society. With high pressure from different groups of thesociety it is hard for the companies to know how to please all groups at their highest level.In this essay a qualitative examination will be done of how grocery companies mange theproblems of having many stakeholders to please.
Social upphandling : Ett uttryck för public-private partnership?
The purpose of this thesis is to examine how social procurement can be a further development of public-private partnership. This is done with interviews and a case study of the social procurement Mitt Gröna Kvarter and its labor effort Boendebyggarna. The theoretical framework used in the thesis consists of public-private partnership and corporate social responsibility. It tries to answer the following questions:What does this social procurement mean by the concept of public-private partnership?What does this social procurement mean for the participants involved?How can social procurement be seen as a further development of public-private partnership?The thesis uses the theory development around the concepts of public-private partnership and corporate social responsibility and shows that social procurement does indeed have similarities to public-private partnership and could very well be a further development of it..
Köpeskillingsallokering: Påverkas redovisningen av förvärvarens storlek och skuldsättningsgrad?
Sedan år 2005 har det varit obligatoriskt för börsnoterade företag i EU att följa den internationella redovisningsstandarden IFRS 3 vid företagsförvärv. Vid ett företagsförvärv ska förvärvaren allokera kostnaden för förvärvet genom att först värdera de materiella tillgångarna till verkligt värde, sedan de immateriella tillgångarna och till sist allokera det som eventuellt blir över till goodwill. Att identifiera immateriella tillgångar och därmed skilja dem från goodwill anses vara en svår och komplex uppgift. Företagen har kritiserats för att generellt undervärdera immateriella tillgångar och övervärdera goodwill vid företagsförvärv, för att inte lämna tillräcklig information om hur de kommit fram till goodwillbeloppet och för att inte ta uppgiften att identifiera immateriella tillgångar på allvar.Om denna kritik är riktig, vilket mycket talar för, innebär det rimligen att företagsledningarna har ett intresse av att övervärdera goodwill. Detta intresse kan vara helt oegennyttigt, och enbart för företagets bästa, men det kan också vara egennyttigt.
Corporate Social Responsibility och Corporate Financial Performance : En studie om företagsstorleks inverkan på sambandet mellan CSR och CFP inom företag noterade på Nasdaq OMX Nordic Stockholm
Denna studie fokuserar på företagsstorleks inverkan på sambandet mellan Corporate Social Responsibility (CSR) och Corporate Financial Performance (CFP). Huvudsyftet är att mäta om effekten av CSR på CFP skiljer sig mellan små och stora företag noterade på Nasdaq OMX Nordic Stockholm. Perioden som studeras är åren 2006-2009 samt år 2011. För att utröna om företagsstorlek har inverkan på sambandet tillämpas modererande regressionsanalys som går ut på att fastställa huruvida någon interaktionseffekt förekommer eller ej. Vi kontrollerar även för variablerna bransch och tid.
Corporate Social Responsibility : Strategisk Tillämpning Mellan Olika Branscher
Corporate Social ResponsibilityThis thesis intends to exam the strategic use of Corporate Social Responsibility within fifthteen different companies, classified/divided into three various industries. The aim is to compare the three different industries, to look for disparities and similarities in their use of CSR. The disseration looks into both variance and resemblance in the use of Corporate Social Responsibility between the companies within the same branch of trade and between the industries.The industries of intrestThe three industries that the study has focus on is consumer, manufacturing and service related industries. Where the consumer industry is classified as companies with direct sales towards private consumers, the physical citizen. The manufacturing industry is classified as companies that manufacture products but that does´nt sell their products directly to the regular consumer.