Corporate Social Responsibility och Corporate Financial Performance
En studie om företagsstorleks inverkan på sambandet mellan CSR och CFP inom företag noterade på Nasdaq OMX Nordic Stockholm
Corporate Social ResponsibilityCSRCorporate Financial PerformanceCFPFirm-sizeStakeholder theoryLegitimacy theoryCorporate Social ResponsibilityCSRCorporate Financial PerformanceCFPFöretagsstorlekIntressentteorinLegitimitetsteorin
Denna studie fokuserar på företagsstorleks inverkan på sambandet mellan Corporate Social Responsibility (CSR) och Corporate Financial Performance (CFP). Huvudsyftet är att mäta om effekten av CSR på CFP skiljer sig mellan små och stora företag noterade på Nasdaq OMX Nordic Stockholm. Perioden som studeras är åren 2006-2009 samt år 2011. För att utröna om företagsstorlek har inverkan på sambandet tillämpas modererande regressionsanalys som går ut på att fastställa huruvida någon interaktionseffekt förekommer eller ej. Vi kontrollerar även för variablerna bransch och tid. Efter exkluderingar och bortfall består urvalet av 286 företag listade på Small-Cap, Mid-Cap och Large-Cap under den studerade tidsperioden. Resultaten visar att företagsstorlek påverkar sambandet mellan CSR och CFP, även om det är oklart på vilket sätt. Olika mått på CFP påvisar skilda riktningar av interaktionseffekten.