Sök:

Intressenterna i centrum vid implementering av Corporate Social Responsibility

AbstractThe development of Corporate Social Responsibility has been increasing for the last decade.Not only is Corporate Social Responsibility an important thing for big rich companies, todayit includes all different kinds of companies? regardless size, profit or industry. An industrywhich affects the majority of the society is the grocery industry. People have on a daily basissome kind of relationship to the grocery industry, which means that we have high presure onthe companies to not take an over price on the goods, to have a good assortment and that thecompanies take responsibility for the society. With high pressure from different groups of thesociety it is hard for the companies to know how to please all groups at their highest level.In this essay a qualitative examination will be done of how grocery companies mange theproblems of having many stakeholders to please. How they in the best manner try to improvetheir Corporate Social Responsibility in every part of their company. The result showed thatdespite general models of implementation, the best way to integrate stakeholders is to have agood communication.Utvecklingen av Corporate Social Responsibility har skett i snabb takt det senaste decenniet.Framförallt har ämnet blivit viktigt för alla företag, oavsett bransch, storlek eller omsättning.En bransch där den stora majoriteten av befolkningen blir berörd av företags Corporate SocialResponsibility-arbete är dagligvarubranschen. Människor är dagligen i kontakt medinhandling av matvaror och ställer därför stora krav på vad som finns på hyllorna, vilket prisvarorna har, samt hur företag i sin tur aktivt tar ansvar för samhället. För organisationerna isin tur är det svårt att tillfredställa alla intressenter, då Corporate Social Responsibility sedantidigare varit tolkningsbart i en vidd bredd, samt desto större marknad företagen opererar pådesto fler intressentgrupper är det att ta hänsyn till.I denna uppsats undersöks genom en kvalitativ studie, hur dagligvaruföretag på bästa sättanvänder sig av Corporate Social Responsibility inom sina företagsled. Hur de på enklast sätthandskas med den problematik som uppstår när det finns många intressentgrupper som villpåverka implementeringsprocessen. Resultatet visade att det framförallt handlar omkommunikation istället för strukturerade ramverk vid implementeringen. Vilket i sin turbetyder att det största fokuset vid implementering av Corporate Social Responsibility skallvara att upprätta en kommunikationsmall istället för en ämnesmanual.

Författare

Nathalie Arvidsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..