Sökresultat:
317 Uppsatser om Neuropsykiatrisk funktions-nedsättning - Sida 2 av 22
Musik tillsammans med personer med grav intellektuell funktionsnedsÀttning - personals perspektiv
Det finns idag inte mycket forskning na?r det ga?ller personer med grav intellektuell funk- tionsnedsa?ttning, inte i samband med musik och framfo?rallt inte ur ett aktivitetsper- spektiv. Jag har inte studerat den medicinska forskningen utan ha?llit mig till den forsk- ning som riktar sig mot livskvalitet och livsvillkor fo?r dessa personer. Den forskning som riktar sig mot personer med grav intellektuell funktionsnedsa?ttning har till stor del musikterapeutiska perspektiv.Syftet med denna uppsats a?r att fo?rsta? aktiviteten musik tillsammans med personer med grav utvecklingssto?rning.
Designbank: funktions- och designprinciper för en ny typ av webbaserat system
Syftet med uppsatsen var att undersöka och identifiera funktions- och designprinciper för en ny typ av webbaserat system, Designbank. Systemet kom att bestÄ av en webbplats och ett verktyg vars uppgift var att generera den nödvÀndiga programmeringen vid skapandet av en dynamisk webbplats. För att utmÀrka sig frÄn konkurrenter sÄ beslutades Designbank drivas som en webbyrÄ för frilansdesigners. En layout för webbplatsen designbank.se byggdes med hjÀlp av en teoretisk ?verktygslÄda? som kom att bestÄ av i litteraturen funna teorier för anvÀndarvÀnlighet och genredesign.
AD/HD, DAMP och Asperger syndrom. Hur upplever förÀldrar och lÀrare att det Àr att fÄ en diagnos pÄ sitt barn?
Genom att göra en studie med fenomenografisk ansats, har jag försökt att studera hur förÀldrar och lÀrare upplever att det Àr att fÄ en neuropsykiatrisk diagnos pÄ sitt barn. Jag har i min studie utgÄtt frÄn min egen förförstÄelse, eftersom jag Àr förÀlder till en pojke med DAMP. Efter att ha intervjuat, skrivit ner och analyserat mitt material upptÀckte jag tvÄ kategorier med tillhörande underkategorier. Jag har ocksÄ försökt att kortfattat förklara diagnoserna AD/HD, DAMP och Asperger syndrom. I min litteraturgenomgÄng har jag presenterat de som företrÀder det positiva med en neuropsykiatrisk diagnos och de som företrÀder det negativa med att fÄ en neuropsykiatrisk diagnos.
BARNETS BEHOV I FOKUS - EN LITTERATURSTUDIE OM MUNHĂLSA BLAND BARN MED FUNKTIONSNEDSĂTTNING
BARNETS BEHOV I FOKUS
EN LITTERATURSTUDIE OM MUNHĂLSA BLAND BARN MED FUNKTIONS-NEDSĂTTNING
Det bör ligga mer fokus pÄ barn med funktionsnedsÀttning, eftersom förhÄllanden under individens unga Är har stor betydelse för individens hÀlsa under hela livet. Tidigare studier har pÄvisat att hÀlsan bland barn med funktionsnedsÀttning Àr sÀmre jÀmfört med övriga barn i Sverige. Syftet med föreliggande litteraturstudie var att studera hÀlsan bland barn med funktionsnedsÀttning, men framför allt stu-dera munhÀlsan bland denna samhÀllsgrupp. Sökningen efter vetenskapliga artiklar har utförts i databasen PubMed. Totalt 10 studier uppfyllde inkluderingskrite-rierna för denna studie; 9 studier utfördes i olika lÀnder runt om i vÀrlden och endast en studie Àr genomförd i Sverige.
Att fÄ en diagnos : Hur pÄverkas individen av att fÄ en diagnos pÄ en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning?
I denna uppsats undersöktes genom halvstrukturerade kvalitativa intervjuer hur elever i gymnasieskolan upplevt att fÄ en diagnos pÄ en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. De intervjuade skulle samtliga ha fÄtt diagnosen inom de tre senaste Ären och gÄr pÄ olika program pÄ en gymnasieskola i Mellansverige. Syftet var att beskriva hur elever upplever att det Àr att fÄ en diagnos pÄ en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. Hur det pÄverkar relationen med vuxna och med kompisar samt hur det pÄverkar deras mÄende och framtidstro.   De intervjuade tillfrÄgades om sin medverkan av respektive speciallÀrare som arbetar med dem. Samtliga respondenter hade möjligheten att avböja erbjudandet eller avbryta samarbetet nÀrsomhelst under arbetets gÄng.
Makt och styrning inom idrottens fÀlt : En kvalitativ studie om ungdomar med funktionsnedsÀttning och deras villkor inom idrottsrörelsen
Uppsatsen syftar till att underso?ka om redovisningsstandarden IAS 36 efterfo?ljs i Sverige samt om det finns indikationer pa? att resultatmanipulering fo?rekommer inom standarden. IAS 36 behandlar redovisningen av goodwill. Tidigare forskning menar att fo?retag utnyttjar den subjektiva bedo?mningen av goodwill som standarden ger utrymme fo?r, genom att antingen skriva ned fo?r mycket eller avsiktlig fo?rdro?ja och skriva ned fo?r lite.
TillgÀnglighet i utemiljö - för funktions- och rörelsehindrade i Flagghusen, Malmö
Detta examensarbete undersöker hur tillgÀnglig och anvÀndbar utemiljön Àr i Flagghusen i Malmö för funktions- och rörelsehindrade samt tar fram förslag pÄ ÄtgÀrder som behövs för att göra platsen mer tillgÀnglig. Flagghusen Àr ett nybyggt omrÄde i VÀstra Hamnen i Malmö
dÀr kommunen satsat pÄ hÄllbar stadsutveckling, dÀrav valet av plats för vÄr studie.
Studien av omrÄdet har utgÄtt ifrÄn lagar, regler och förordningar med avseende pÄ utemiljöns
utformning av tillgÀngligheten och anvÀndbarheten för funktions- och rörelsehindrade. Det
som undersökts i omrÄdet Àr markbelÀggning, entréer, nivÄskillnader, gÄng- och cykelbanor
samt övergÄngsstÀllen och korsningar.
En kvalitativ metod anvÀnds i detta arbete genom intervjuer och deltagande observationer. För
att fÄ kunskap om arbetsprocessen i Flagghusen har diskuterande samtal hÄllits med aktuella
personer pÄ Stadsbyggnadskontoret. En omfattande litteraturgranskning har gjorts för att fÄ
kunskap om Àmnet tillgÀnglighet.
Att göra en plats tillgÀnglig för alla borde inte vara svÄrt, dÀremot Àr behoven olika beroende
pÄ vilken typ av funktionshinder en person har.
Resultatmanipulering inom IAS 36 : En studie av soliditet och o?verdrivna goodwillnedskrivningar pa? Stockholmsbo?rsen
Uppsatsen syftar till att underso?ka om redovisningsstandarden IAS 36 efterfo?ljs i Sverige samt om det finns indikationer pa? att resultatmanipulering fo?rekommer inom standarden. IAS 36 behandlar redovisningen av goodwill. Tidigare forskning menar att fo?retag utnyttjar den subjektiva bedo?mningen av goodwill som standarden ger utrymme fo?r, genom att antingen skriva ned fo?r mycket eller avsiktlig fo?rdro?ja och skriva ned fo?r lite.
För- och nackdelar med en neuropsykiatrisk diagnos
Diagnoser Àr ett sÀtt för samhÀllet att beskriva och grÀnssÀtta vad som Àr normalt och socialt accepterat. Diagnos Àr Àven en social konstruktion som oftast utifrÄn ett samhÀllsperspektiv har en negativ inverkan. MÀnniskor sÀtter etiketter pÄ de med diagnosen och oftast Àr det i negativ bemÀrkelse och man accepterar inte det avvikande beteendet som diagnosen förklarar. Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur vuxna med diagnos upplever för- och nackdelar med sin diagnos. Med den kvalitativa metoden har semistrukturerade intervjuer genomförts.
Kommunikation med musik och tecken : en experimentell studie med vuxna om inlÀrning av Tecken som AKK med stöd av musik
Denna studie underso?ker, via ett experiment, om musik sto?djer inla?rning av Teck- en som Alternativ och/eller Kompletterande Kommunikation. Ma?nniskor kom- municerar pa? olika sa?tt och musik kan vara motivation fo?r la?rande. I Fo?renta Nat- ionernas Konvention om ra?ttigheter fo?r ma?nniskor med funktionsnedsa?ttning sta?r det om ra?tten till kommunikation.
KartlÀggning av musikrelaterade förmÄgor hos personer med grav intellektuell funktionsnedsÀttning : musikterapeutisk metodutveckling
Musikterapeutisk metodutveckling, av Linn Johnels a?r en studie inom ramen fo?r Magisterprogrammet i musikpedagogik med profil musik- terapi vid Kungliga Musikho?gskolan i Stockholm.Syftet med uppsatsen var att ta fram och utva?rdera ett instrument fo?r att kartla?gga olika musikrelaterade fo?rma?gor hos individer med grav intellektuell funktions- nedsa?ttning. Detta a?r en eftersatt grupp i musikterapeutisk forskning, trots att det finns indikationer pa? att musik kan fungera som ett viktigt medel fo?r kommuni- kation, ka?nslouttryck och socialt samspel. Uppsatsen tar sin utga?ngspunkt fra?mst i den biologisk-dynamiska utvecklingspsykologiska inriktningen av musikterapi.
Uppfattningar och nöjdhet kring en HR-funktions uppgifter
Med teorin om verklighetsforskning som ramverk utfördes en undersökning pÄ uppdrag av HR-funktionen pÄ Parker Hannifin AB i Sverige. DÄ det i tidigare forskning visat sig finnas oklarheter kring rollfördelningen mellan chefer och HR-personal samt att chefers förvÀntningar pÄ HR-funktionen influerar dess roll, genomfördes denna undersökning kring uppfattningar och nöjdhet gÀllande en HR-funktions uppgifter. Studien syftade till att belysa eventuella skillnader i kundnöjdhet bland chefer utifrÄn vilken enhet de tillhör, vilken chefsposition de har, hur lÀnge de arbetat som chef inom organisationen samt hur ofta de Àr i kontakt med HR. Det undersöktes Àven ifall Äsikter kring förbÀttringsomrÄden har förÀndrats sedan senast utförd undersökning. Studien genomfördes via en dokumentanalys och ett egentillverkat frÄgeformulÀr som skickades ut till samtliga chefer inom Parker i Sverige.
L?rande ?r att de ska g? fr?n en liten blomma till en stor sol. En kvalitativ intervjustudie om elevassistenters undervisningsroll p? fritidshem knutna till grunds?rskolan
Studiens syfte ?r att unders?ka elevassistenters erfarenhet av- och reflektioner kring den
undervisningsroll de har, och deras syn p? det l?rande som sker p? fritidshem knutna till
grunds?rskolan. Studiens fr?gest?llningar vill granska hur n?gra elevassistenter beskriver att
de utf?r undervisning p? fritidshem kopplat till l?roplanens undervisningsm?l f?r fritidshem
och p? vilka s?tt de f?r v?gledning i arbetet med undervisningen.
Studien utg?r fr?n Deweys teorier om intresse som central best?ndsdel i elevers l?rande, och
socialt samspel som betydelseb?rare i undervisningen. ?ven Wengers teori kring praktikge-
menskap finns med som belyser hur en grupp individer skapar och formar den praktik de ?r en
del av.
Förebyggande arbete för barn med avvikande beteende ? en kvalitativ studie om barn utan neuropsykiatrisk diagnos
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och redogöra för vad det finns för förebyggande socialt arbete för barn som har uppvisat avvikande beteende och deras förÀldrar. Studien riktar sig till barn upp till 10 Ärs Älder som har uppvisat avvikande beteende men inte har fÄtt en neuropsykiatrisk diagnos. De centrala frÄgestÀllningarna Àr:? Vad finns det för förebyggande ÄtgÀrder för icke diagnostiserade barn med avvikande beteende?? Hur ska barnen bemötas?? Vad Àr förÀldrarnas roll i detta arbete?Detta Àr en kvalitativ studie dÀr vi har intervjuat sex socionomer och tvÄ specialpedagoger som arbetar med socialt arbete. De kommer dagligen i kontakt med barn som har avvikande beteende och deras familjer.
Lekterapins p?verkan p? social lekf?rm?ga hos barn med ADHD En beskrivande litteratur?versikt
Bakgrund Cirka sju procent av barnen i Sverige har diagnosen Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD), som ?r en neuropsykiatrisk
funktionsneds?ttning som ofta f?ljs av sociala och empatiska sv?righeter. Lek
utg?r en betydande del av barnets l?randeprocess. Genom lek socialiseras
barn och utvecklas i samspel med andra.