Sök:

BARNETS BEHOV I FOKUS - EN LITTERATURSTUDIE OM MUNHÄLSA BLAND BARN MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING


BARNETS BEHOV I FOKUS EN LITTERATURSTUDIE OM MUNHÄLSA BLAND BARN MED FUNKTIONS-NEDSÄTTNING Det bör ligga mer fokus på barn med funktionsnedsättning, eftersom förhållanden under individens unga år har stor betydelse för individens hälsa under hela livet. Tidigare studier har påvisat att hälsan bland barn med funktionsnedsättning är sämre jämfört med övriga barn i Sverige. Syftet med föreliggande litteraturstudie var att studera hälsan bland barn med funktionsnedsättning, men framför allt stu-dera munhälsan bland denna samhällsgrupp. Sökningen efter vetenskapliga artiklar har utförts i databasen PubMed. Totalt 10 studier uppfyllde inkluderingskrite-rierna för denna studie; 9 studier utfördes i olika länder runt om i världen och endast en studie är genomförd i Sverige. Resultatet i de 9 internationella studierna visade att munhälsan och munhygienen är sämre bland barn med funktionsnedsättning jämfört med barn utan funktions-nedsättning. Därmed var tandvårdsbehovet högre bland gruppen. Orsaken var bristande ansvar och kunskap bland tand, hälso- och sjukvårdspersonalen. Brist på kunskap fanns även bland föräldrarna till barnen. Dessutom underprioriterade föräldrarna barnens munhygien. Slutsatsen är att en sämre munhälsa kan leda till att det allmänna hälsotillståndet försämras bland funktionsnedsatta barn. Därför bör mer forskning i Sverige göras inom området för att avgöra om detta hälsopro-blem även finns hos svenska barn med funktionsnedsättning. Barn med funktions-nedsättning bör prioriteras och fler hälsofrämjande insatser bör sättas in för att främja deras utveckling i positiv riktning. Nyckelord: Barn, Folkhälsovetenskap, Funktionsnedsättning, Hälsorisker, Mun-hälsa, Tandvårdsbehov

Författare

Marwa Moussa

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Hälsa och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..