Sök:

Sökresultat:

1759 Uppsatser om Nöjd Kund Index - Sida 23 av 118

FörbÀttrad plockkvalitet - ett kvalitetsprojekt vid DSV solution AB

Detta examensarbete har utförts vid institutionen för teknik och naturvetenskap vid Linköpings Tekniska Högskola. Uppdragsgivare har varit DSV Solutions AB i Norrköping som önskade att ett kvalitetsprojekt skulle genomföras i lagret pĂ„ HĂ€ndelö. Syftet med arbetet Ă€r att förbĂ€ttra lagret hos utvalda kunder pĂ„ DSV Solutions AB i Norrköping. Med en förbĂ€ttring av lagret menas mindre felplock samtidigt som lagret inte fĂ„r ökade kostnader av eventuella förĂ€ndringar. ÅtgĂ€rder för att förbĂ€ttra effektiviteten har ocksĂ„ genomförts dĂ„ det fanns förhoppningarna om att plockarna skulle kĂ€nna mindre stress om de hann plocka fler order under en viss tid jĂ€mfört med innan.I dagslĂ€get har företaget fyra kunder i sitt lager och detta arbete fokuserar pĂ„ tvĂ„ av dessa kunder.

Prediktion av beta för fonder

SEB Merchant Banking provides to its institutional customers a true market neutral product called Dynamic Manager Alpha (DMA). The DMA is constructed by a long position in an exceptionally well performing mutual fund and a beta adjusted short position in an appropriate index. The key to making the product market neutral is adjusting with the correct beta, since the beta changes, it is very important to have a good model for predicting beta in the future.This master thesis begins with describing what beta is in a CAPM sense. It then continues with recognizing the so called ?Two Beta Trap?, which separates two kinds of beta.

Kundidentifiering i en nÀtbutik

Det globala nÀtverket Internet vÀxer för var dag som gÄr och det gör Àven dess möjligheter. Idag omsÀtter den elektroniska handeln över Internet miljardbelopp och förvÀntas öka ytterligare de kommande Ären. Allt fler företag startar upp handel över Internet i nÀtbutiker och intresset bland konsumenterna ökar.NÀr elektroniska avtal sluts försvinner den fysiska kontakten och den personliga kontakten minskas. Som en följd av detta ökar behovet av en sÀker identifiering av InternetanvÀndarna. Detta Àr vad mitt arbete handlar om.Arbetet belyser vilka problem och möjligheter som finns för en svensk nÀtbutik att identifiera kunder som besöker nÀtbutiken.

Missnöjda kunders agerande : En jÀmförelse mellan köp i fysisk butik och i virtuell butik

Inledning: Etableringen av e-handel har underlÀttat vardagen för mÄnga mÀnniskor som nu kan handla produkter över internet, hemifrÄn och nÀr de vill. SÄ lÀnge som handel har funnits har Àven missnöjda kunder varit ett faktum och sÄ lÀnge handeln fortsÀtter kommer kunder fortsÀtta att vara missnöjda. E-handeln har gjort att mÄnga mÀnniskor har fÄtt nya shoppingvanor och vÀrderingar, men en del Àr skeptiska till att handla över internet pÄ grund av att det Àr krÄngligt och att de inte fÄr den sinnliga upplevelsen det innebÀr att handla i en fysisk butik. Missnöjet som uppstÄr hos kunder som handlar över internet i en virtuell butik, tror vi skiljer sig frÄn det missnöje en kund fÄr efter att ha handlat i en fysisk butik.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att frÄn ett kundperspektiv utveckla en djupare förstÄelse för om missnöjda kunders agerande skiljer sig Ät vid köp i en fysisk butik jÀmfört med köp i en virtuell butik. Om sÄ Àr fallet sÄ ska dessa skillnader beskrivas och analyseras för att ytterligare kunskap inom omrÄdet ska uppnÄs.

En företagsstudie och dataanalys med syfte att förenkla produktionsstyrning

SEB Merchant Banking provides to its institutional customers a true market neutral product called Dynamic Manager Alpha (DMA). The DMA is constructed by a long position in an exceptionally well performing mutual fund and a beta adjusted short position in an appropriate index. The key to making the product market neutral is adjusting with the correct beta, since the beta changes, it is very important to have a good model for predicting beta in the future.This master thesis begins with describing what beta is in a CAPM sense. It then continues with recognizing the so called ?Two Beta Trap?, which separates two kinds of beta.

Teknisk Analys : En indexbaserad studie av glidande medelvÀrden pÄ den svenska aktiemarknaden

Det förekommer idag frÀmst tvÄ olika huvudkategorier nÀr det gÀller analys av aktier, nÀmligen fundamental och teknisk analys. Den tekniska analysen, syftar till att utifrÄn ett företags historiska kursutveckling, söka prognostisera en framtida trend för aktien. Grundtanken Àr att mÀnniskor i grupp tÀnker och agerar pÄ liknande sÀtt nÀr de befinner sig i en viss situation och att dessa gruppbeteenden resulterar i mönster, som den teknisk aanalytikern menar gÄr att tolka. Tekniken strÀcker sig tillbaka till 1800-talet och anvÀndsflitigt idag av sÄvÀl mindre som större investerare och aktörer pÄ de finansiella marknaderna.En av mÄnga tekniker inom teknisk analys fokuserar pÄ glidande medelvÀrden av olika lÀngder och kombinationer. Enligt teorin uppstÄr köp- respektive sÀljsignaler nÀr dessamedelvÀrden korsar varandra.

Riskmodell för uppkomst av skogsbrÀnder: pilotstudie i Arvika
kommun

Beredskapsenheten pÄ lÀnsstyrelsen i VÀrmland driver ett projekt om risk och sÄrbarhetsanalyser i lÀnet som benÀmns ?SÀkerhet i VÀrmland?. Detta examensarbete studerar skogsbrÀnder utifrÄn ett riskperspektiv och Àr ett led i projektet. MÄlen med studien Àr att Ästadkomma en riskmodell för skogsbrÀnder som kan anvÀndas vid planering pÄ lokal- och regional nivÄ i samhÀllet. Studien delas upp i tvÄ delar.

Test av svag marknadseffektivitet för OMX Stockholm 30

Studiens syfte Àr att se huruvida OMX Stockholm 30 Àr svagt effektiv. Studien bygger pÄ de kurser Stockholmsbörsen publi-cerar för OMX Stockholm 30. Vi har valt en strikt de-duktiv ansats. UtgÄngspunkten Àr Famas teorier om den effektiva marknaden, dÀr vi valt att inrikta oss pÄ den svaga formen av effektivitet. Vi genomför ett antal tester för att se ifall vi kan urskilja ett mönster i index-kurserna eller om priserna följer en ?random walk?..

Value creation from a gender perspective ñ€“ a case study of Caran

Caran has a strong belief that women leaders affect the financial profitability positive. Since women leaders are intangible resources it is very difficult to calculate its exact value. The authors found that one of their measurement methods canñ€ℱt be used to calculate the value of women leaders. The other measurement method can calculate significance between women and men leaders and provides an index to be compared to other groups. But there is no prove that women are better creating value than their men colleagues, the figures indicate that women add more value due to their lower wages.

Prediktionsmodell för graviditet vid in vitro-fertilisering med ett frys-tinat embryo

SEB Merchant Banking provides to its institutional customers a true market neutral product called Dynamic Manager Alpha (DMA). The DMA is constructed by a long position in an exceptionally well performing mutual fund and a beta adjusted short position in an appropriate index. The key to making the product market neutral is adjusting with the correct beta, since the beta changes, it is very important to have a good model for predicting beta in the future.This master thesis begins with describing what beta is in a CAPM sense. It then continues with recognizing the so called ?Two Beta Trap?, which separates two kinds of beta.

ArbetsförmÄgeindex för att identifiera tidiga tecken pÄ ohÀlsa hos arbetstagare: upplevelser hos personal som arbetar inom företagshÀlsovÄrden i Finland

Bakgrund: I Sverige stÀller lagen högre krav pÄ de bedömningar som görs av arbetsförmÄga Àn vad som kan genomföras med dagens befintliga bedömningsinstrument. I samband med att begreppet arbetsförmÄga började anvÀndas vÀxte WAI (Work Ability Index) fram och började anvÀndas i Finland under 1980-talet. WAI anvÀnds pÄ bÄde grupp- och individnivÄ för att bedöma befintlig och framtida arbetsförmÄga i relation till nuvarande arbete. Syfte: Att undersöka vilken betydelse WAI har i Finland för att identifiera tidiga tecken pÄ ohÀlsa hos arbetstagare samt hur resultatet kan anvÀndas i utformandet av insatser/interventioner. Metod: För att kunna ta del av upplevelser kring anvÀndandet av WAI genomfördes sex intervjuer med personal inom den privata företagshÀlsovÄrden i Finland.

-Order, var god dröj! : -En studie i ledtidsanalys av ett TQM-företag utifrÄn ett SCM-perspektiv.

Examensarbete 20p Företagsekonomi Tekonomprogrammet vid Örebro Universitet ESI VT 2007Titel: -Order, var god dröj! - En studie i ledtidsanalys av ett TQM-företag utifrĂ„n ett SCM perspektiv.Författare: PĂ€r Alfredson, Mikael Eriksson, Jonas HellmanHandledare: Leif SannerExaminator: Detlef QuastBakgrund Marknader skapar ett behov av kortare ledtider och mer effektiva leveranser nĂ€r konkurrensen ökar. UtifrĂ„n denna verklighet har PartnerTech fĂ„tt incitament frĂ„n deras största kund att de vill förkorta den totala ledtiden pĂ„ leveranser. NĂ€r materialet som anvĂ€nds i produktionen Ă€r metall som det i det hĂ€r fallet sĂ„ försvĂ„ras arbetet med ledtidsförkortning dĂ„ efterfrĂ„gan idag Ă€r större Ă€n utbudet pĂ„ den marknaden.Syfte Att i en fallstudie kartlĂ€gga och analysera företagets problematik med lĂ„nga ledtider för produkt AT4CS.Metod Studien har en deduktiv forskningsansats dĂ€r vi utifrĂ„n teorin undersöker vĂ„rt fallföretag. Vi har anvĂ€nt oss av bĂ„de kvalitativ och kvantitativ data som egenhĂ€ndigt samlats in men ocksĂ„ sekundĂ€rdata. Vi har avgrĂ€nsat oss till PartnerTech i Karlskoga och en av deras produkter.Teori I studien har vi anvĂ€nt oss av tre olika teorier, Total Quality Management, Supply Chain Management och Supply Chain Risk Management.Slutsats Den aktivitet som tveklöst stĂ„r för den största andelen av den totala ledtiden Ă€r materialanskaffning.

Förtroendets betydelse i relationens livscykel, vid köp av externa tjÀnster

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur och nÀr förtroendet skapas i en affÀrsrelation dÄ parterna inte har nÄgon tidigare erfarenhet av varandra. Vidare Àr syftet att undersöka vilken betydelse förtroendet har, samt nÀr i relationens livscykel förtroendets betydelse Àr som störst. Den första teorin som vi redogör för Àr relationsmodellen, vilken beskriver de olika faserna i en relation. DÀrefter presenterar vi köpbeteendet och vidare försÀtter vi med teorier om vÀrdeskapande, samt teorier om olika typer av förtroende. Vidare fortsÀtter vi med agentteorin, som sedan följs av teorier om missnöje.

Kan en H & M och en Zarakund vara samma kund? ? En undersökning i tvÄ europeiska stÀder.

The struggle for the customer has become a priority for the fashion industriesconsidering that it is the customers? willing to shop that guarantees theircontinuous survival on today?s competitive market. To keep the customer happyand satisfied, should be their priority as this leads to an economic advantagesince the customer becomes the companies strongest allay with help of the socalled ?word of mouth? effect. The positive response is then transmitted fromthe customer, acting as a spokes- person for the company.

Systembolagets balanserade styrkort : En studie av balansen mellan perspektiven i styrkortet för Systembolagets butiker

Den tilltagande konkurrensen till följd av ökad globalisering bidrog i början av 1990-talet till att den traditionella ekonomistyrningen bedömdes vara ett otillrÀckligt verktyg för att leda organisationer. Kaplan och Nortons introducering av det balanserade styrkortet innebar att företag gavs fortsatt möjlighet att bevaka det finansiella resultatet samtidigt som prestationen uppmÀrksammades utifrÄn ytterligare tre icke-finansiella aspekter.Systembolaget AB har sedan flera Är tillbaka anvÀnt ett balanserat styrkort för att driva sin verksamhet i Sverige. Syftet med vÄr uppsats Àr att för Systembolagets rÀkning utreda hur balansen mellan perspektiven i styrkortet upplevs pÄ butiksnivÄ och att identifiera orsaker bakom en eventuell obalans. Den teoretiska redogörelsen Àr hÀmtad ur böcker och artiklar av modellens ursprungsförfattare Kaplan och Norton, vilken sedan kompletteras med andra forskares teorier. Utredningen bygger pÄ intervjuer med totalt 16 av Systembolagets butikschefer fördelade över landet.

<- FöregÄende sida 23 NÀsta sida ->