
Sökresultat:
1759 Uppsatser om Nöjd Kund Index - Sida 22 av 118
Sociala medier : Ett relationsbyggande verktyg?
Den rådande trenden är att vi blir alltmer uppkopplade mot Internet och sociala medier. Vi kommunicerar med varandra snabbare och flitigare. Via sociala medier kan företag nå en allt större publik. Främjar sociala medier relationen mellan företag och kund eller gör de mer skada än nytta?.
Förutsättningar för distanskommunikation mellan reklambyråer och kunder : En intervju- och enkätundersökning
Små reklambyråer har, i skuggan av den ekonomiska krisen, fått konkurrens om sina kunder av större reklambyråer och tryckerier. En lösning kan vara att skapa relationer till företag utanför närområdet. Internetbaserade verktyg för distanskommunikation skulle i sådana fall kunna erbjuda ett bra komplement till det fysiska mötet.Distanskommunikation är effektivt eftersom det bland annat ger minskad tidsåtgång för möten och minskade resekostnader. Denna typ av kommunikation kan dock innebära större risk för missförstånd, och färre tillfällen att bygga en personlig relation till kunden. Användningen av internetbaserade verktyg för att kommunicera på distans förväntas dock bli allt vanligare i framtiden, i takt med att utbudet av kommunikationsverktyg ökar.Huvudmålet med denna studie har därför varit att undersöka förutsättningarna för distanskommunikation mellan reklambyrå och kund.
Power Lines - Wasteland or Biodiversity Hotspots?
Det svenska kulturlandskapet har förändrats radikalt under de senaste 200 åren från ett varierat och heterogent landskap till ett mer monotont, homogeniserat landskap som följd av att olika former av mänskligt resursutnyttjande har effektiviserats. Detta har lett till en fragmentering av livsmiljöerna för flera av kulturlandskapets arter. Kraftledningsgator kan tänkas hysa naturtyper som påminner om vissa av de nu försvunna eller fragmenterade livsmiljöerna (t ex betad skogsmark och vissa typer av ängsmarker) och skulle kunna ha en viktig betydelse som reträttplats och/eller spridningskorridor för dessa arter.I en fallfällsinventering i Köpings och Strängnäs kommun i Mälardalen undersöktes förekomst och abundans av marklevande evertebrater i kraftledningsgator, skog och betesmark. Jämförelser i förekomst och abundans gjordes mellan dessa marktyper (d v s kraftledningsgator, skog och betesmark), samt mellan positioner inom kraftledningsgator (centrala och distala delar) och närliggande skogsmark. Jämförelserna innefattade dels analyser av artantal (eller snarare antal taxa) och flera olika biodiversitetsindex och dels analyser av likhet i artförekomst och individantal med "likhetsindex" (similarity index).
Utvärderingsmetod Säkerhetskultur: Ett första steg i en valideringsprocess
Företag investerar idag väldigt mycket pengar på att säkra sina fysiska och
logiska tillgångar med hjälp av tekniska skyddsmekanismer. Dock är all säkerhet
på något sätt beroende av den enskilde individens omdöme och kunskap. Hur går
det avgöra att organisationen kan lita på individens omdöme och kunskap? Hur
går det avgöra om en organisation har en god kultur kring säkerhet? Genom att
utvärdera säkerhetskulturen kan organisationer få ett utökat underlag i
riskhanteringsarbetet samt en bättre förmåga att hantera det som hotar
verksamhetens tillgångar. Den forskning som finns idag på området
säkerhetskultur är både oense kring vad som utgör god säkerhetskultur men
framför allt hur kulturen ska utvärderas.
Värderingar i CSR-kommunikation. : Kan ett företag minska risken för att budskapet uppfattas med skepticism?
Syfte: Examensarbetet har skrivits för att testa om ett CSR-budskap baserat på ett värdeteoretiskt ramverk har högre trovärdighet hos en presumtiv kund än ett budskap som inte är det.Metod: I detta examensarbete har endast primärdata använts som samlats in genom en kvantitativ enkätundersökning. Dataanalysen har sedan skett utifrån ett kvantitativt förhållningssätt.Resultat och slutsats: Resultatet i studien visar att företag som önskar öka trovärdigheten i sin CSR-kommunikation bör överväga att använda sig av ett värdeteoretiskt ramverk i sin kommunikation. Resultatet stödjer Schmeltz tes från 2014 om att ett värdeteoretiskt ramverk kan bidra till att öka den uppfattade trovärdigheten hos en presumtiv kund. Det finns dock viss skillnad i uppfattning mellan könen där kvinnor generellt mottar budskapen mer positivt.Förslag till fortsatt forskning: Det skulle vara intressant att närmare studera skillnaderna i uppfattning av CSR-budskapen mellan könen i synnerhet om det i en större kontext verkligen är så att män uppfattar kompetensvärderingar med högre trovärdighet än vad kvinnor gör och att kvinnor uppfattar personliga värderingar med högre trovärdighet än vad män gör.Uppsatsens bidrag: Den här uppsatsen visar att kommunikatörer och marknadschefer inom privatresebranschen bör överväga att använda ett värdeteoretiskt ramverk när de kommunicerar CSR med sina presumtiva kunder om de har ambitionen att öka den uppfattade trovärdigheten i sina budskap..
Är Stockholmsbörsen predicerbar?
I den här uppsatsen testas huruvida Stockholmsbörsen är predicerbar, i motsats till den icke-predicerbara teorin ? Random Walk theory. Till skillnad från majoriteten av tidigare studier, undersöker jag predicerbarhet för enskilda aktier, och inte bara som ett aggregerat fenomen i form av ett index. Resultatet av studien visar att Stochholmsbörsen som en homogen grupp inte gå att predicera. Däremot, då varje aktie undersökts i isolerad form, uppvisar majoriteten av aktierna ett predicerbarat beteende ? i form av Mean Reversion, alternativt Mean Aversion..
The effect of abolishing milk quotas : a study of comparative advantages amongst European member states
The European Union provide 27 % of total volume raw milk produced in the world. This number is steadily decreasing due to that the world milk production increase is more rapid than EU production growth. The growing middle-class change the demand for food, a higher standard of living increase the demand of milk products as well as other various animal products. Since 1984 the EU milk quota has limited the supply from EU, but the quota will expire April 1st 2015. The European Milk Board expect that the removal of quotas will make the farm gate price decline.
Konsonant- och vokalduration i enaresamiska
SEB Merchant Banking provides to its institutional customers a true market neutral product called Dynamic Manager Alpha (DMA). The DMA is constructed by a long position in an exceptionally well performing mutual fund and a beta adjusted short position in an appropriate index. The key to making the product market neutral is adjusting with the correct beta, since the beta changes, it is very important to have a good model for predicting beta in the future.This master thesis begins with describing what beta is in a CAPM sense. It then continues with recognizing the so called ?Two Beta Trap?, which separates two kinds of beta.
Isometrier i Poincarés halvplansmodell
SEB Merchant Banking provides to its institutional customers a true market neutral product called Dynamic Manager Alpha (DMA). The DMA is constructed by a long position in an exceptionally well performing mutual fund and a beta adjusted short position in an appropriate index. The key to making the product market neutral is adjusting with the correct beta, since the beta changes, it is very important to have a good model for predicting beta in the future.This master thesis begins with describing what beta is in a CAPM sense. It then continues with recognizing the so called ?Two Beta Trap?, which separates two kinds of beta.
En studie av företags redovisning av kund- och leverantörsrelationer vid rörelseförvärv
Företags tillgångar i form av relationer, har i tidigare studier berörts och påvisats vara viktigavärdedrivare och därmed av betydande värde för företag. För att värdet av ett rörelseförvärvkorrekt ska återspeglas i redovisningen i de finansiella rapporterna har standarden IFRS 3tagits fram. Standardens syfte är att förbättra relevans, tillförlitlighet och jämförbarhet.I denna studie har Europeiska företag som genomfört förvärv, och som sedan år 2005redovisar enligt IFRS, undersökts. Ett urval av rörelseförvärv har analyserats i syfte attkartlägga huruvida företagen allokerar förvärvets köpeskilling, och därmed specificerar ettvärde, till immateriella tillgångar och specifikt till posterna för kund- ochleverantörsrelationer. Studien dokumenterade i 34 % av de observerade förvärven redovisadetillgångar i form av kundrelationer.
När kunden inte ser... : en studie om känsloarbete i kundmöten
Denna uppsats handlar om känsloarbete, det vill säga när man i sitt arbete tvingas visaupp andra känslor än man i verkligheten känner. Känsloarbete som begrepp myntadesav sociologen Hochschild 1983 och denna uppsats bygger vidare på den forskningsom har gjorts på ämnet sedan dess.Vi har med hjälp av djupintervjuer och analys inspirerad av Grounded theoryundersökt hur de anställda vid Länsförsäkringar upplever och hanterar sina känslor iinteraktionen till kunder. I kundmötet ser vi en spänning i form av den så kalladeinteraktionstriangeln som innebär att kunden, servicearbetaren och organisationen harolika mål och förväntningar på servicemötet. Både organisation och kund ställer kravpå hur den anställda ska uppträda i servicemötet och vilka känslor han eller hon börvisa upp. De krav vi upplever oss att ha på vilka känslor vi ska visa upp i en visssituation, detta kallar Hochschild för känsloregler.Vår slutsats är att känsloarbete förflyttar sig i en modell från krav till kontroll.
ICAs ?Mina varor? : framgångsrik ?one-to-one marketing??
?One-to-one marketing? är en marknadsföringsidé där relationen mellan kund och leverantör står i fokus. Den kunskap om en specifik kund som leverantören får via relationen kan användas för att utforma erbjudanden anpassade för just den kunden. Erbjudandena är ämnade att påverka relationen positivt och göra kunden lojal till leverantören. Nya tekniska hjälpmedel har medfört att information om kundens preferenser kan lagras och bearbetas för att därefter användas till att utforma dessaerbjudanden.
Sida ur ett lilberalfeministiskt perspektiv : Finns jämställdhetsidéer av liberalfeministiskt slag i Sidas bistånds - och utvecklingspolitik?
AbstractEssay in Political Science, C ? level, by Ylva Björkegren, spring semester 2008. Tutor: Anna Spånning. ?Sida from a liberal feministic perspective.
Om kunden själv får välja
Social media är idag ett väletablerat begrepp och mediet används flitigt av både företag och privatpersoner. Användningsområden innefattar allt från marknadsföring till att kommunicera med andra användare. I nuläget är det ett stort fokus på att företag ska engagera sina kunder via detta medium för att på lång sikt skapa kundrelationer. För ett företag innebär en engagerad kund någon som samarbetar och genom sina handlingar skapar ett värde, för både kunden och företaget. Kundengagemang kan definieras som styrkan av en kunds deltagande och koppling till en organisations erbjudanden och aktiviteter, och kan påbörjas av antingen kunden eller företaget.
En undersökning av kondensator-diod-enheten BMF 630 032/1
Mitt examensarbete bestod i att göra en undersökning av kondensator-diod- enheten BMF 630 032/1. Arbetet utfördes åt Ericsson Anslutningssystem AB i Skellefteå som tillverkar enheten åt en extern kund. Produkten har inte varit problemfri vare sig på tillverkningsstadiet eller sedan den nått kund och ansågs därför vara i behov av en översyn. Enheten har haft en tendens att under vissa omständigheter ge oväntade mätresultat vid testning utan att något egentligt fel kunnat konstateras. Då resultaten måste ligga inom vissa gränser för att en enhet ska kunna godkännas har mycket tid åtgått för felsökning av enheter som till slut visat sig vara felfria.