Sök:

Kundidentifiering i en nätbutik

Det globala nätverket Internet växer för var dag som går och det gör även dess möjligheter. Idag omsätter den elektroniska handeln över Internet miljardbelopp och förväntas öka ytterligare de kommande åren. Allt fler företag startar upp handel över Internet i nätbutiker och intresset bland konsumenterna ökar.När elektroniska avtal sluts försvinner den fysiska kontakten och den personliga kontakten minskas. Som en följd av detta ökar behovet av en säker identifiering av Internetanvändarna. Detta är vad mitt arbete handlar om.Arbetet belyser vilka problem och möjligheter som finns för en svensk nätbutik att identifiera kunder som besöker nätbutiken. Jag har tagit upp identifiering både när en kund kommer in på nätbutikens webbplats och när en kund ska beställa varor.Vidare har jag tittat närmare på cookie-teknikens funktioner och användningsområden samt hur den används i nätbutikerna. Från kunden perspektiv belyser jag frågan om användningen av cookies är ett hot mot den personliga integriteten. Den sista frågeställningen som jag tar upp är hur den viktiga kundidentifieringen i en nätbutik kan förbättras.Jag har valt att använda mig av litteraturstudier, enkät och intervjuer för att få svar på mina frågor. Utifrån insamlat material har jag dragit slutsatsen att identifieringen av kunder i svenska nätbutiker idag är tillräcklig utifrån de behov som finns. De flesta nätbutiker önskar sig en förbättrad identifiering med mer information om sina kunder. När elektroniska betalningar mer börjar användas kommer behovet av en säkrare identifiering att öka. Tekniken finns idag, men är inte implementerad fullt ut. Det elektroniska identitetskortet förväntas bli den teknik som kommer lösa problemet med säker identifiering på Internet.

Författare

Eric Sundelin

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för datavetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..