Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 53 av 124

"Det Àr dÀrför man Àr med i orkestern, för fikat. Fikat Àr helt galet gott" : Faktorer som pÄverkar ungdomar att delta i gruppmusicerande

Fritid beskrivs av ungdomar som na?got som skapar mening i tillvaron. Musiken a?r en stor del av denna fritid. Ma?nga ungdomar lyssnar pa? musik, och en del la?gger fritiden pa? att sja?lva musicera.

MĂ„leri

Mitt masterprojekt i utbildningen Musikalisk Design var att komponera musik till fem stycken dokumenta?rfilmer gjorda av avga?ngseleverna pa? StDH (Stockholms Dramatiska Ho?gskola). Filmerna var alltsa? a?ven deras examensprojekt. Tva? av filmerna komponerade jag musik till sja?lv och till de resterande tre filmerna komponerade jag musiken tillsammans med min klasskompis Eirik RĂžland.

Musik som socialt redskap - Musikens betydelse i arbetet med socialt utsatta barn, en studie ur ett rytmikmetodiskt perspektiv

The main purpose of this study is to inquire whether music can function as a supportive and compensating tool for children from various kinds of social exposure. Eurhythmics is the musical method focused on, since it consciously works out of a socializing perspective. The study involves a scheme with poor children in Argentin (autumn 2005) and is based upon two interviews with women working professionally with both the social and the musical aspect of the current question. Notes from the above mentioned project are added to the interviews. The possible conclusion from the end results is that the individual as well as the dynamics of the group (as a whole) draw positive benefits from not only the music itself but also the structure and the elements of it.

Konsten att vÀgleda en elev inför prestation : En kvalitativ studie om stresshantering i violin- och violaundervisning

Detta arbete syftar till att fördjupa kunskapen om hur violin- och violalÀrare kan arbeta för att ge sina elever som utövar klassik musik möjlighet att minimera stress och nervositet i samband med provspelning och konserttillfÀlle. I bakgrundskapitlet presenteras orsaker till samt förebyggande ÄtgÀrder för att hantera stress. Dessutom redogörs för musikdidaktiska perspektiv pÄ instrumentalundervisning. Studien har genomförts med kvalitativ intervju som metod. Fyra lÀrare och musiker har intervjuats.

Gourmetmat för alla!

VÄrt mÄl med projektet var att göra en webbapplikation Ät Gourmet Grön och deras nya produktserie. Applikationen innehÄller information om produkterna och hur de anvÀnds samt vilka fördelear dessa ger..

Musikaliskt skapande pÄ gymnasiet: en studie av elevers syn
pÄ undervisning och lÀrande

Studiens syfte Àr att undersöka vad elever pÄ gymnasiets estetiska program inriktning musik upplever som kreativt och skapande i musikundervisningen. Materialet som ligger till grund för studien samlades in genom enskilda intervjuer med elever inom programmet och studien har ett tydligt elev- perspektiv. Studien har genomsyrats av den hermeneutiska vetenskapsteorin och utgick ifrÄn att en upplevelse alltid Àr subjektiv och personlig för varje elev. Intervjumaterialet har bearbetats genom vÄr förförstÄelse, elevens kontext och genom del och helhet för att försöka tolka och förstÄ ur ett vidare perspektiv. Genom intervjusvaren har vi tolkat vilka möjligheter och hinder för musikaliskt skapande som eleverna upplever i undervisningen.

Musikkritikens genus : En studie av skivrecensioner i svensk dagspress

Denna uppsats undersöker jÀmstÀlldheten inom musikkritiken, i Dagens Nyheter, Göteborgsposten, Svenska Dagbladet och Sydsvenskan. I en kvantitativ undersökning har vi rÀknat hur mÄnga musikrecensioner i dessa tidningar som Àr skrivna av kvinnor respektive mÀn under 2010, genom att studera innehÄllet i alla tidningar under en vecka per mÄnad. Vi har Àven undersökt huruvida recensentens kön pÄverkar om denne skriver om manliga eller kvinnliga artister. Undersökningen bestÄr totalt av 626 recensioner.Skillnaden mellan antalet recensioner skrivna av mÀn och kvinnor Àr stor. PÄ varje recension skriven av en kvinna gÄr det fyra skrivna av mÀn.

Artistens liveframtrÀdande som upplevelse och marknadsföringskanal

Denna uppsats syftar frÀmst till att förstÄ hur en artist skapar en god upplevelse och de tillvÀgagÄngssÀtt som finns för att skapa den. Vi vill Àven pÄvisa att ett liveframtrÀdande inte enbart Àr en tjÀnsteproduktion utan hur det Àven kan anvÀndas för att marknadsföra artistens varumÀrke och vilka konsekvenser detta fÄr för varumÀrket. .

Rockbrudar : - en intervjustudie

Denna studie har som syfte att undersöka relationerna mellan musikanvÀndande, sociokulturell bakgrund, identitet och genus hos fyra kvinnor vars musikanvÀndande frÀmst hÄller sig inom rockgenren. Materialet som ligger till underlag för undersökningen Àr kvalitativa forskningsintervjuer med dessa fyra kvinnor. För att analysera intervjusvaren anvÀnds teoretiska perspektiv som utgÄr frÄn tre teman gÀllande habitusbegreppet och den sociokulturella bakgrundens betydelse, genus samt musik och identitet. I studiens bakgrund presenteras ocksÄ en mÀngd tidigare forskning för att ge en bred bild av Àmnet.Resultatet visar att samtliga fyra kvinnor kommer ifrÄn landsorten och de Àr uppvÀxta i hem som Àr prÀglade av en stark arbetarkultur. Det Àr ocksÄ i hemmet som kvinnorna mötte rockmusik första gÄngen genom en manlig familjemedlem.

FMT-metoden - En studie om hur verksamma terapeuter talar om sin metod och sitt arbetssÀtt

Title: A study of how active therapist talks about the FMT method. FMT-therapists use music as a means of communication. The method is non verbal and uses musical codes to create a framework for the apprentice. The instruments that are being used are piano, drums, a variety of flutes and whistles. The FMT-method is a musical form of therapy that targets all functional disabilities.

Estetik i förskolan : en jÀmförelse mellan förskolor med olika pedagogiska inriktningar

Det finns olika pedagogiska inriktningar inom pedagogisk verksamhet för förskolebarn, som t.ex. traditionell förskola, Montessori och Reggio Emilia inspirerad förskola. Oavsett förskolans inriktning handlar det om att göra lÀrandet lustfyllt för barnen, vilket kan göras genom att pedagoger anvÀnder sig av t.ex. drama, musik, rörelse och bild i verksamheten. I lÀroplanen för förskolan (Lpfö98) stÄr det att barn genom uttrycksformerna drama, musik, rörelse, bild, lek och sÄng ska utveckla sin förmÄga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter samt sin skapande förmÄga. Syftet med undersökningen var att studera hur förskolor med olika pedagogiska inriktningar arbetar med de estetiska Àmnena, om det finns nÄgra likheter och skillnader beroende pÄ inriktning.

Tar vi ut oss mer genom att höja tempot? : En studie om bakgrundsmusikens tempo i idrott och hÀlsa

Syfte: Syftet med undersökningen Àr att se om, och i sÄ fall hur, elevernas antal steg samt upplevda anstrÀngningsnivÄ under lektioner i idrott och hÀlsa pÄverkas av vilket tempo bakgrundsmusiken har. Metod: Studien utfördes pÄ 83 gymnasieelever frÄn tvÄ olika skolor (varav 35 elevers resultat slutligen kunnat anvÀndas). Eleverna genomförde tvÄ till synes identiska lektioner vardera, dÀr huvudmomentet bestod av en stationsbana. Den ena lektionen genomfördes till musik med ett BPM[1] högre Àn 140, medan den andra hade under 120 BPM. TvÄ av klasserna började med musik i det lÀgre tempot och tvÄ med musik i det högre tempot.

Ska vi leka med musik? : Om förutsÀttningar för barns eget kreativa musikutforskande inom ramen för förskolans verksamhet och tillsammans med vuxna

Uppsatsen strÀvar efter att utveckla kunskap om sambandet mellan förskollÀrares didaktiska ingripanden och förskolebarns möjligheter till att kreativt utforska och uttrycka musik. Undersökningen utgÄr frÄn ett kulturpsykologiskt perspektiv som betonar interaktionen och det individuella kreativa prövandets betydelse för det musikaliska lÀrandet. Förskolebarns musikaliska utveckling pÄverkas av förskollÀrares musikaliska kompetens och didaktiska förmÄga att uppfatta och stödja barns egna musikaliska uttryck. För att kunna observera barn och pedagogers förhÄllningssÀtt till spontant kreativt musikskapande, erbjöd jag tre pedagoger och deras barngrupper en överraskning, en resvÀska fylld med ordinÀra och hemgjorda rytminstrument som jag kallat den hemliga lÄdan. Metoden gav mig ocksÄ möjligheter att utforska musikdidaktiska alternativ till förskolans traditionella musikverksamhet, de gemensamma och vuxenstyrda sÄngsamlingarna.

Multimodalitet i undervisningen : Ett arbete om vilka uttrycksformer lÀrare och elever anvÀnder i olika Àmnen under totalt 13 lektioner.

Syftet med vÄr fallstudie var att undersöka om lÀraren arbetar med multimodala uttryckssÀtt, sÄsom bild, musik, drama, teater, IKT, spel, film och CD i sin undervisning och till omfattning. Vilka utryckssÀtt som genomsyrar undervisningen samt vilka som utelÀmnas.Metodvalet som anvÀndes för vÄr undersökning var observationer vilket gjordes under tvÄ hela dagar respektive en heldag och tvÄ halvdagar. De som observerades var tvÄ grundskollÀrare i Ärskurs 3 respektive Ärskurs 4, lÀraren för Ärskurs 3 kallar vi för LÀrare 1, hon arbetar pÄ en mindre skola ute pÄ landsbygden nÄgra mil utanför en storstad i mellersta Sverige. Den andra lÀraren som observerats kallar vi för LÀrare 2, hon arbetar i Ärskurs 4 pÄ en medelstor skola belÀgen i utkanten av den centrala delen i en storstad i mellersta Sverige.Observationerna gjordes utefter ett framtaget observationsprotokoll (bilaga 3) dÀr de olika mutlimodala uttrycksformerna bearbetades och sedan analyserades. Slutsatsen var att de bÄda lÀrarna tillÀmpade olika multimodala uttrycksformer i sin undervisning under vÄr tid som observatörer.

Musik & sprÄk : Kan sÄng vara ett redskap för barns semantiska utveckling?

Denna studie syftar till att beskriva och analysera musikens roll i förskolebarns sprÄkutveckling, med fokus pÄ barns semantiska utveckling. Musikens roll för barns begreppsutveckling testades i en undervisningsmetodik dÀr barn fick höra pÄ en sÄng. En kontrollgrupp skapades och gavs en annan undervisning, dÀr kontrollgruppen fick höra sÄngen omskriven till en sagoversion. Det som observerades var hur barn reagerar nÀr en vuxen berÀttar en saga eller nÀr ett de hör en vuxen sjunga, i vilken grad barnen deltar i sagoberÀttandet/sÄngen samt hur sagoberÀttande/sÄng kan bidra till barnens begreppsutveckling. För att mÀta barns ordförrÄd gjordes ett test före och efter undervisningsförsök.

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->