Sök:

"Det är därför man är med i orkestern, för fikat. Fikat är helt galet gott"

Faktorer som påverkar ungdomar att delta i gruppmusicerande


Fritid beskrivs av ungdomar som na?got som skapar mening i tillvaron. Musiken a?r en stor del av denna fritid. Ma?nga ungdomar lyssnar pa? musik, och en del la?gger fritiden pa? att sja?lva musicera. Syftet med va?r underso?kning var att ta reda pa? hur ungdomar talar om vilka faktorer som pa?verkar deras deltagande i en musicerande grupp. Fo?r att fa? fram ett resultat valde vi att go?ra gruppintervjuer med ungdomar ur en ko?r, en orkester samt ett storband. I varje gruppintervju deltog mellan tva? och fyra ungdomar, samtliga i gymnasiea?lder. I dessa gruppintervjuer fick vi fram flera olika faktorer som motiverar ungdomarna att ha?lla pa? med gruppmusicerande. Trots gruppernas olikheter har de sto?rsta faktorerna som framkommit som viktiga varit aktuella i samtliga tre grupper. Dessa kan enkelt sammanfattas i tre kategorier; det sociala, den musikaliska upplevelsen, samt personlig utveckling. Inom det sociala inga?r faktorer som att tra?ffa va?nner, att skapa nya va?nskapsrelationer samt att vara en del av en gemenskap. Under den musikaliska upplevelsen inga?r faktorer som att skapa musik tillsammans med andra, att vara en del av en musikalisk helhet samt att uppleva starka musikaliska o?gonblick. Under den tredje kategorin, personlig utveckling, inga?r faktorer som att bli ba?ttre pa? sitt eget instrument, att va?xa som ma?nniska, samt att la?ra sig om musikteori, bland annat notla?sning, tempo, nyanser och geho?r.

Författare

Rebecka Källner Minda Birgestam

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Musikhögskolan

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..