Konsten att vägleda en elev inför prestation
En kvalitativ studie om stresshantering i violin- och violaundervisning
MusicTo minimize stressViolin and viola teachingNervousnessQualitative methodMusikStresshanteringViolin- och violaundervisningNervositetKvalitativ metod
Detta arbete syftar till att fördjupa kunskapen om hur violin- och violalärare kan arbeta för att ge sina elever som utövar klassik musik möjlighet att minimera stress och nervositet i samband med provspelning och konserttillfälle. I bakgrundskapitlet presenteras orsaker till samt förebyggande åtgärder för att hantera stress. Dessutom redogörs för musikdidaktiska perspektiv på instrumentalundervisning. Studien har genomförts med kvalitativ intervju som metod. Fyra lärare och musiker har intervjuats. Resultatet i studien styrker tidigare forskning då flera teman är likartade. Dock framkommer nya infallsvinklar på orsaker till stress i resultatet. En av de mer avgörande anledningarna till studenters ökade stressfaktor tydliggörs som avsaknad av mental och praktisk förberedelse. Elevens brist på att se inlärning i en långsiktig process med en utvecklingskurva som inte alltid går parallellt med förväntningarna är en annan orsak som enligt resultatet kan leda till ökad stress. I den förebyggande stresshanteringen betonas vikten av den praktiska förberedelsen som innefattande tekniskt hantverk, övningsmetodik samt att öva på konsertvana inom ramen för gemensam lektion. Vikten av att vara mentalt förberedd för situationen understryks ha betydelse i den förebyggande stresshanteringen.