Sök:

Musikaliskt skapande på gymnasiet

en studie av elevers syn
på undervisning och lärande


Studiens syfte är att undersöka vad elever på gymnasiets estetiska program inriktning musik upplever som kreativt och skapande i musikundervisningen. Materialet som ligger till grund för studien samlades in genom enskilda intervjuer med elever inom programmet och studien har ett tydligt elev- perspektiv. Studien har genomsyrats av den hermeneutiska vetenskapsteorin och utgick ifrån att en upplevelse alltid är subjektiv och personlig för varje elev. Intervjumaterialet har bearbetats genom vår förförståelse, elevens kontext och genom del och helhet för att försöka tolka och förstå ur ett vidare perspektiv. Genom intervjusvaren har vi tolkat vilka möjligheter och hinder för musikaliskt skapande som eleverna upplever i undervisningen. Resultatet visar att både yttre och inre faktorer påverkar elevernas upplevelse av musikaliskt skapande. Exempel på yttre faktorer är strukturella som schema, timplan och upplägget inom de olika karaktärs- ämnena samt instrument- och övriga kunskaper inom musikrelaterade ämnen. De inre faktorerna som är avgörande för elevens upplevelse är bland annat att eleven förstår helheten i undervisningen och upplever sammanhang mellan skola och fritid. Det är också avgörande att elevens kreativitet stimuleras och att lusten till att skapa musik väcks. Under den processen kan eleven tillverka något musikaliskt som de själva upplever som skapande.

Författare

Fredrika Johansson Lis-Beth Öberg

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..