Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 54 av 124

A ride in stereovision

VÄrt magisterarbete Àr en 3D-animation som ska simulera en bergochdalbana. VÄr uppgift har varit att ta reda pÄ hur man genom illusioner kan lura mÀnniskans hjÀrna att se djup Àven dÄ bilden Àr helt platt. VÄrt frÀmsta verktyg vi anvÀnt oss av Àr glasögon med röd- och cyanfÀrgade filter. Till vÄr produktion har vi anlitat andra studenter för att komponera musik och mixa 5.1-ljud. Allt för att öka upplevelsen Ànnu mer..

Hur pÄverkar den musikaliska bakgrunden musikers yrkesutövande?

Syftet med denna undersökning Àr att utforska pÄ vilka sÀtt den musikaliska bakgrunden ochden musikaliska identiteten avspeglar sig pÄ yrkesmusiker i deras yrkesutövande, nÀr detavspeglar sig som tydligast och vilken period i deras musikaliska bakgrund som de anser varitmest betydelsefull. Kvalitativa intervjuer har genomförts med tre musiker i olika Äldrar. Denmusikaliska bakgrunden, vilka Äldrar som varit av störst betydelse och pÄ vilka sÀtt de anser attderas musikaliska bakgrund skiner igenom i deras instrumentalspel har diskuterats iintervjuerna. I tidigare studier har man konstaterat att den musikaliska bakgrunden har en storinverkan pÄ hur man utför sitt yrke. Miljön och de erfarenheter man fÄtt frÄn sin uppvÀxtskapar en trygghet som man tenderar att hÄlla fast vid.Resultatet frÄn denna undersökning visar att samtliga intervjuade anser att den musikaliskabakgrunden har stor betydelse för hur de utför den kreativa process som musikeryrket innebÀr.Musik som förÀldrar och syskon lyssnar pÄ i barndomshemmet visar sig har stor betydelse förhur de identifierar sig musikaliskt, men de sena tonÄren visar sig vara av allra störst betydelse.De menar ocksÄ att det Àr i tonÄren man blir mer sjÀlvstÀndig och att det Àr dÄ man börjar tamusiken pÄ allvar, vilket leder till de att ser tillbaka pÄ den tiden som mest betydelsefulla ochutvecklande.Den musikaliska bakgrunden visar sig avspegla sig som tydligast nÀr man spelar i andramusikstilar Àn den som man Àr mest van vid..

Störd nattsömn och dess ÄtgÀrder

Bakgrund: Sömn Àr ett fenomen som alla upplever. Den utgör cirka en tredjedel av vÄra liv. MÄnga gÄnger reflekterar vi inte över vÄr sömn och vÄra sömnvanor. Fysiologiska faktorer som tillkommer under en sjukhusvistelse tvingar patienter pÄ en dÄlig sömnhygien. Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt Àr att identifiera icke farmakologiska ÄtgÀrder gÀllande ljud, ljus, aktivitet, rutiner och temperatur samt hur sjuksköterskan kan tillÀmpa dessa vid fysiologisk störd nattsömn pÄ sjukhus. Metod: Databassökningarna har utförts i Cinahl, Medline och Pubmed. I litteraturstudien granskas tretton kvantitativa studier och en meta-analys. Resultat: Resultatet uppvisar ett antal ÄtgÀrder för att frÀmja sömn.

Musikteori i praktiken : En kvantitativ studie om i vilken utstrÀckning elever i Äk 3 pÄ estetiska programmet integrerar sina teoretiska kunskaper i sitt praktiska musicerande

Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ om och i vilken grad elever, och lÀrare i ensemble och musikteori, upplever att eleverna integrerar musikteori och ensemble samt ifall bakgrund i musik- eller kulturskola pÄverkade integrationen. Jag anvÀnde mig av en kvantitativ undersökningsmetod, det vill sÀga enkÀtundersökning i mitt datainsamlande. Fyra skolor i olika storlek och olika delar av Sverige deltog i undersökning som genomfördes med ett ?emic? insider- och ?epic? outsiderperspektiv, det vill sÀga elev- och lÀrarperspektiv.I min bakgrund visar jag att musiklÀra kurs A enligt kursplanen ska ligga till grund för det egna musicerandet. Ensemblekursen har frÀmst för avsikt att ge grundlÀggande fÀrdigheter relaterade till sÄng eller instrument, men pÄvisar koppling i B-kursen.

Kritiska hÀndelser och radikala konsekvenser : En studie om hur kritiska hÀndelser orsakat radikala förÀndringar i skivbolaget Sony Music Swedens nÀtverk

NÀtverksansatsen har kritiserats av flertalet forskare inom den företagsekonomiska vetenskapen för att vara för statisk och brista i sin förmÄga att förklara radikala förÀndringar i industriella nÀtverk. Ansatsen om kritiska hÀndelser i industriella nÀtverk har vuxit fram som en förklaringsmodell till sÄdana radikala nÀtverksförÀndringar. Denna studie har som syfte att bidra till en ökad förstÄelse för radikala förÀndringar i industriella nÀtverk genom att diskutera vidare konceptet kritiska hÀndelser som kraft för förÀndring i nÀtverk.Studien bygger pÄ skivbolaget Sony Music Swedens erfarenheter om hur och varför skivbolagets nÀtverk utvecklats sedan tiden före digitaliseringen av musik. Empirin Àr erhÄllen genom kvalitativa, personliga intervjuer med tre personer i chefspositioner pÄ Sony Music Sweden i Stockholm och analyseras med hjÀlp av delar av nÀtverksansatsen och ansatsen om kritiska hÀndelser i industriella nÀtverk.Studien visar att tvÄ olika kritiska hÀndelser tillsammans och samtidigt orsakat radikala förÀndringar i skivbolagets nÀtverk. Studien indikerar sÄledes att radikal dyadförÀndring kanske inte alltid kan sÀrskiljas frÄn radikal nÀtverksförÀndring som i ett sekventiellt hÀndelseförlopp utlöst av förÀndring inom en dyad, sÄsom det föreslÄs i nÀtverksansatsen och ansatsen om kritiska hÀndelser i industriella nÀtverk..

Dokumenta?rfilmsmusik ? fra?n skiss till helhet : en processbeskrivning

Mitt masterprojekt i utbildningen Musikalisk Design var att komponera musik till fem stycken dokumenta?rfilmer gjorda av avga?ngseleverna pa? StDH (Stockholms Dramatiska Ho?gskola). Filmerna var alltsa? a?ven deras examensprojekt. Tva? av filmerna komponerade jag musik till sja?lv och till de resterande tre filmerna komponerade jag musiken tillsammans med min klasskompis Eirik RĂžland.

Kan komposition ingÄ i musikundervisning för barn?

Denna studie ger ett exempel pĂ„ hur en musikskapande process kan se ut och har genomförts som en del i ett större projekt. Studien Ă€r baserad pĂ„ fyra pedagogiska övningar som genomförts med 12-Ă„riga elever (210 st). Övningarna bestĂ„r av: inlĂ€rning av en fĂ€rdig klappramsa, att i grupp skapa en egen klappramsa, att lĂ€ra ut den senare till sina kamrater samt att i grupper göra egna lĂ„tar. TolvĂ„ringarna jag har mött har för mig bevisat att de kan skapa musik vilket ocksĂ„ finns bekrĂ€ftat i andra studier. Jag har under arbetets gĂ„ng observerat och dokumenterat skapandeprocessen samtidigt som jag agerat ledare.

O Mistress mine   : En dramateoretisk analys av tematiken kÀrlek och musik i William Shakespeares Twelfth Night eller What You Will

I uppsatsen behandlas William Shakespeares komedi Twelfth Night. Dramat publicerades för första gÄngen 1623 och innehÄller, pÄ samma sÀtt som mÄnga av hans tidigare komedier, motiv som förvÀxlingar och sökandet efter en sann kÀrlek. Intrigen bygger pÄ att mÀnniskor pÄ grund av en förklÀdnad inte kÀnner igen varandra. I det hÀr fallet Àr det en ung kvinna, Viola som fÄr omgivningen att tro att hon Àr man.   Shakespeares Twelfth Night Àr uppbyggd genom en komposition av olika teman och jag har undersökt hur han har motiverat sina motiv kÀrlek och musik och genom dessa skapat dramats lyckliga slut.

Triptyk

Detta Àr en skriftlig presentation av mitt examensarbete frÄn Kungliga Musikhögskolans musikerprogram pÄ masternivÄ, med inriktningen jazzpiano. Tre inspelningar redovisas, för solopiano, för pianotrio och för kvintett. Dessutom har en studieresa till Indien företagits inom ramen för Internationella Programkontorets Minor Field Studies-program. Den kommer dock att redovisas separat vid ett senare tillfÀlle, men uppsatsen Àr skriven under tiden i Indien och detta skymtar dÄ och dÄ fram i texten. De tre inspelningarna bestÄr uteslutande av originalmusik, skriven till allra största delen under utbildningens gÄng.

HĂ€r och nu

Detta Àr en skriftlig presentation av mitt examensarbete frÄn Kungliga Musikhögskolans musikerprogram pÄ masternivÄ, med inriktningen jazzpiano. Tre inspelningar redovisas, för solopiano, för pianotrio och för kvintett. Dessutom har en studieresa till Indien företagits inom ramen för Internationella Programkontorets Minor Field Studies-program. Den kommer dock att redovisas separat vid ett senare tillfÀlle, men uppsatsen Àr skriven under tiden i Indien och detta skymtar dÄ och dÄ fram i texten. De tre inspelningarna bestÄr uteslutande av originalmusik, skriven till allra största delen under utbildningens gÄng.

Hur kan man som artist gÄ tillvÀga för att  etablera sig en fanbase?

Sammanfattning Med mÄlet att utöka antalet lyssnare för vÄr grupp, har jag undersökt hur man somartist kan gÄ tillvÀga för att etablera sig en fanbase. Genom intervjuer,seminariebesök, efterforskning pÄ internet och litteratur Àmnar jag mig Ät att finnasvar pÄ frÄgan. I samband med detta arbete har jag Àven tillsammans med minsÄnggrupp och en producent skrivit en radiolÄt, som bland annat bygger pÄ tidigarestudier i kursen ?projekt i musik och ljudproduktion B 15 hp?.  .

Immersion : Spatialisering av elektronisk musik

The aim with this master's thesis is to describe the work process with the graduation film Player, by a composers perspective and given conditions. It provides a detailed insight into how the work was done from the script stage to the end result, scene by scene reflecting about both the musical performance and the collaboration between the director and me as a composer. The work was done during the spring term of 2012 at the Royal College of Music in Stockholm and Stockholm Academy of Dramatic Arts..

Just the beginning

Detta Àr en skriftlig presentation av mitt examensarbete frÄn Kungliga Musikhögskolans musikerprogram pÄ masternivÄ, med inriktningen jazzpiano. Tre inspelningar redovisas, för solopiano, för pianotrio och för kvintett. Dessutom har en studieresa till Indien företagits inom ramen för Internationella Programkontorets Minor Field Studies-program. Den kommer dock att redovisas separat vid ett senare tillfÀlle, men uppsatsen Àr skriven under tiden i Indien och detta skymtar dÄ och dÄ fram i texten. De tre inspelningarna bestÄr uteslutande av originalmusik, skriven till allra största delen under utbildningens gÄng.

Continuospel pa? barockcello : en diskussion kring Quantz? ide?er och en underso?kning av mina egna musikaliska verktyg

This thesis investigates how energy is used in three public baths today and suggests measures that could reduce the energy demand. The results show that there is a great poteltial for energy savings i public baths, and that it would be interesting to examine some of the proposed measures further..

Musicera mera : en studie om skolors olika mÄl och arbetssÀtt för musicerande

Syftet med studien har varit, dels att beskriva Sandsbromodellen som undervisningsmetod i Àmnet musik, dels att tolka och skapa förstÄelse för vad olika musiklÀrare i VÀxjö kommun har för mÄl med momentet musicerande och hur de praktiskt arbetar med detta i sin musikundervisning samt att belysa och skapa förstÄelse för hur elever pÄ Sandsbro skola upplever momentet musicerandet i musikundervisningen.UtifrÄn vÄr frÄgestÀllning valde vi att angripa problemet genom att göra en kvalitativ undersökning angÄende olika musiklÀrarnas syn pÄ musicerande och en kvantitativ undersökning betrÀffande Sandsbro skolas elever och deras uppfattning om momentet musicerande i musikundervisningen. Det sammanstÀllda resultatet har dÀrefter bearbetats och analyserats utifrÄn litteratur inom det aktuella omrÄdet.Resultatet visar att musiklÀrarna arbetar helt eller delvis utifrÄn egenproducerat material momentet musicerande. Vad betrÀffar Sandsbromodellen arbetar musiklÀraren helt och hÄllet utfrÄn egenproducerat material. Vidare visar resultatet att nÄgra av musiklÀrarna uppfattar puls och musicerandets koppling till musikteori som centrala delar av musikundervisningen medan nÄgon har valt att lÀgga betoningen pÄ det instrumentala musicerandet. Det instrumentala musicerandet utgör grunden för hela Sandsbromodellens metodik.En av musiklÀrarna integrerar all musikundervisning i ett musikhistoriskt eller musikteoretiskt perspektiv och ett grundlÀggande drag i Sandsbromodellen Àr att musiklÀraren drar nytta av elevernas stora intresse för populÀrmusikMusiklÀrarna anger ocksÄ olika mÄl för momentet musicerande, dels att det skall ge spelglÀdje och öka lusten till musik, dels leda till ett ökat musikintresse och utveckla elevens samarbetsförmÄga.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->