Musikkritikens genus

En studie av skivrecensioner i svensk dagspress

Denna uppsats undersöker jämställdheten inom musikkritiken, i Dagens Nyheter, Göteborgsposten, Svenska Dagbladet och Sydsvenskan. I en kvantitativ undersökning har vi räknat hur många musikrecensioner i dessa tidningar som är skrivna av kvinnor respektive män under 2010, genom att studera innehållet i alla tidningar under en vecka per månad. Vi har även undersökt huruvida recensentens kön påverkar om denne skriver om manliga eller kvinnliga artister. Undersökningen består totalt av 626 recensioner.Skillnaden mellan antalet recensioner skrivna av män och kvinnor är stor. På varje recension skriven av en kvinna går det fyra skrivna av män. På tre av de undersökta tidningarna recenserade också kvinnliga recensenter musik gjord av en kvinnlig artist eller grupp med endast kvinnor i större utsträckning än vad manliga recensenter gör.I en kvalitativ undersökning har vi intervjuat kvinnliga musikrecensenter i syfte att ta reda på hur de själva ser på sin arbetssituation inom musikkritiken och varför det ser ut som det gör. Resultatet visar att de intervjuade kvinnorna tycker att stämningen präglas av mansdominansen, i den meningen att männen sätter agendan.Sociala förutsättningar innan man börjar recensera musik tycks vara en förklarande faktor till varför så få kvinnor arbetar som recensenter. För att bygga upp det intresse och den kunskapsbas som behövs i kritikeryrket krävs att kvinnorna tar sig in i de grupperingar som tycks uppstå bland manliga musikkritiker.

Författare

Filip Joelsson Anders Jacobsson

Lärosäte och institution