Sök:

Sökresultat:

609 Uppsatser om Muntlig överföring - Sida 2 av 41

Relationsskapande event - Inte alltid en dans pÄ rosor

Studiens syfte a?r att belysa och fo?rklara de brister som relationsmarknadsfo?ring genom relationsskapande event kan inneba?ra. Detta fo?r att komplettera teorin och ge o?kad fo?rsta?else. Teorin inleds med relationsmarknadsfo?ring, dess bakgrund, nyckelbegrepp och motiv.

Muntliga examinationer

Syftet med denna studie Àr att utifrÄn samtal med gymnasieelever fÄ en bild av deras upplevelser kring muntliga examinationer. Den genomförda undersökningen bestÄr av fyra gruppintervjuer med tre elever i varje, vilka vid tiden för intervjun gick i Ärskurs tvÄ pÄ gymnasiet. Studiens teoretiska utgÄngspunkter vilar pÄ socialpsykologisk grund och mÀnniskans samspel med miljön intar en framtrÀdande roll. Resultatet av undersökningen visar att eleven, lÀraren och gruppen bildar ett helhetsperspektiv i situationen dÄ en muntlig examination hÄlls. För eleven Àr dennes instÀllning och förberedelse inför momentet lika betydelsefullt som lÀrarens och kamratgruppens förhÄllningssÀtt i avseendet hur muntlig examination upplevs.

?Allt jag har Àr en dröm jag inte klarar? : Maskulinitet i Ken Rings och HÄkan Hellströms musiktexter

Denna uppsats handlar om hur artisterna HÄkan Hellström och Ken Ring konstruerar diskurser kring maskuliniteten i sina musiktexter. UtifrÄn poststrukturalistiskt influerad teori kring feminism och maskulinitet görs en komparativ nÀrlÀsning som bildar en tematiskt uppbyggd studie. UtifrÄn det för artisterna gemensamma temat utanförskap visar studien att utanförskapet hos Ken Ring Àr relaterat till en kÀnsla av maktlöshet. Denna kompenserar Ken genom att konstruera maskulina diskurser med ett överdrivet ansprÄk pÄ det som den europeiska kulturen förknippar med maskulinitet och genus. Detta kan kontrasteras mot HÄkan Hellström som i sitt utanförskap konstruerar maskulina diskurser dÀr ?omanlighet? och ett kÀrleks- och sexualitetsbegrepp dÀr ?jaget? blir könsmÀssigt tvetydligt, stÄr i fokus.

Muntlig kommunikation i skolmatematik : En litteraturstudie om vikten av muntlig kommunikation i mellanstadiets matematikundervisning

Syftet med denna studie Ă€r att redogöra för forskning kring muntlig kommunikation i matematik. Studien syftar till att se över vilka arbetssĂ€tt elever möter nĂ€r muntlig kommunikation i matematik Ă€r i fokus, samt lĂ€rares val av matematiskt sprĂ„k vid matematikundervisning. Syftet Ă€r dessutom att ta reda pĂ„ vilken betydelse muntlig kommunikation i matematik har för kunskapsutvecklingen hos elever, bland annat för elever med dyslexi och elever med annat modersmĂ„l Ă€n svenska. I denna studie beskrivs muntlig kommunikation i matematik, arbetssĂ€tt, matematiskt sprĂ„k samt kunskapsutvecklingen hos elever, utifrĂ„n existerande forskning, föregĂ„ende lĂ€roplan samt nuvarande lĂ€roplan. Resultatet visar att utomhusmatematik Ă€r ett lĂ€mpligt arbetssĂ€tt för att elever ska kunna utveckla matematisk kommunikation. Även laborativ matematik har visat sig vara ett arbetssĂ€tt som bidrar till grupparbete och muntlig kommunikation. Elevers logiska tĂ€nkande utvecklas i samband med muntlig kommunikation i matematik och eleverna fĂ„r möjlighet att utveckla förmĂ„gor som lyfts fram i Lgr11.

Hur pa?verkar Gerillamarknadsfo?ring Generation Y? : En studie av Gerillamarknadsfo?ringens pa?verkan pa? Generation Y.

SammanfattningTitel: Hur pa?verkar Gerillamarknadsfo?ring Generation Y? A?mne/Kurs:  Fo?retagsekonomi - KandidatuppsatsHandledare:  Lars HaglundNyckelord: Marknadsfo?ring, Gerillamarknadsfo?ring, Generation Y, Annonsering, Word-of-mouth, Buzz- marknadsfo?ring, varuma?rkesattityd, varuma?rkesengagemang, engagemang online, kommunikation.Bakgrund: Marknadsfo?ring handlar om att skapa och utveckla lo?nsamma kundrelationer. I dagens samha?lle sa? sker marknadsfo?ring runtom omkring oss hela tiden. Pa? grund av detta har Generation Y utvecklat strategier som automatiskt sorterar bort o?verflo?dig och ono?dig information.

Kulturell inverkan pa? kunskapso?verfo?ring o?ver nationsgra?nser

I denna studie underso?ks vilken inverkan kulturskillnader har pa? kunskapso?verfo?ringsprocessen o?ver nationsgra?nser i mindre svenska fo?retag. Detta go?rs genom en fallstudie av det svenska elektronikfo?retaget CrossControl, som nyligen startat en fabrik i Malaysia. Efter att ha observerat att det finns viss problematik med att bli ett multinationellt fo?retag sa? sa?g vi ett behov av att underso?ka om na?gra av de ma?nga hinder som finns vad ga?ller kunskapso?verfo?ring kan kopplas till kulturella skillnader.

Muntlig interaktion pÄ tyska ur ett "hÀr och nu"-perspektiv

VÄrt arbete syftar till att fÄ större vetskap om hur sprÄkundervisningen kan göras autentisk och meningsfull genom att knyta kommunikationen pÄ mÄlsprÄket till undervisningssituationen samt elevernas vardag och verklighet, i studien Àven kallat för ?hÀr och nu?-interaktion. För att fÄ svar pÄ de frÄgor vi stÀllt oss i undersökningen har vi intervjuat och observerat lÀrare och elever pÄ tvÄ skolor samt analyserat det insamlade materialet med hjÀlp av relevant litteratur. UtifrÄn den undervisning som studerats har vi kunnat faststÀlla att interaktion pÄ mÄlsprÄket ur ett ?hÀr och nu?-perspektiv bÄde frÄn lÀrares och frÄn elevers sida Àr önskvÀrt men samtidigt svÄrt att genomföra och dÀrmed lÀmnas lite utrymme ute pÄ skolorna.

Skiftesrapport - En empirisk studie om sjuksköterskors upplevda fördelar och nackdelar med skriftlig respektive muntlig skiftesrapport.

Föreliggande examensarbete var ett uppdrag frÄn ett universitetssjukhus i södra Sverige. Syftet var att belysa vilka fördelar och nackdelar som sjuksköterskor upplever med skriftlig respektive muntlig rapport. Sex sjuksköterskor vid en kirurgisk somatisk avdelning intervjuades. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades manifest genom innehÄllsanalys. Ur detta identifierades subkategorier till fördelar respektive nackdelar med muntlig och skriftlig skiftesrapport.

TaltrÀning i gymnasieskolan : en studie av nÄgra lÀrares undervisning i retorik och muntlig framstÀllning

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ om det bedrivs nÄgon medveten trÀning i muntlig framstÀllning i Àmnet svenska pÄ gymnasiet. Vilken attityd och instÀllning har lÀrarna till muntlig framstÀllning och retorik och i vilken omfattning ingÄr det i de olika kurserna? Vidare studeras i vilken mÄn lÀrarna upplever att eleverna behöver stöd och hjÀlp i sin utveckling till offentliga talare.Undersökningen bestÄr av enkÀt och intervjuer. Resultaten visar att flera lÀrare bedriver ett engagerat och medvetet arbete med systematatisk taltrÀning. Arbetet med detta omfattar i de flesta fall 30% eller mer av kurstiden.

Muntlig matematik : En kvalitativ intervjustudie utifrÄn ett elevperspektiv

Syftet med denna studie Àr att undersöka och analysera elevers uppfattningar om muntlig matematikundervisning samt ta reda pÄ hur vÀl förberedda eleverna kÀnde sig inför den muntliga delen av det nationella provet i matematik för Ärskurs 9. Med muntlig matematikundervisning avser jag den undervisning som Àr planerad av lÀrare att ske med muntlig kommunikation som exempelvis gruppdiskussioner eller muntligt framtrÀdande. För att ta reda pÄ elevernas uppfattningar och erfarenheter undersöks detta med hjÀlp av intervjuer med 8 elever frÄn Ärskurs 1 pÄ gymnasiet. Elevernas uppfattningar analyseras utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv med HÄkan Lennerstads begrepp ?matematiska? som frÀmsta analysverktyg.

Jakten efter den röda trÄden : - En studie om hur mobiltelefonen kan integreras i marknadsföringen

Forskningsfra?ga? Hur kan mobiltelefonen integreras i detaljhandelsfo?retags marknadsfo?ring?SyfteSyftet med va?r uppsats a?r att urskilja och analysera likheter och olikheter mellan fo?retag och konsumenter ga?llande marknadsfo?ring med sto?d av mobiltelefonen. Detta go?r vi genom att klarla?gga:Konsumenters upplevda va?rde via mobiltelefonenFo?retags anva?ndning av mobiltelefonen som marknadsfo?ringsresurs  MetodUppsatsen har baserats pa? en kvalitativ studie som kommit att anta en deduktiv ansats med inslag av induktion. Vi har gjort den empiriska insamlingen genom semistrukturerade intervjuer da?r vi valt att intervjua tre va?lka?nda fo?retag inom detaljhandelsbranschen samt fokusgrupper.SlutsatsVa?r analys visar att mobiltelefonen kan integreras i detaljhandelsfo?retags marknadsfo?ring pa? olika sa?tt.

En jÀmförande studie av en muntlig och en skriftlig dialog i naturvetenskap

Syftet med vÄrt arbete Àr att finna likheter och skillnader, mellan en muntlig och en skriftlig dialog med fokus pÄ anvÀndandet av naturvetenskapliga resonemang. Vi har observerat tvÄ grupper om fyra elever i varje, nÀr de försöker lösa en naturvetenskaplig uppgift. I den ena gruppen har eleverna suttit framför varsin dator och fört en skriftlig dialog via ett nÀtbaserad diskussionsforum. I den andra gruppen har eleverna fört en ?vanlig? muntlig dialog, vilken videofilmats.

Hur pÄverkas elevens sprÄkliga prestation i en muntlig gruppredovisning i Àmnet Svenska? : - Sju gymnasielevers uppfattning om sina prestationer i muntlig gruppredovisning.

I denna studie har sju gymnasieelever intervjuats om hur de uppfattar sin sprÄkliga prestation i muntlig gruppredovisning. Studien har genomförts med hjÀlp av intervjuer och Àr skriven ur ett social-psykologiskt perspektiv, alltsÄ hur mÀnniskor fungerar i samspel med andra. Resultatet pekar pÄ att eleverna uppfattar det som att deras sprÄk förÀndras beroende pÄ om redovisningen sker i grupp eller individuellt med lÀraren. Ingen av eleverna tyckte att sprÄket blev mer formellt eller korrekt i grupp, medan de flesta uppfattade det som att sprÄket blir mer korrekt och formellt nÀr redovisningen sker enbart för lÀraren. Resultatet indikerar ocksÄ pÄ att elever med lÄg sjÀlvkÀnsla helst redovisar i grupp medan de med hög sjÀlvkÀnsla helst redovisar enbart framför lÀraren.

Muntlig kommunikation i matematikundervisning : En litteraturstudie om hur den muntliga kommunikationen kan stötta elevers matematiklÀrande

Syftet med denna litteraturstudie Àr att utifrÄn forskning redogöra för lÀrares och elevers muntliga kommunikation i matematikundervisningen och hur denna kommunikation kan vara till stöd för elevers matematiklÀrande i grundskolans tidigare Är. I lÀroplanen, Lgr11, lyfts matematik fram som ett kommunikativt Àmne dÀr elever ska fÄ möjlighet att utveckla sina matematikkunskaper genom att samtala och kommunicera matematik. Examensarbetet Àr en forskningskonsumtion som grundas pÄ en systematisk litteraturstudie. Metoden utgörs frÀmst av databassökning i Unisearch och ERIC. Resultatet visar att förekomsten av muntlig kommunikation i matematikundervisningen varierar mellan klassrum och att kommunikationens kvalitet Àr avgörande för dess effekt.

D?lig st?mning i kyldisken? Konsumentens uppfattning av Oatlys marknadsf?ring

Inledning: Som svar p? den l?nga traditionen av mejerikonsumtion producerar varum?rket Oatly alternativa produkter framst?llda p? havre (Oatly, u.?). I ett samh?lle som k?nnetecknas med h?rd konkurrens mellan f?retag och ett marknadsf?ringsklimat med medvetna och kr?vande konsumenter ?r det sv?rt att sticka ut och positionera sig (Hamzah et al, 2014). Oatly anser sig vara en drivande akt?r (Oatly, u.?) i debatten kring mejeriprodukters klimatp?verkan och har en m?ls?ttning att f?r?ndra beteenden i syfte att minska konsumtion av dessa produkter.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->