Sök:

Hur pa?verkar Gerillamarknadsfo?ring Generation Y?

En studie av Gerillamarknadsfo?ringens pa?verkan pa? Generation Y.


SammanfattningTitel: Hur pa?verkar Gerillamarknadsfo?ring Generation Y? A?mne/Kurs:  Fo?retagsekonomi - KandidatuppsatsHandledare:  Lars HaglundNyckelord: Marknadsfo?ring, Gerillamarknadsfo?ring, Generation Y, Annonsering, Word-of-mouth, Buzz- marknadsfo?ring, varuma?rkesattityd, varuma?rkesengagemang, engagemang online, kommunikation.Bakgrund: Marknadsfo?ring handlar om att skapa och utveckla lo?nsamma kundrelationer. I dagens samha?lle sa? sker marknadsfo?ring runtom omkring oss hela tiden. Pa? grund av detta har Generation Y utvecklat strategier som automatiskt sorterar bort o?verflo?dig och ono?dig information. Genom att anva?nda oss av Gerillamarknadsfo?ring sa? vill vi studera om det ga?r att skapa en ba?ttre attityd och ett sto?rre engagemang hos Generation Y gentemot varuma?rke. Kunskapen och fo?rsta?elsen fo?r hur generationens beteende pa?verkas kan ge mo?jlighet fo?r fo?retag att utveckla sin marknadsplan och anpassa verksamheten mot den aktuella generationen Y.Problemformulering: Kan den okonventionella Gerillamarknadsfo?ringen visa sig vara mer effektiv och framga?ngsrik pa? ungdomar gentemot traditionell annonsering?Syfte: Genom att belysa problemet som dagens marknadsfo?rare har med den reklamkritiskagenerationen Y sa? a?r syftet att underso?ka om en modern och udda marknadsfo?ringsmetod kan vara en av lo?sningarna pa? problemet.Metod: Uppsatsen a?r av kvalitativ karakta?r och urvalsmetoderna a?r bekva?mlighetsurval och pa?stanaurval. Genomfo?randet sker till sto?rsta del enligt en autoetnografisk metod som handlar om att komma till insikt av den sociala verkligheten fo?r att skapa sanningsenliga uttalanden. Prima?rdata besta?r i huvudsak av tre intervjusituationer med fokusgrupp, Gerillabyra? och pa? plats vid Gerillaevent.Teorier: I denna uppsats anva?nder vi oss utav teorier inom fo?ljande a?mnen, Gerillamarknadsfo?ring, Word-of-mouth, Buzz-marknadsfo?ring, Generation Y, Konsumentbeteende inriktat mot attityd och engagemang.Analys: I analysen har vi so?kt efter framtra?dande mo?nster som uppsta?r mellan empiri och teori. Vi kan urskiljaett mo?nster som talar om fo?r oss att vi kan se positiva effekter vid anva?ndning av Gerillamarknadsfo?ring mot Generation Y, dock inte som en ensam metod i marknadsfo?ringsmixen.Slutsats: De centrala delarna i uppsatsen visar ett mo?nster da?r anva?ndning av Gerillamarkandsfo?ring fra?mstpa?verkar Generation Y utifra?n variablerna; attityd och engagemang gentemot varuma?rke. Vi ser a?ven att Gerillamarknadsfo?ringen har en sto?rre funktion som ett externt kompletterande marknadsfo?ringsmedel. 

Författare

Gabriel Gimdal Max Johnson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..