Sök:

Sökresultat:

2131 Uppsatser om Medier - Sida 3 av 143

Sociala medier - Framtidens rekryteringsstrategi? : En studie av åtta företags användande av sociala medier i sina rekryteringsprocesser.

Denna studie syftar till att undersöka åtta företags användande av sociala Medier i sina rekryteringsprocesser. Då området är tämligen outforskat har studien en explorativ och induktiv karaktär. Kvalitativa intervjuer har syftat till att kartlägga, beskriva och analysera varför och hur sociala Medier används i företagens rekryteringsprocesser, vilka effekter detta har gett samt vilka framtida utvecklingsområden som kan identifieras. Studiens resultat visar att sociala Medier främst används i de initiala delarna av företagens rekryteringsprocesser då de möjliggör kostnadseffektiv och snabb informationsspridning till stora nätverk men att de även används i urvalsprocessen för att granska kandidater. En nätverkstillhörighet och ett nätverk med god spridning är nödvändigt för ett effektivt användande av sociala Medier i rekryteringsprocessen och tre typer av användare kan identifieras utifrån kunskaper, erfarenheter, engagemang och intresse för sociala Medier.

Sociala medier ? Ett komplement till den traditionella rekryteringsprocessen

Sammanfattning: Föreliggande studie syftar till hur sociala Medier har förändrat den traditionella rekryteringsprocessen. Sociala Medier är ett ämne och område i rekryteringssammanhang som är relativt outforskat och nytt och därmed har studien en explorativ och induktiv karaktär. Studien syftar till att kartlägga, beskriva samt att undersöka hur tre globala, ett internationellt, och ett nationellt företag använder sig utav sociala Medier i sina rekryteringsprocesser.  Genom kvalitativa intervjuer har fyra frågeställningar besvarats som berör hur sociala Medier används i företagens rekryteringsprocesser, om sociala Medier har påverkat det traditionella tillvägagångssättet att rekrytera, problem som kan uppstå när sociala Medier används i rekryteringsarbetet samt hur användandet av sociala Medier kommer se ut i framtiden. Studiens resultat visar att sociala Medier används som komplement inom den traditionella rekryteringsprocessen. Annonsering, urval och referenstagning kan idag utföras via sociala Medier till mindre kostnader och med högre effektivitet gentemot traditionella tillvägagångssätt.

Smittsam marknadsföring i sociala medier : En studie kring hur två organisationer marknadsför sig interaktivt i sociala medier

I denna uppsats undersöks två svenska ideella organisationer utifrån hur de marknadsför sig i sociala Medier. Utgångspunkten ligger i olika teorier om hur Internet i och med Web 2.0 blivit en plattform för social interaktion och vilka sociala Medier som når ut till många människor. Fokus ligger både på hur organisationerna resonerar kring marknadsföring samt vilka användarbeteenden som finns och hur dessa kan påverka den virala spridningen av marknadsföring på Internet. För att få en inblick i detta har vi utfört intervjuer med representanter med ansvar för sociala Medier i de två organisationer som undersökts samt utfört kvantitativa datainsamlingar där vi fört statistik över organisationernas utveckling i de sociala Medierna sett till siffror. Utifrån teorier om olika aspekter kring sociala Medier samt den kvalitativa och kvantitativa datan har vi kunnat se mycket som pekar mot att sociala Medier idag är framstående när det gäller marknadsföring på Internet..

Kommunikation pa? sociala medier : En studie om fem svenska TV-kanalers strategi pa? Facebook

Fo?retag och organisationer anva?nder sig allt mer utav sociala Medier i syftet att kommunicera med sin ta?nkta ma?lgrupp. Oavsett om fo?retag va?ljer att delta i diskussionerna eller ignorera samtalen online a?r det definitivt att konversationerna kommer att a?ga rum. Denna studie fokuserar pa? kommunikationen mellan anva?ndare och fem svenska TV-kanaler samt hur denna kommunikation kan fo?rba?ttras med hja?lp av sociala Medier.

Öka försäljningen av ekologiskt kött! : En studie om konsumenternas inställning till ekologiskt kött

Den rådande trenden är att vi blir alltmer uppkopplade mot Internet och sociala Medier. Vi kommunicerar med varandra snabbare och flitigare. Via sociala Medier kan företag nå en allt större publik. Främjar sociala Medier relationen mellan företag och kund eller gör de mer skada än nytta?.

En studie hur Sapa Profiler AB kan använda sig av sociala medier i sitt varumärkesbyggande

BakgrundJag har fått i uppdrag av Sapa Profiler AB att ta fram konkreta förslag på hur de skulle kunna använda sig av sociala Medier i sitt varumärkesbyggande.SyfteGe Sapa Profiler AB konkreta åtgärder på hur de kan använda sociala Medier i sitt varumärkesbyggande.MetodJag har använt mig av kvalitativa intervjuer, benchmarking, netnografi och dokumentanalyser av Sapa Profiler AB:s eget material.ResultatJag har gett olika förslag på hur Sapa Profiler AB kan använda sig av sociala Medier för att stärka sitt varumärke..

Världen med notifikationer : En studie om individers upplevda känslor kring notifikationer på sociala medier

Sociala Medier har ökat lavinartat sedan internet nådde människors hem under  90-talet. Enbart det sociala mediet Facebook har  243 miljoner användare i Europa. Sociala Medier har även blivit ett primärt val för de flesta användare för interaktion med varandra. I en värld där informationsflödet och varje relation är konstant uppmärksammades en brist i hur sociala Medier interagerar med användaren. För att undersöka hur individer upplever notifikationerna i sociala Medier användes grundaffekterna av Silvan Tomkins som kompletterades via en litteraturstudie.

Social rekrytering : en kvalitativ studie som behandlar fyra organisationers och fyra professionella aktörers tankar om rekrytering oc sociala medier.

Detta är en kvalitativ studie som behandlar relationen mellan sociala Medier och rekrytering, så kallad social rekrytering. Vi har genomfört intervjuer med personer från företag och offentliga organisationer kring deras användande av social rekrytering. Vi har även intervjuat fyra professionella aktörer som arbetar med sociala Medier, kommunikation och human resources, med avsikten att få en djupare inblick i hur sociala Medier bör och kan användas i rekryteringssammanhang. Vi kopplade våra intervjuresultat till teorier kring bland annat rekrytering, sociala Medier och employer branding.Studiens frågeställningar berörde hur företagen och de offentliga organisationerna möter social rekrytering samt hur de använder social rekrytering idag. De professionella aktörerna besvarade frågor kring hur de ser på samspelet mellan rekrytering och sociala Medier.

Lära med medier i skolan : ett pedagogiskt perspektiv

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur Medier kan användas och integreras i skolan för att främja elevers lärande utifrån ett pedagogiskt perspektiv. Följande frågor vägledde undersökningen: Vilken roll anser pedagoger att Medier har i lärandeprocessen hos elever? Hur integrerar pedagoger Medier i sin undervisning för att erbjuda möjligheter för eleverna till att utveckla sitt lärande? Metoden i undersökningen grundar sig på kvalitativa intervjuer med sex pedagoger på tre olika skolor i låg- och mellanstadiet, från två olika kommuner i södra Sverige.De slutsatser som kan dras utifrån vår undersökning är att de intervjuade pedagogerna anser att Medierna har en viktig roll i lärandeprocessen hos elever och att Medier används och integreras i alla ämnen för att främja elevernas lärande, samt att användandet av Medier i undervisningen verkligen erbjuder möjligheter för eleverna till att utveckla sitt lärande..

Nedskrivning av goodwill : En studie om faktorer som påverkar nedskrivning av goodwill i svenska börnoterade bolag.

Sammanfattning: Föreliggande studie syftar till hur sociala Medier har förändrat den traditionella rekryteringsprocessen. Sociala Medier är ett ämne och område i rekryteringssammanhang som är relativt outforskat och nytt och därmed har studien en explorativ och induktiv karaktär. Studien syftar till att kartlägga, beskriva samt att undersöka hur tre globala, ett internationellt, och ett nationellt företag använder sig utav sociala Medier i sina rekryteringsprocesser.  Genom kvalitativa intervjuer har fyra frågeställningar besvarats som berör hur sociala Medier används i företagens rekryteringsprocesser, om sociala Medier har påverkat det traditionella tillvägagångssättet att rekrytera, problem som kan uppstå när sociala Medier används i rekryteringsarbetet samt hur användandet av sociala Medier kommer se ut i framtiden. Studiens resultat visar att sociala Medier används som komplement inom den traditionella rekryteringsprocessen. Annonsering, urval och referenstagning kan idag utföras via sociala Medier till mindre kostnader och med högre effektivitet gentemot traditionella tillvägagångssätt.

Lärares uppfattningar av användandet av digitala medier

Frigyes Jansdotter, Matilda & Lindegren Lovisa (2008). Lärares uppfattningar av användandet av digitala Medier (Teachers? conceptions of the use of digital media). Skolutveckling och ledarskap, lärarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med examensarbetet är att genom kvalitativa intervjuer studera åtta svensklärares uppfattningar kring digitala Medier på gymnasiet, i undervisningen, i ämnet svenska. Arbetets frågeställningar är: Hur uppfattar de intervjuade svensklärarna användandet av digitala Medier i svenskundervisningen? Vilka likheter och skillnader finns mellan de intervjuade lärarnas uppfattningar kring användandet av digitala Medier i svenskundervisningen? Studien visar att de intervjuade svensklärarna hade olika uppfattningar kring användandet av digitala Medier.

Sensing social media: En studie om sociala medier som informationskälla på en organisation

Titel Sensing social media: En studie om sociala Medier som informationskälla påen organisationFörfattare Johan LarssonHandledare Bengt JohanssonUppdragsgivare Current Model Quality, Volvo Personvagnar ABKurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskapInstitution Institutionen för journalistik, Medier och kommunikation, Göteborgs UniversitetTermin Höstterminen 2013Sidantal 48 (exklusive bilaga)Antal ord 19 365Syfte Att undersöka och kartlägga Volvo Current Model Quality:s arbete med sociala Medier idag och utifrån detta samt relevant teori och tidigare forskning ge förslag på framtida arbete med sociala Medier sominformationsintag.Metod Kvalitativ respondentintervjuMaterial Sex (6) intervjuer med individer anställda vid Volvo Current Model Quality som till en högre grad använder sig av sociala Medier i arbetet. Förinförskaffandet av övergripande information kring sociala Medier på Volvo Personvagnar AB och Volvo Personbilar AB utfördes också fyra (4)informantintervjuer.Huvudresultat Sociala Medier arbetas med till en högre grad av sex av trettioen anställda inom ?Teknisk support och produktuppföljning?. Dessa sex individers arbete varierar i form och användningsområdena som ses för sociala Medier varierar också stort. De sex individerna är innovators för sitt arbete med sociala Medier och har sina egna förståelser för vad sociala Medier är.

Elevers kunskaper om tobaks skadeverkningar

Detta är en kvalitativ studie som behandlar relationen mellan sociala Medier och rekrytering, så kallad social rekrytering. Vi har genomfört intervjuer med personer från företag och offentliga organisationer kring deras användande av social rekrytering. Vi har även intervjuat fyra professionella aktörer som arbetar med sociala Medier, kommunikation och human resources, med avsikten att få en djupare inblick i hur sociala Medier bör och kan användas i rekryteringssammanhang. Vi kopplade våra intervjuresultat till teorier kring bland annat rekrytering, sociala Medier och employer branding.Studiens frågeställningar berörde hur företagen och de offentliga organisationerna möter social rekrytering samt hur de använder social rekrytering idag. De professionella aktörerna besvarade frågor kring hur de ser på samspelet mellan rekrytering och sociala Medier.

Privat information på sociala medier. : Vilka faktorer kan påverka vilka kvinnor som offentliggör privat information på Sociala medier?

Syftet med denna B-uppsats i informatik är att få en bild av samt få bättre förståelse för vilka faktorer det är som kan påverka vilka kvinnor i åldern 18-25 som offentliggör privat information på sociala Medier.  Dock har inte djupintervjuer tillämpats utan enkäter, vilket annars är normalt för ett kvantitativt tillvägagångssätt. Enkäter valdes för att respondenterna skulle kunna svara anonymt eftersom syftet är att undersöka samt analysera vilka kvinnor i ålder 18-25 offentliggör privat information på sociala Medier.   Utifrån en enkätundersökning som skickades ut elektroniskt till 25 kvinnor i åldern 18-25 har jag kunnat identifiera olika faktorer som bidrar till varför vissa kvinnor delar med sig av mer privat information på sociala Medier. Några av de slutsatser som dragits utifrån denna studie är att kvinnor som befinner sig i ett offentligt förhållande oftare delar med sig av information på sociala Medier samt att de som studerar är mer aktiva på sociala Medier. .

Medborgarens nyhetsagenda på sociala medier

Syfte: Att klargöra vad det finns för likheter hos de nyheter som publiceras av privatpersoner på sociala Medier för att sedan plockas upp och bli till nyheter i de traditionella Medierna.Metod: Kvalitativ forskning.Material: Fem nyheter som skapats av privatpersoner och publicerats på sociala Medier och sedan plockats upp av traditionella nyhetskanaler.Huvudresultat: De fem fall som studerats i denna uppsats indikerar att man som medborgare, med rätt sorts materiellt, kulturellt och socialt kapital, i vissa specifika fall, har möjlighet att påverka den traditionella nyhetsagendan genom att publicera text eller video på sociala Medier..

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->