Lärares uppfattningar av användandet av digitala medier
Frigyes Jansdotter, Matilda & Lindegren Lovisa (2008). Lärares uppfattningar av
användandet av digitala medier (Teachers? conceptions of the use of digital media).
Skolutveckling och ledarskap, lärarutbildningen, Malmö högskola.
Syftet med examensarbetet är att genom kvalitativa intervjuer studera åtta svensklärares
uppfattningar kring digitala medier på gymnasiet, i undervisningen, i ämnet svenska. Arbetets
frågeställningar är: Hur uppfattar de intervjuade svensklärarna användandet av digitala medier
i svenskundervisningen? Vilka likheter och skillnader finns mellan de intervjuade lärarnas
uppfattningar kring användandet av digitala medier i svenskundervisningen?
Studien visar att de intervjuade svensklärarna hade olika uppfattningar kring användandet av
digitala medier. För vissa av lärarna var syftet med digitala medier att eleverna skulle få ta del
av nya verktyg. För andra var digitala medier redskap för att uppnå fler och bättre kunskaper
eller ett verktyg för att bryta klassrummets sociala struktur till att bli mer elevcentrerat.
Alla lärare uppfattade digitala medier som en daglig positiv syssla under sin fritid men alla
lärare uppfattade inte samma positiva meningsfullhet för digitala medier i undervisningen.
Istället visar studien att lärare till viss del är bundna till traditioner och egna intressen vilka
påverkar dess syn på vad som bör och inte bör förekomma i skolan.